PROGRAMACIÓ D'APLICACIONS EDUCATIVES AMB VISUAL BASICMÒDUL 6ENRERA
PRÀCTICA 1 2 (pràctica optativa) 3 (pràctica optativa) 4 5 6 7 8
 
Executar el programa m6p1.exe per conèixer el seu comportament.

Veure el llistat del codi del programa, m6p1.

Executar Visual Basic per editar el projecte (acabat): m6p1.vbp.


Elements de dibuix

Fareu un petit exercici per presentar els mètodes de dibuix i per comprovar com és el sistema de coordenades esmentat anteriorment. Dibuixareu els objectes que apareixen a la figura i a sobre de l'objecte formulari. Fareu que aparegui el dibuix quan cliqueu el ratolí i que s'esborri en fer un doble clic:



Aquest projecte el desareu a C:\VBCurs\VBActivi\m6\p1 amb el nom m6p1.


Fase de disseny de la interfície d’usuari

La fase de disseny de la interfície d'usuari en aquesta activitat consisteix a crear un formulari nou sobre el qual hi hauran mètodes associats als events Click i Dblclick.


Fase de programació de respostes a events

Mètodes associats a l'event Click

El procediment següent és el causant de fer aparèixer els dibuixos al formulari. Les accions d'aquest procediment venen acompanyades pels respectius comentaris:

Recordeu que no cal que escriviu aquest codi. El podeu copiar a la carpeta i enganxar-lo en la finestra d'edició de Visual Basic.

    Sub Form_Click ()
      Dim Pi As Single
      Dim i As Integer
    
      Pi = 4 * Atn(1)
      CurrentX = 0
      CurrentY = 0
      Print "Hola món, estic viu"
      'Fa una línia del punt (1000,2000) al punt (4000,1000)
      Line (1000, 2000)-(4000, 1000)  
      FillStyle = 1 'Transparent (Cap color)
      'Fa un rectangle (Paràmetre B) 
      Line (400, 300)-(700, 800), QBColor(5), B 
      'Fa un rectangle omplert de color (Paràmetre BF)
      Line (1700, 300)-(2000, 800), RGB(Rnd * 255, Rnd * 255, Rnd * 255), BF 
      'Fa una línia del punt (2000,800) al punt relatiu a aquest (500,500)
      Line -Step(500, 500) 
      'Fa una circumferència
      Circle (600, 1400), 300, RGB(Rnd * 255, Rnd * 255, Rnd * 255)
      FillColor = QBColor(Rnd * 15) 'Color per omplir
      FillStyle = 0 'Sòlid
      'Fa una el·lipse
      Circle (4000, 1400), 300, QBColor(6), , , .8
      'Fa un arc d'el·lipse
      Circle (4000, 550), 300, QBColor(6), 0, Pi / 2, .8
      For i = 1 To 4500 Step 100 
        'Posa un punt en les coordenades (i,2500) de color 4.
        PSet (i, 2500), QBColor(4) 
      Next i
    End Sub

Observeu que en aquest procediment es defineix una variable Pi que correspon al número p = 3.1416. Per assignar-li valor feu ús de la funció matemàtica Atn (arc tangent) en la instrucció: Pi=4*Atan(1).

Les propietats CurrentX i CurrentY defineixen el punt en el qual us voleu situar inicialment. Aquest lloc es pot utilitzar, per exemple, per començar a escriure la funció Print.

Tema: CurrentX Subtema: CurrentX, CurrentY Properties

Observeu també els tres usos de la funció Line que apareix en el programa i que permeten fer línies i rectangles de diferents colors, buits o omplerts. Aquesta funció canvia els valors de les propietats CurrentX i CurrentY posant-los les coordenades del segon punt. Podeu fer ús de la funció Line ometent el primer punt. Llavors el primer punt és, per defecte, el que indiquen les propietats anteriors: (CurrentX,CurrentY). Per exemple, Line -(4000, 3000) o Line -(4000, 3000), QBColor(5), B.

Per dibuixar cercles, el·lipses i arcs i sectors heu de fer servir el mètode circle. Els paràmetres d'aquest mètode són els que defineixen les distintes formes. Per definir el color d'una figura circle cal que utilitzeu les propietats FillStyle i FillColor.

Tema: Line Subtema: Line Method

Tema: Circle Subtema: Circle Method

En darrer lloc, el mètode Pset dibuixa un punt en les coordenades que se li passen com a paràmetres en el color desitjat.


Mètodes associats a l'event DblClick

El mètode Cls esborra tot els dibuixos fets amb els mètodes de dibuix anteriors.
    Sub Form_DblClick ()
      Cls
    End Sub


Exercicis

Per enviar al professor tutor. (Directori C:\VBCurs\VBExerci\m6\p1 )

E1. Fer un projecte nou que quan es cliqui damunt de la finestra surti un dibuix semblant al de sota. Quan es faci doble clic s'esborri la finestra. Els mètodes que heu de codificar són els mateixos que a la pràctica.





Cal enviar els següents fitxers:
    Fitxer projecte m6p1e1.vbp
    Fitxer formulari m6p1e1.frm
    Fitxer executable m6p1e1.exe