|
Decret 95/1992. Ordenació
curricular de l'educació primària
- DECRET 95/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
l'ordenació curricular de l'educació
primària.
- D'acord amb el Decret 75/1992, de 9 de març, pel qual
s'estableix l'ordenació general dels
- ensenyaments de l'educació infantil,
l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a Catalunya,
correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya la definició del
currículum de l'educació primària.
- A
l'educació primària, l'escola ocupa un lloc preponderant en la vida
de l'alumne com a marc d'aprenentatges instrumentals i bàsics, de sociabilitat,
de relacions i de descoberta. Les possibilitats d'aprendre, d'educar-se
en els valors i en l'adquisició d'actituds i hàbits, són molt grans.
Això s'esdevé en un marc més ampli i compartit entre l'escola, la família
i el medi. No es poden deslligar els aspectes cognoscitius dels afectius
i de relació que hi ha presents en el context ric i divers de l'aula
i de l'escola. El centre educatiu ha d'ajudar l'alumne a construir una
imatge positiva d'ell mateix, una representació adequada de les pròpies
possibilitats a través dels coneixements i l'experiència que li prové
de moltes activitats diversificades i adequades a l'edat.
- És en aquest marc on s'ha de potenciar
l'educació de la sensibilitat que facilita i afavoreix els comportaments
cívics i ètics indispensables per a la bona convivència i la pròpia
estabilitat personal. A Catalunya, l'escola ha de ser l'espai on l'alumne
adquireixi els senyals d'identitat nacional propis de la nostra personalitat
col·lectiva: la història, la cultura, el patrimoni, les tradicions i,
sobretot, la llengua pròpia han de ser-hi presents de manera fonamental
per tal de desenvolupar la comunicació i l'expressió, el sentiment de
pertinença i estimació al país, la relació amb l'entorn, l'obertura
al món i la iniciació a participar en la societat que els envolta.
- El paper del mestre en aquesta etapa
és fonamental i pren formes diverses. Als primers cicles, els alumnes
necessiten un seguiment i una orientació més continuats. Tanmateix,
progressivament, aniran adquirint més autonomia. Es per això que els
mestres han d'adequar les seves actuacions a les característiques de
cada cicle i grup d'alumnes. Han de vetllar perquè el seu paper afavoreixi
la maduració i el progrés dels alumnes, exercint el mestratge amb seguretat
i professionalitat i amb models d'actuació coherents. En definitiva
és el paper d'un adult que guia, que orienta i que basa la seva intervenció
en relacions de confiança i respecte mutu. En aquesta etapa els alumnes
desenvolupen unes capacitats i amplien les possibilitats del seu pensament.
- És, però, un pensament concret, basat
en els objectes i en la realitat concreta, que no es basa en abstraccions
verbals ni en hipòtesis, atès que en aquestes edats hi ha dificultats
per sintetitzar o generalitzar. Per assegurar el procés d'aprenentatge
dels alumnes, el mestre ha de recollir el seu pensament, ha de provocar
interrogants, debatre, aportar elements per avançar, discutir errors,
plantejar qüestions i estimular la creativitat. Per això, en aquesta
proposta curricular els procediments ocupen un lloc central en els aprenentatges
que cal adquirir.
- El currículum defineix i ordena els
seus elements fonamentals atenent als principis de comprensivitat en
l'atenció dels alumnes i d'autonomia dels centres per tal d'adequar
l'ensenyament a les característiques de l'escola, del grup i de les
persones i afavorir així l'atenció a la diversitat i als diferents ritmes
d'aprenentatge.
- En virtut d'això, amb l'informe del
Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica
Assessora, a proposta del conseller d'Ensenyament i amb la deliberació
prèvia del Govern,
- Article
1
- 1.1. L'educació primària comprendrà
sis cursos acadèmics i s'organitzarà en tres cicles de dos cursos cadascun,
cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior.
- 1.2. L'educació primària s'inicia
l'any natural en què es compleixen sis anys.
- Article 2
- L'educació primària tindrà com a finalitat
que els alumnes, en acabar l'etapa, assoleixin les capacitats següents:
- 2.1. Conèixer i acceptar la pròpia
identitat, les seves possibilitats afectives i de relació i progressar
en l'autonomia i la iniciativa personal.
|