![]() ![]() ![]() |
Exercicis
Deseu la figura com XXXX_M31.FIG.
- el catet BA i el catet CA (color negre) - el catet BA i la hipotenusa BC (color verd) - el catet BA i l’angle B (color vermell) - la hipotenusa BC i l’angle B. (color blau) Els triangles han d’estar físicament separats dels elements donats, i si algun d’aquests elements es modifica, els triangles que l’utilitzen han de variar d’acord amb el canvi. Haureu de fer servir abundosament el compàs i les macros de transport. Deseu la figura com XXXX_M32.FIG. 3. Obriu la figura TRIQUAL. Heu de construir quatre triangles diferents
en una mateixa figura aprofitant cada cop tres dels elements que teniu
dibuixats al marge esquerre:
4. Quins dels quatre punts *centre poden ser exteriors al triangle, i en quins triangles passa això? Quins poden estar sobre un costat o en un vèrtex, i en quins casos? ¿És possible determinar una zona del triangle, per criteris depenents només d’aquest, de la qual no poden sortir aquests punts quan són interiors? Expliqueu per escrit les vostres conclusions en un document de text XXXX_M3. 5. Dibuixeu el baricentre, l’ortocentre, el circumcentre i l’incentre
d’un triangle i també els del seu triangle medial. Són vuit
punts diferents? Expliqueu les vostres conclusions en XXXX_M3.
6. Obriu la figura PUNTNOT. Hi veureu un triangle i cinc punts: el circumcentre,
el baricentre, l’ortocentre, l’incentre i el punt de Spieker. Investigueu
quin és cadascun. Feu-ho de la forma més “econòmica”
possible”!
7. Creeu una macroconstrucció nova que, donats els tres vèrtexs
d’un triangle i una recta que passi per un vèrtex, us dibuixi
la recta isogonal.
8. Estudieu les isogonals de les mitjanes i de les altures, i els punts
conjugats isogonals del baricentre, de l’ortocentre i del circumcentre.
Expliqueu les vostres conclusions en XXXX_M3.
9. Estudieu
10. Estudieu
11. Feu, en una mateixa figura, un paral·lelogram general, un
rectangle, un quadrat i un rombe. Vetlleu que tinguin els punts genèrics
que s’indiquen al text de la pràctica 1, i que mantinguin les seves
relacions constitutives quan aquests punts es desplacin.
12. Feu, en una mateixa figura, un trapezi general, un trapezi rectangle,
un trapezi isòsceles, un estel general i un estel rectangle. Vetlleu
que tinguin tants punts genèrics com sigui possible, i que mantinguin
les seves relacions constitutives quan aquests punts es desplacin.
13. Poseu SÍ o NO en el quadre següent segons si es compleixen
o no les propietats enunciades a la primera columna:
Investigueu si les tres propietats de les diagonals que heu anotat en
aquest quadre caracteritzen el tipus de quadrilàter.
14. Quatre punts concíclics determinen, tres a tres, quatre triangles.
Investigueu la posició dels baricentres, ortocentres, circumcentres
i incentres d’aquests quatre triangles.
15. Investigant el procés de formació de la figura BICENTRIC.FIG
redacteu les instruccions per construir un quadrilàter bicèntric
ABCD coneguts A, B i C.
|