Discapacitat visual i TIC
  Ajut

El Parlador

Autor del programa: Ángel Aguilera

El Parlador és un processador de text adaptat per a persones que necessiten un reforç auditiu d'allò que escriuen. Utilitza la síntesi de veu UpcTV i permet lletrejar o llegir paraules i i frases. Pensat per cobrir els primer passos de la lectoescriptura, està especialment indicat per aquells persones que no han assolit suficientment el llenguatge oral.

El Parlador és un processador de textos que va llegint les paraules a mesura que es va confegint el text.
El programa pot tenir una triple finalitat:

• Reforç auditiu en el procés d'escriptura
  • Comunicació alternativa
  • Recurs educatiu en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura

En aquesta pràctica necessitareu:

• El vostre navegador d'Internet o el Sinera 2000 per instal·lar el Parlador.

Atenció

No instal·leu el Parlador al Windows XP, Windows NT o Windows 2000. Pot donar un error amb un fitxer "*.DLL".

Si personalment disposeu d'un ordinador amb Windows XP, seria bo que féssiu aquesta pràctica en un ordinador amb Windows 98 (per exemple, al vostre centre).

Instal·lació del Parlador

Trobareu el Parlador a la web de la XTEC o al CD-ROM Sinera 2000.

Per aconseguir un bon funcionament, primer cal instal·lar la síntesi de veu UpcTV i després el Parlador.

• A la web de la XTEC:
      • Seleccioneu Escola Oberta | Programari educatiu | Educació especial | SAAC | Parlador i baixeu a una carpeta del vostre ordinador el fitxer d'instal·lació representat a la icona Disquet. Executeu-lo per fer la instal·lació.
  • Al Sinera 2000:
      • Seleccioneu Programari educatiu | Educació especial | Parlador.
      • Premeu sobre la icona d'instal·lació. Seguiu-ne el procés.

• Per engegar el programa, seleccioneu el menú Inici | Programes | Parlador.

Funcionament del Parlador

Com a processador de text, el Parlador suporta les funcions bàsiques com escriure, rectificar, desar i recuperar, tallar, copiar, enganxar, canvi de font i mida de la lletra, etc.

Admet fitxers de text en format TXT i RTF, la qual cosa permet intercanviar informació amb el Word, però no admet les taules ni cap tipus de gràfic.

La lectura del text pot funcionar segons tres modalitats:

• Lletreig: el programa va dient les lletres a mesura que s'escriuen.
  • Paraules: el programa llegeix el text quan es prem la tecla d'espai.
  • Frases: llegeix quan s'escriu el punt de final de frase.
Els tres sistemes són compatibles entre si i s'activen a través del menú Veu, que conté les diferents opcions per configurar el sistema de síntesi: l'idioma, el locutor i la velocitat.

• Activeu el Parlador. Escriviu unes frases i observeu les possibilitats de lectura del programa.
  • Si al menú Veu teniu activada l'opció Frases, cada vegada que acabeu una frase amb el punt el programa la llegeix.
  • Seleccioneu a Veu l'opció Paraules. Després d'escriure una paraula i prémer Espai, el programa la llegeix.
  • Ara seleccioneu l'opció Lletreig del menú Veu. El programa llegeix cada lletra que premeu. Aquesta opció funciona millor si premeu les lletres a poc a poc, per donar temps al programa de fer-ne la lectura.
  • Totes aquestes opcions poden estar activades alhora. Per tant, el programa llegirà les lletres, les paraules i les frases.
  • Desactiveu totes aquestes tres opcions (Lletreig, Paraules, Frases). Ara el programa no llegeix res.
  • Amb el ratolí, seleccioneu una paraula o una part d'un paràgraf. Aneu al menú Ver i premeu l'opció Selecció; el Parlador només llegeix allò seleccionat.

Configuració de la veu

Podeu modificar els paràmetres de la veu del Parlador.

• Seleccioneu el menú Ver | Configuració i obriu la finestra Options.
  • Modifiqueu la Velocitat de la parla i el Locutor. Feu diferents combinacions per escoltar la més entenedora.

Observeu les possibilitats del Parlador en l'aprenentatge de la pronúncia de lletres i paraules i en la seva escriptura.

Sobretot, en els alumnes amb dificultats de visió, tingueu en compte com resulta d'interessant l'opció de Lletreig en la composició dels seus escrits o la de Frases abans d'imprimir el seu treball.

Ampliació d'informació

En el curs D125. Informàtica aplicada a les NEE., trobareu informació ampliada.
Atenció
Podeu trobar alguns d'aquests materials i el programari a l'adreça http://www.xtec.net/dnee/jornada/tecnica/0304jte2mat.htm