|
4:1:1 |
Mètode de codificació de vídeo
digital. En funció de com s'agafen models per a cadascun
dels ítems de crominància i luminància, poden
sortir diferents numerets. El més habitual en codificació
de cintes digitals de mini-DV és trobar-se amb els numerets
4:2:0.
|
|
4:3 |
Encara que el món clàssic sembla
que només serveix a quatre torrats que parlen de Ciceró,
la proporcionalitat sí que hi és present, i la mida
importa més que mai. La proporció àurea 4:3
es fa servir en totes les televions convencionals amb format rectangular,
independentment del nombre de polzades que tingui. Fixem-nos que
pel fet de dividir en lloc de mostrar el número amb la
divisió, si diem que un clip mostra proporcionalitat 1,33
estem dient exactament el mateix, i si no, calculadora i a fer
numerets.
|
|
16:9 |
Una altra proporcionalitat semblant a 4:3,
però amb les reminiscències del cinemascop. És
el format que trobareu a la majoria de formats digitals, com els
DVD. Si visualitzeu un format 16:9 en un televisor de 4:3, observareu
les dues típiques bandes negres a dalt i a baix de la pantalla.
Si us decidiu per fer la divisió, parlareu d'1,78 en lloc
de 16/9.
|
|
|
Són pistes de so que podeu extreure
dels VOB, que contenen el so (això inclou veu en off, banda
sonora, comentaris, sorolls...) dels DVD. No és una partida
d'escacs, encara que ho sembli, ni la torre es menja el peó.
Hi ha molts formats de so. Aquesta és una classificació
genèrica, igual que Dolby pot ser un filtre o el THX un
invent de Dolby del Georges Lucas fet a mida per a la primera
cinta de la sèrie de La guerra de les galàxies.
|
|
ACTIVE
MOVIE |
Antic nom amb què es coneixia la tecnologia
Directshow de Microsoft, ara també coneguda com les Direct
X. No és exactament el mateix, però gairebé,
perquè si s'ha de fer cas de totes les ordres de codi de
Direct X, ocuparien molts cops la llista de telèfon de
la província de Barcelona.
|
|
ADPCM |
Adaptive Differential Pulse Code Modulation.
És una tècnica de compressió de fitxers de
so que codifica la diferència entre un punt sonor i una
altra de forma predictiva, de forma destructiva o no, segons diferents
factors. És un sistema habitual de treball de so.
|
|
Artefacte |
Brossa, porqueria digital. Quadradets que es
conformen com a defectes visuals poc estètics que es mostren
de forma irregular en llocs impredictibles per la pantalla. Acostuma
a passar sovint els primers cops que es codifica, sobretot en
format DIVX o XVID. Ves, tots hem passat per aquest pas. També
és possible en els casos de poca qualitat inicial del clip
que s'ha de transcodificar. No cal donar-hi gaires voltes, és
un defecte de captura, de codificació, de còdec,
de... I si no es repeteix gaire sovint, cal atribuir-lo a alguna
passa mal donada, sense més.
|
|
ASF |
Advanced Streaming Format. Format
de vídeo de l'omnipresent Microsoft. És de gran
compressió, a l'estil del Real Video. Va voler presumir
de gran invulnerabilitat, però, com no, a les 24 hores
ja era presa dels pirates. No es pot presumir tant, sinó
donar més solucions als usuaris, perquè altres empreses
de compressió de vídeo bé que s'espavilen.
|
|
Aspect ratio |
Vol dir relació d'aspecte (des del meu punt de
vista, traduït de la llengua de Shackespeare, un mosso
a qui han definit com a pobre de l'època i vivia en vuit
cases de propietat a la seva Anglaterra natal... i sense hipoteca!).
Mesura les proporcions, més que els píxels, de
manera que es pot dir que la tele del menjador de casa, tapet
inclòs, i el PC amb el qual llegiu aquest jeroglífic,
té una mesura o aspect ratio de 4:3. Si l'aspecte
és normal (4:3), s'acostuma a definir com a no anamòrfic,
i si és tipus cinema (16:9, cada cop més usual),
llavors és anamòrfic. Si la cosa es vol complicar
més, en lloc de dir 4:3 podeu dir 1,33, que no deixa
de ser la divisió. I si encara voleu donar mostres d'estudis
d'enginyeria, podeu dir coses com 2:35:1, que vol dir una cosa
així com que l'amplada de la imatge és 2,35 vegades
més gran que l'alçada. Una aspirina?
|
|
Autoria |
Terme general que es fa servir per agafar el
clip ja codificat en un format digital i aplicar-hi un llenguatge
d'autor perquè es pugui reproduir en un lector de DVD,
de sobretaula, de PC o per algun altre tipus d'enginy. Hi ha sitemes
d'autor que són capaços de prendre un clip en avi
i aplicar-hi el procés per complet, si bé sempre
ens decantem per una especialització de funcions, un cop
es dominen els processos als quals intervenen. Recordeu sempre
aquella dita que pas a pas s'aprèn a caminar, i no us encaparreu
en fer-ho tot vosaltres. Si treballa la màquina, també
us donarà peu a conèixer el camí, caminant.
|
|
AVI |
Audio Video Interleave. Va ser la
primera forma en què Microsoft va definir el format de
vídeo, on ja calia un maquinari per capturar i, en principi,
cap per reproduir. Ara, per fi, amb el fireware (tallafoc)
s'acompleix al 100 % la definició, ja que amb plaques de
captura analògica aquest principi és tan generalitzable
com algunes regles d'accentuació, en què les excepcions
superen la norma.
|
|
AVISYNTH |
Es tracta de la mare dels ous de la recompressió
d'arxius de vídeo. Fonamentalment és un mètode
no explicat fins ara que, a través d'un script o la generació
de fitxers com els que genera el DIVX a la primera passada, és
agafat per altres programes per comprimir en 3 o 4 passos amb
2 o 3 programes. Així, l'script fa de frame server,
amb l'avantatge, a diferència de la transformació
directa, que permet modificacions, aplicacions de filtres o, el
que encara és millor, fer servir fotogrames al codificador
en YUV2, mètode més ràpid de transformació
que en RGB sota Vfapi.
|
 |
|
BCA |
Burst Cutting Area. És una zona
molt propera al mig del forat del disc CD o DVD on s'enregistren
amb un làser específic determinats numerals de codi
del fabricant o sèrie del disc. És interessant saber
el número per identificar possibles partides defectuoses
de material o saber quina informació poden haver enregistrat
els fabricants. No és una informació modificable.
|
|
Bit rate |
En termes de radar de policia, et farien la foto per saber
a quina velocitat vas per l'autopista. Doncs en aquest món
del vídeo digital igual, però en dades/segon en
lloc de quilòmetres/hora. És la taxa de dades
per segon que es mouen en el procés de visionatge/descodificació
d'un clip. Tampoc ens enganyem per aquesta xifra, perquè
amb els sistemes de codificació nous del mercat més
val quantitat que qualitat. Cada dia cal menys bit rate
(taxa de bits) i més "màquina" per veure
bons resultats.
|
|
BIVIX |
Encara que per les nostres contrades el terme
no ha prosperat gaire, per Internet sí que es fa servir
la parauleta, concretament per designar un clip amb compressió
DIVX i doble pista de so.
|
|
Bloc |
No, no es tracta ni d'un bloc de ciment del
Fòrum ni d'un bloc de notes. El concepte hi és similar
com a part d'un tot, però en aquest cas un bloc és
una matriu o part de 8 x 8 píxels de mida, que serveix
com a unitat base per codificar qualsevol de les variants d'mpeg.
És una unitat de treball mínima de representació,
atès que tractar amb el 100% de les dades seria irrellevant.També
es coneix aquesta dada com a macrobloc, encara que es designi
el terme al mateix concepte; ganes de plurilingüisme o...
poca feina.
|
|
BPS |
Bit per segon. Recordeu que el bit és
la unitat mínima, allò que ja no es pot mesurar
de forma més petita, parlant en llenguatge informàtic.
En vídeo representa el flux de dades que es fan servir
per segon. Alerta amb les mesures, que amb això passa igual
que amb els mòdems i les connexions ADSL, que les unitats
no són les que ens pensem i anireu malament si penseu en
megues.
|
 |
|
CAV |
Segurament algun cop us ha passat que després
d'enregistrar un CD-R, a l'hora de llegir-lo us ha sortit un missatge
d'error per pantalla que deia: "Error del dispositivo, error
de redundancia cíclica". Doncs pot ser degut, fonamentalment,
a dues causes: que s'ha enregistrat malament la pista zero o alguna
de les que conformen el seu índex, o que el CAV (Constant
Angular Velocity) o sistema de rotació angular (que
permet que el flux de dades sigui constant durant tota la lectura
de disc, encara que la forma física del disc no ho permeti)
falli en la seva escomesa i no doni peu a un enregistrament constant,
i faci malbé el disc en tots els sentits. Mig euro a la
brossa, no us encaparreu. No acostuma a passar gaire; sempre,
segons Murphy, proporcionalment, segons la importància
que tenia el disc. Com més importància més
probabilitat.
|
|
CBR |
Modalitat de codificació on el bit
rate, o quantitat de dades per segon, és constant.
La paraula exacta és Constant Bit Rate. El seu
antònim es Variable Bit Rate (VBR).
|
|
CCD |
Encara que el terme és més propi
de les càmeres de vídeo, també val la pena
incloure aquí una referència. Charged Coupled
Device són els captadors electrònics que transformen
els senyals lluminosos en senyals elèctrics susceptibles
de ser enregistrats o digitalitzats. Poden ser les càmeres
d'un o de tres CCD. En passar a 3 CCD, ja es diu que es tracta
d'aparells semiprofessionals o professionals, depèn del
tipus de prestacions o del sistema que fan servir, així
com del format.
|
|
Còdec |
Atès que es parteix del principi que
les imatges sempre es comprimeixen en una determinada norma, el
còdec és el mecanisme o programa que permet codificar
i descodificar aquestes imatges en temps real i
ensenyar-les per pantalla de forma fluïda.
|
|
Codi
regional |
És una informació molt petita (1
byte) que és al disc DVD. Ha de coincidir amb el codi que
per defecte porta el lector de DVD que determina el que s'anomena
zona. Els estudis cinematogràfics insereixen aquest codi
com un dels mètodes anticòpia, perquè no
puguin reproduir discos en reproductors que no són de la
zona. Cada lector té un codi de zona que ha de coincidir
amb el del disc per poder-se reproduir. Evidentment, feta la llei...
Hi ha vuit zones dividides al món segons les grans productores:
- 1: EUA, Canadà
- 2: Japó, Europa, Sud-àfrica i mig Est
- 3: Sud-est i est d'Àsia
- 4: Austràlia, Nova Zelanda, Illes del Pacífic,
Amèrica Central, Sud-amèrica i Carib
- 5: Europa de l'Est (Unió Soviètica), subcontinent
Indi, Àfrica, Corea del Nord, Mongòlia
- 6: Xina
- 7: Reservat
- 8: Ús internacional (aigües internacionals,
espai aeri internacional)
|
|
Cropping
(enquadrament) |
Acció i efecte de cropejar.
I per no afegir una altra línea definint l'infinitiu d'un
verb que de segur les correctores de català d'aquest maremàgnum
paraulístic diran que no existeix, direm que fent un cropping
s'eliminen les bandes negres de la pel·lícula per
rebaixar espai no útil i perquè aquestes no formin
part del clip i que no es codifiquin durant el canvi de format.
També es pot fer servir per prendre l'aspect ratio
desitjat a través de programaris específics.
|
|
CVD |
China Video Disc. Un dels
formats físics de disc de format SVCD a la Xina destinat
a reemplaçar el VCD. |
 |
|
DCT |
Discrete Cosine Transform, "derivada
del cosinus de transformació". Per parlar de forma
entenedora, és la funció matemàtica feta
servir, entre d'altres codificacions, en la transformació
al format MPEG per modificar els valors d'un bloc de píxels,
normalment de mida 8 x 8, en freqüències.
|
|
Demultiplexació |
Separeu l'àudio del vídeo. La
parauleta és aquesta, ves què hi farem. Donarà
com a resultat dos arxius. La finalitat és codificar els
dos arxius per separat, incrementant així la seva qualitat
en determinats casos. El procés contrari és la multiplexació.
|
|
DIVX |
No deixa de ser més que un còdec
de vídeo, derivat i amb clares reminiscències de
l'MPEG-4 de Microsoft. Hi ha derivats com el XVID, l'org, el 3XVID...
|
|
DIVX Networks |
Actualment és una empresa derivada de
l'antic Projecto Mayo, que es va escindir en tres o quatre escoles
diferents i que ha derivat en tres o quatre estàndards
diferents. Van néixer com a tals amb el desenvolupament
del DIVX 3.11, intentant pal·liar el problema de distribuició
del VOD (Vídeo On Demand), una cosa semblant a
l'streaming però sense necessitat de ser streaming.
Of course, una de les web més visitades del món:
http://www.divx.com
|
|
Dolby Digital |
Per se, i tècnicament, el Dolby
no és més que un filtre de soroll. Ara bé,
els puristes o enginyers tècnics definirien el terme com
a algoritme de codificació d'àudio de tercera generació
desenvolupat per permetre l'ús de més petites quantitats
de dades però de forma més efectiva, de manera que
la degradació es faci gairebé imperceptiblement.
Si l'oïda humana sempre descodifica el so segons els seus
dos canals d'entrada, es tracta, explicat amb llenguatge de carrer,
del fet que si se sent un so a la dreta, soni per la dreta, mentre
que el de l'esquerra es quedi gairebé mut. A partir d'aquest
principi tan elemental, han nascut uns tres o quatre nivells superiors
de codificació de so, amb les seves nomenclatures: surround,
DTS, THX...
|
|
Dolby Pro
Logic |
Tècnica de descodificació de
so que consisteix a extreure les informacions del DOLBY Surround
d'un senyal amb el qual han estat combinades. Un descodificador
de senyal acústic Dolby Pro Logic extreu el senyal central
de so d'un senyal de més del canal surround.
|
|
Dolby Surround |
Abans de definir res, abaixeu el volum, a favor
de la integritat dels vidres de la sala i de les orelles dels
veïns. Aquest és un sistema de codificació
del so que permet combinar, gràcies a les funcions matemàtiques,
les informacions dels senyals dels altaveus del darrere i central
dins del senyal estèreo dels altaveus del davant. Ho podeu
certificar si el vostre equip de so només té dues
entrades de senyal a través de l'auxiliar o senyal que
ve del DVD, però té quatre sortides. De dues en
surten quatre, i amb pel·lícules que estiguin codificades
amb aquest sistema de so sembla que us situeu dins de l'acció.
|
|
DRC |
Dynamic Range Compression. És
una mesura de control de so que limita determinades freqüències
altes per preservar tant la màxima qualitat que pot explicar-vos
un altaveu com la vostra oïda. També actua de forma
similar amb les baixes, normalitzant-les.
|
|
DTS |
Digital Theater Sound.
Sistema de codificació de l'àudio en sis canals,
fet servir de forma freqüent a les sales de cine, on sembla
que et puja el plat de llenties del migdia. Gairebé totes
les sales amb Dolby Digital tenen aquest sistema de so en pel·lícules
comercials i amb grans efectes digitals, perquè milloren
el seu punt de realitat sonora.
|
|
DV 1 i
DV 2 |
Relacionat amb el tipus de vídeo AVI 1
i AVI 2, s'acostuma a confondre aquestes dues tipologies, sobretot
en treballar amb el Virtualdub, i després sempre hi ha
problemes de reproducció. El flux natiu DV entrellaçat
(no el confongueu amb entrellaçat propi del PAL) que es
produeix i fa servir en les entrades i sortides del dispositiu,
té àudio i vídeo. Aquest únic flux
de dades normalment s'emmagatzema com a fitxer ivas (interleaved
video/audio stream, o dit de forma més comprensible,
"flux entrellaçat de so i vídeo"). La
totpoderosa Microsoft denomina el format AVI DV tipus 1.
Atès que el format tipus 1 emmagatzema
les dades com un sol flux avi, aquests arxius no són
compatibles amb el VFW (Video for Windows). El Directshow,
en canvi, fa anar bé aquest tipus de dades amb una petit
giny: dirigeix les dades vers un filtre Splitter (separador)
que proporciona a la seva sortida un flux de dades de vídeo
i un altre o diversos fluxos de dades de so PCM (Pulse Code
Modulated ) per a la posterior reproducció.
Si, en canvi, les dades DV entrellaçades
es divideixen d'entrada en un flux de dades de vídeo i
un altre o diversos de so guardats com a avi, Microsoft
ja parlarà d' AVI tipus 2, compatible totalment amb VFW
perquè té un flux estàndard de so i un altre
de vídeo.
S'ha de fer notar que el format tipus 2 necessita
una petita quantitat de processament addicional per separar i
multiplexar el flux DV durant les operacions de transferència
i transmissió als dispositius IEE 1394 DV.
Una aspirina?
|
|
DVCAM |
Variant professional de Sony
del format DV. |
|
DVCPRO |
Variant professional de Panasonic
del format DV. |
|
DVD |
Digital Versatile Disc.
"Vídeo disc digital", aproximadament, o sistema
d'emmagatzematge d'informació de vídeo digital d'alta
capacitat, si bé això d'"alta capacitat"
d'aquí 10 anys no sabrem exactament a quants Petabytes es
referirà. |
|
DVD d'àudio |
Versió en so de l'estàndard del
DVD. També s'anomena DVD-A. La variant respecte a un CD
són els sis canals separats de so, amb els seus filtres.
No és gaire apte per sentir en espais petits, perquè
es necessita prou espai per separar els altaveus i saber aprofitar
tot el potencial de so, de manera que es necessita un equip de
darrera fornada que adapti tots els altaveus o bé s'ha
de comprar un reproductor amb els altaveus incorporats. Sigui
com sigui, a gastar diners! En tot cas, no és tampoc un
tema que destaqui per la seva nova incorporació de títols,
que necessiten un enregistrament específic, de manera que
difícilment podreu trobar cap cançó de l'Antonio
Machín en aquest format.
|
|
DVD-R |
Versió del disc d'enregistrament de
DVD de només un cop. Pot ser del tipus + o del tipus -.
Com que hi van haver diferents consideracions sobre quin seria
el format que s'emportaria el pastís, les cases comercials
van ser prou intel·ligents per fer servir les dues especificacions,
i actualment la majoria de les cases fa servir les dues implementacions,
que tampoc repercuteixen tècnicament en una gran diferència
ni de qualitat ni tampoc de reproducció, perquè
només afecta el tipus d'enregistrament.
|
|
DVD-RW |
Imprescindible. Es tracta del disc que no ha
de faltar mai els primers cops que es fa servir la torradora
(gravadora/burning) de DVD, perquè si ho recordeu,
el primer cop que es va començar a "planxar"
els CD de tota la vida, es va obtenir una fabulosa col·lecció
de rodals (posavasos). És per això que resulta
molt aconsellable fer servir els dispositius DVD-RW com a elements
per enregistrar i esborrar diferents cops, i més encara
per fer proves, mirar de fer una cosa de la qual no esteu certs,
etc., perquè així la vostra economia no claudicarà
a les vostres errades.
|
|
DVD-RAM |
Panasonic va voler inventar la gallina dels
ous d'or, però li va sortir granota. Ja estava inventat
el DVD-RW, al qual els usuaris estaven més acostumats i
que oferia una compatibilitat al 100 % amb els reproductors de
sobretaula. El model de Panasonic només té compatibilitat
amb ell mateix; així que és difícil que pugui
sobreviure gaire.
|
|
DVI |
Atenció a aquest connector de la part
de les noves targetes gràfiques. Són connectors
diferents als VGA de tota la vida (semblants al port sèrie).
Digital Visual Interface és el nom que s'ha donat
al connector que porta el senyal digital de vídeo fins
a la pantalla TFT o de plasma. Cap pèrdua, cap distorsió
de senyal. Curiosament, serà aquest el nou estàndard
que es farà servir, perquè, ara per ara, és
l'únic que pot oferir mides superiors als tradicionals
768 x 576.
|
|
|
Entrellaçat |
Totes les televisions de casa o els centres,
les de tub catòdic de tota la vida, fan servir aquest mecanisme
que dibuixa línea a línea aquelles famoses 625 de
l'Alfredo Amestoy. És propi del sistema PAL, i recordeu
que també podria ser NTSC i Secam. Això és
de Festival Tom i Jerry, ja ho deveu haver sentit mil cops als
cursos. El canó del tub va dibuixant les línies,
de manera que s'entrellacen per l'efecte de la velocitat i el
principi de persistència retiniana. Les pantalles que no
entrellacen aquest senyal són els ordinadors, per exemple,
on el senyal digital surt de cop i els monitors donen un senyal
constant sense necessitat de tenir canó ni dibuixar línies
una a una. Aquest darrer modus operandi es diu el mode
de treball progressiu. I ja acabeu de descobrir el gran
enorme problema de codificació dels DVD, que han de servir
per als dos tipus de reproducció, i vet aquí també,
entre d'altres factors, la seva qualitat, ja que tot ho tenen
previst. Una conseqüència d'aquest punt és
l'anomenat efecte persiana, tan visible en clips provinents de
capturadores analògiques, pensats per veure's en televisions
analògiques i reproduïts en monitors sense entrellaçat.
|
|
|
Firewire
(tallafoc) |
Nom usualment anomenat a l'estàndard
IEE1394, fet servir entre la comunicació de les càmeres
de vídeo digital o d'altres aparells (disc dur extern,
escàner...) digitals.
|
|
FPS |
Frames Per Second. Indica el nombre
de fotogrames per segon. Recordeu que a la tele convencional
són 25, al cinema 24, a partir de 15 en streaming
i al Cinexin vora els 2 i repetits.
|
|
Frame
(trama) |
És el més equivalent a un fotograma
del cinema. Una pel·lícula a 25 fps ofereix, si
no ens descomptem, 25 fotogrames. La gran successió ofereix
el moviment, així com es demostra amb joguines òptiques
com el fenaquistoscopi o similars. En termes de consumista de
Carrefour, podem dir també que la relació de frames
i Hertzs té certa relació, i que com més
Hertzs millor definició de frames. I no ho emboliquem
més, no fos cas que diguem alguna barbaritat analògica,
física o metafísica.
|
|
Frameserving |
Mètode de treball que pot consistir,
de forma opcional, però amb resultats d'una qualitat fora
de tot dubte, al fet que el codificador va rebent els fotogrames
provinents d'un VOB per poder-los codificar amb posterioritat,
no en aquell moment. Així, el descodificador llegeix la
seqüència i la identifica, però sense processar-la,
sinó per fer-ho a posteriori, en la majoria
dels casos des de programes diferents.
|
|
|
GOP |
Group of Pictures. Si per un moment
(que podria ser definitiu) esborreu el món analògic
de la imatge i us centreu en el digital, és l'estructura
mateixa d'un fitxer MPEG. Treballa amb fotogrames clau i referenciats,
i un bloc de treball complet forma un GOP. En termes temporals,
aproximadament (no coincideix!), un GOP ocupa un segon, i acostuma
a tenir un grup de 15 elements (no és fix). Un GOP, dit
tècnicament, podria ser així: IBBPBBPBBPBBPBBPBB,
on els I són els claus, els B són
els depenents i els P els predictius. Que encara en voleu
saber més? Tranquils, n'hi haurà més en un
futur...
|
 |
|
IEEE |
Institute of
Electrical and Electronics Engineers. Senyors que en saben molt,
de matemàtiques. Per a més informació, podeu
passejar per www.ieee.org. |
|
IEE 1394 |
Protocol de
transmissió de dades digitals que connecta el PC amb dispositius
perifèrics associats. Normalment se'l relaciona amb càmeres
de vídeo digital, encara que poden ser diferents tipus de
dispositius relacionats amb el multimèdia. |
|
Interlaced |
Va, vinga, que no us agafi la
droperia i mireu a entrellaçat, una miqueta més
amunt! |
|
Interleaving |
Punts de referència de sincronització
entre elements d'àudio i vídeo, ni més ni
menys. |
|
IVTC |
Inverse Telecine. Procés que
consisteix a extreure els 24 fps originals d'un film de 35 mm
d'una pel·lícula a 29,97 en NTSC. Aneu amb compte,
perquè la major part del que veieu està fet als
EUA, i, com a tals, ells treballen a 29 fps, així que...
o transformeu, o res de res.
|
 |
|
JPEG |
Joint Photographic Experts Group. Nom del comité
de gurus que ha posat a punt una sèrie de normes
matemàtiques de compressió d'imatge que ha rebut
el mateix nom. Tan bé ho fan que no només s'han
aplicat aquestes normes a les imatges fixes, sinó també
a les de moviment amb d'altres variants, Motion-jpeg
o m-jpeg. Darrerament ja estan treballant en el futur,
en els ja quasi acabats MPEG-7 i MPEG-21, que aportaran noves
prestacions als Gadgets de darrera generació en
unió amb les tecnologies sense fili de xarxa d'alta velocitat,
sempre aplicades al camp de les imatges fixes i en moviment.
|
 |
|
Kbps |
Quilobits per segon. No confongueu les mesures,
que realment és quan esdevé un galimaties.
Són milers de bits per segon.
|
|
Keyframe |
És un fotograma clau digital en MPEG o el
resultat de la compressió d'un frame. |
|
KVCD |
Modificació de les característiques de codificació
MPEG per als formats VCD, SVCD i DVD de manera que permet augmentar
el temps de cabuda d'imatges dins un mateix suport físic
sense detriment de la seva qualitat. Normalment s'aplica a partir
de plantilles ja fetes en programaris com Tmpeg Encoder. Per
exemple, la norma parla de poder posar vora uns 60 minuts en
format VCD en un CD-R, mentre que en format KVCD podeu augmentar
fins gairebé el doble (uns 120 minuts) en aquests formats.
Fàcil no és, ja us avisem, que consti, i el més
fàcil sempre resulta agafar plantilles de codificació
ja fetes. Presenta una gran utilitat en els casos de no disposar
de torradores DVD i de clips de més de 60 minuts.
Si les coses es fan bé, tampoc ha de notar-se en res
la pèrdua de qualitat d'imatge i so.
|
 |
|
Llançador
autoexecutable |
Utilitat que s'enregistra en un format físic,
com un CD, que fa que de forma automàtica s'autoajustin
determinats factors que reprodueixen el seu contingut, així
com ofereix determinades informacions relatives al que es veurà.
Normalment operen més al món del DIVX, ja que els
formats propis com els VCD o SVCD tenen ja el seu llenguatge d'autoria
per a aquestes menestralies.
|
|
Laserdisc |
Disc de vídeo de 30 centímetres
de diàmetre que pertany a l'era del Mesozoic digital i
que permeti emmagatzemar fins 2 hores d'imatge i so amb qualitat
VCD, una per cada cara, com els antics LP de vinil (ja ha plogut
una mica, eh?). Només els podeu trobar ja als museus i
a aquells que van viure la història digital des de les
seves arrencades.
|
|
Letterbox
(bústia) |
La imaginació de les persones que treballen
aquests camps no té fi. Com que la majoria dels formats
de vídeo al cinema es treballen a 16:9 i a la tele de casa
sempre es treballa a 4:3, calia un mètode per passar el
16:9 a 4:3 de forma racional i sense ocupar gaire espai al fitxer.
Afegint dues bandes negres, a dalt i a baix de les imatges, i
deixant-les de costat en els mètodes de compressió
per no considerar-les i no modificar la mida original, s'aconsegueix
el propòsit.
|
|
Llibre blau |
Blue book. Nom del document que especifica el format CD
musical interactiu. Hi ha altres colors per identificar altres
productes més coneguts, com poden ser:
Llibre A- Especifica el format físic del DVD, com a dades,
és a dir, DVD-ROM.
LLibre B- Ara sí, el que pensàveu, parla del format
físic DVD de pel·lícula.
Llibre C- Un desconegut encara, el DVD d'àudio. Potser
l'MP3 és més fàcil de gestionar?
Llibre D- Document que parla i especifica el DVD-R. Alerta, perquè
hi han hagut posteriors modificacions, amb la seva variant de
"positiu" DVD + R.
Llibre E- Document que especifica el DVD-Ram, que poc futur sembla
tenir.
|
|
|
Macrobloc |
Unitat mínima de codificació
utilitzada en els clips MPEG. Té una grandària de
16 x 16 píxels
(4 blocs Cr, un bloc Cb i un bloc Cr, tots provinents de la mateixa
codificació analògica i el seu pas a 4:2:2 o 4:2:1).
|
|
Macrovision |
Empresa que va crear el sistema del seu mateix
nom. Creien que posant determinats entrebancs tècnics certament
sofisticats, es podria impedir el món de la pirateria.
Per desgràcia, no van saber recordar la història,
i menys la literatura i el Lazarillo de Tormes, principi de grans
sistemes de treball al nostre país. El sistema en si, aplicable
a mitjans analògics, introdueix una mica més de
saturació o voltatge en el senyal, de manera que si bé
en la reproducció del senyal no es pot observar cap anomalia,
en intentar enregistrar-lo el mateix sistema intenta estabilitzar
la imatge i acaba per distorsionar-la del tot. Ja s'apliquen també
sistemes Macrovision en sistemes digitals, amb el mateix comentari
del Lazarillo, el Buscón... Un DVD, per exemple, té
fins a 5 sistemes de seguretat. El principal, el Deccs, van tardar
2 dies a poder-lo desxifrar, i els tècnics havien estat
gairebé un any per crear-lo. El va desxifrar un noi de
16 anys en un codi de 40 Bytes, que darrerament ha estat declarat
legal, lluny de cap tipus de frau, ja que ha pogut demostrar que
ell només pretenia desxifrar el codi per poder veure els
DVD comprats al seu sistema Linux, al qual estava intentant afegir
el codi de reproducció. El Lazarillo de Tormes va saltar
el Mississipí.
|
|
Mbps |
Megabits per segon (milions de
bits per segon). |
|
Mini-DVD |
Segurament us heu fet la pregunta següent:
Per què no puc enregistrar un clip de fins a 10 minuts
de durada en un CD amb qualitat i característiques DVD?
I és molt lícita, la pregunta. Però la resposta
és senzilla. En un PC podeu veure'n el resultat, però
en un lector de DVD de sobretaula no, no us reconeixerà
el format. Recordeu que només hi havia un lector de sobretaula,
el SEG-21, que el reconeixia. Pel preu que tenen els aparells
avui en dia, no cal fer gaires experiments.
|
|
MPEG |
Motion Picture Expert Group. Ja fa uns quants
anys que aquest grup treballa, i, si no, penseu quant temps fa
que existeix el format d'imatge jpg. Ha treballat en l'MPEG-1,
l'MPEG-2, l'MPEG-4 i ja estan definits els nous MPEG-7 i MPEG-21.
Són autèntics cervells matemàtics davant
dels quals cal treure's el barret, per la seva independència
i treball formal, extern a qualsevol casa comercial.
|
|
Multiplexació |
És el contrari a desmultiplexació.
Procés pel qual s'ajunta en un sol arxiu el so i la imatge
d'arxius separats que prèviament s'han treballat, depurat,
filtrat, etc.
|
|
|
NANDUB |
Vegeu SBC. |
|
NTSC (National
Television System Comitee) |
Estàndard
americà de televisó que treballa a 29,97 fps i
a 525 línies i 60 Hz. Vaja, res a veure amb el PAL, i
així ens va quan intentem transcodificar. |
|
|
OHCI |
Open Host
Controller Interface. Estàndard de compatibilitat i
materials de grans marques com Apple, Compaq, Microsoft, Sun, Texas
Instruments, etc. Quant a compatibilitat, equival a l'estàndard
Twin entre escàners, per exemple. Un mitjà compatible
OHCI funcionarà amb aquest tipus de material, com per exemple
les transferidores firewire. |
|
Overlay
(sobreimpressió) |
Modus operandi del senyal de vídeo
pel damunt de la pantalla del PC, de manera que el processador
de la placa mare no actua matemàticament en res del senyal
de vídeo i l'incorpora tal com ve de la targeta gràfica
o la targeta acceleradora gràfica o la capturadora analògica.
És aconsellable treballar en overlay en sistemes
de captura analògics, per tenir control exacte del que
succeeix amb la imatge des que entra el seu senyal al PC. Tota
la potència de càlcul es veu abocada així
a la RAMDAC que incorporen les targetes capturadores, que encara
que sembli una altra paraulota, no deixa de ser el codificador-descodificador
de senyal analogicodigital.
|
 |
|
PAL |
Phase Alternative Line. És
un estàndard de vídeo internacional adoptat principalment
a Europa, que té la seva base tècnica en les famoses
625 línies, aquelles de l'Alfredo Amestoy, encara que els
més joves ja ni recordareu de qui era aquest personatge.
De tota manera, no a tot Europa es fa servir PAL (a França
es fa servir Secam), ni a tot arreu el PAL és el mateix
(hi ha variants, com per exemple, el d'Anglaterra, on el so funciona
diferent).
|
|
PAN and SCAN |
Tècnica que es fa servir per reenquadrar
una imatge al format de cine en un televisor. És evident
i lògic que, en passar de 16:9 a 4:3 fent servir algun
procediment de zoom, es rebaixa la zona d'imatge o no es mostra
el 100 % de les imatges, però, per limitació del
propi format, això sempre és així. Només
aplicant tècniques molt professionals i que només
tenen les grans empreses de cine es pot arribar a oferir aquest
canvi sense gairebé cap pèrdua, però sempre
hi haurà pèrdua de percentatge d'imatge.
|
|
PBC |
Play Back Control. Mode de lectura interactiva
d'un disc DVD, VCD o SVCD. Des d'un lector de sobretaula es pot
desactivar aquest mètode de lectura per defecte, però
farà que la lectura es faci de mode seqüencial, en
mode no interactiu.
|
|
PHOTO-CD |
Disc de tipus CD-ROM desenvolupat per Kodak
per permetre l'emmagatzematge de fotos digitals d'alta resolució.
Aquest tipus de discs poden ser llegits pels lectors de sobretaula
de DVD i també des del PC. És un bon mètode
per passar les fotos per la tele amb d'altres mecanismes de reproducció
que ja res tenen a veure amb l'original de Kodak ni amb la seva
gran resolució.
|
|
Progressiu |
Mode de sortida de vídeo d'alta resolució
pel qual es reprodueixen totes les línies de senyal establertes,
en contrapartida, a l'entrellaçat. Tots els monitors TFT
són progressius, així com determinats CCD de càmeres
de vídeo digital i totes les de fotos digitals. Si en un
mode progressiu es reprodueix un clip entrellaçat, apareix
l'anomenat efecte persiana, amb les dents de serra tan
característiques.
|
|
|
RAMDAC |
És un avenç respecte al DAC o dispositiu
Digital-Analògic-Convertidor. De fet, ja és un processador
en si mateix de forma accelerada i amb components gràfics.
Tot el procés gràfic que intervé en l'overlay
depèn directament d'aquest dispositiu, que manega les
entrades i sortides provinents d'una capturadora d'imatge analògica.
|
|
Reproductor |
Utilitat destinada a reproduir arxius multimèdia
del tipus que sigui. Hi ha multitud de reproductors, però
els sotasignants ens decantem pel Windows Media Player Classic,
per la seva demostrada fiabilitat i el poc consum de recursos.
|
|
Resolució |
Hi ha sempre infinitat de dubtes al voltant de les resolucions
en píxels dels quadres de vídeo que componen els
fotogrames. Farem una mica de resum de les seves característiques:
Nom de
la mostra de qualitat de vídeo |
Resolució |
Mida |
Notes |
HD TV |
Píxel 1:1 |
1920x1080 |
ATS 16:9 |
H 263 |
16 CIF |
1280x960 |
ITU 4:3 |
ED TV |
Píxel 1:1 |
1280x720 |
ATSC 16:9 |
Pal |
Píxel 1:1 |
768x576 |
4:2:2 4:3 |
DVD widescreen |
Pal R.601 |
854x480 |
MPEG 16:9
|
DV/DVD |
Pal R. 601 |
640x480 |
CCIR 4:3 |
Betamax |
Pal 525x578 |
Analògic |
Sony |
Digital VHS |
Pal 500 x 578 |
640x480 |
JVC |
Super VCD wide |
Pal 480x576 |
854x480 |
PAL 16:9
|
Super VCD normal |
Pal 480x576 |
640x480 |
PAL 4:3
|
Hi-8 |
Pal 425x578 |
Analògic |
Sony |
Vídeo CD |
CIF 352x288 |
320x240 |
Philips |
Super VHS |
Pal 350x482 |
Analògic |
JVC |
8 mm |
Pal 300x578 |
Analògic |
Sony |
U-matic SP |
Pal 300x578 |
Analògic |
Sony/JVC |
VHS |
Pal 250x578 |
Analògic |
JVC |
|
|
Ripper
(capturador) |
És una utilitat no gaire ben vista per
la Paramount o la Sony, però que, encara que sembli que
anem amb cara de Capità Garfi, és totalment legal
i útil per fer còpies de seguretat de DVD de la
vostra propietat. Permet passar els VOB del DVD al disc dur. Els
més coneguts són Smart Ripper, CladDVD, Vstrip,
el famós DeCCs, el primitiu VobDecs Quintuplets (va ser
gairebé el primer de tots), etc. Així com fa molt
(cosa d'any i mig) eren utilitats complicades i tècniques,
ara per ara, amb una o dues passes es fa tot el procés
en cosa d'un quart d'hora o el temps de fer un cafè i un
cigarret de paper.
|
|
Ripping
(tramatge) |
Relacionat amb el terme anterior de ripejador,
és l'acció de fer-lo funcionar, tot i que de vegades
es confon aquest terme amb els processos de codificació
en general, que són diferents en forma i contingut.
|
|
RM |
Extensió dels fitxers de vídeo
de Real Media. No els confongueu ni amb els d'àudio ni
amb els html que els criden, que tenen extensions diferents.
|
 |
|
SBC |
Smart Bit-Rate Control. Ni és
un cotxe petitó ni la NASA. És un controlador per
a programari que mira d'adaptar-se de la millor forma a la millor
situació de codificació MPEG. Igual que un ABS procura
que a un cotxe no es clavin els frens i fa més eficient
la frenada dura, l'SBC és la pedra filosofal per
a programari de la codificació, de manera que dóna
més dades allà on més cal o la imatge ho
necessita, i resta informació o la modera en escenes de
poc moviment. Això, tal com podeu imaginar, no és
un procés senzill ni que es pugui fer anar amb un Amiga
o un Spectrum, ja que necessita de veritat un Intel o AMD acompanyat
d'un parell o tres de ventiladors que funcionin non-stop
si no voleu que el processador no us serveixi més que per
cuinar ous aferrats. Un dels programes que millor fa servir el
procés és el Nandub, amb la doble passada i la generació
del fitxer de control o Stat, que determina on reduir
dades en la codificació de veritat a la segona passada
i la determinació del bit rate.
|
|
Splitting |
Literalment, separar. Amb aquesta acció
es pot dividir un avi en un parell d'arxius. No confongueu
el tall en arxius avi, relativament senzill, amb el tall
en arxius MPEG o DIVX (MPEG-4), ja que la seva estructura és
totalment diferent i requereix processos i programaris diferents.
|
|
Streamlist |
Les streamlist vénen a ser
com l'anunci dels Donuts i la cartera (ja ha plogut, eh?). Són
llistes generades en txt per donar informació als
programes de codificació, com pot ser el Graphedit quant
a so, perquè conegui les ubicacions del VOB i el nombre
que les componen. Cada cop surten millores substancials en aquests
processos com en programes com el DVD2AVI, que generen automàticament
les streamlist amb les indicacions de rutes des del sistema
operatiu i el primer VOB de la cadena que el compon.
|
|
SVCD |
Super Video CD, tal qual. Conegut com
el successor natural de l'MPEG-1, és un format físic
amb autoria interactiva que conté els clips MPEG-2 generats
a banda. Presenta grans millores de qualitat, no tant quant a
la qualitat de vídeo com al seu poder VBR respecte a l'MPEG-1
definit per sistema com a CBR. En un CD de tota la vida caben
uns 10/12 minuts de vídeo a pantalla completa, segons la
norma, en aquest format físic.
|
|
|
Telecine |
Procés per accelerar una pel·lícula
dels 24 als 30 fps. Als que residim a Europa no ens calen aquestes
coses, perquè per sistema ja treballem en cinema a 24 fps.
En passar a 35 mm cal afegir 5,97 fotogrames per adaptar-se a
la norma americana, i això comporta tota una sèrie
de problemes tècnics que defineix la norma, a més
del seu elevadísim preu de recodificació en formats
broadcast.
|
|
|
VBR |
Variable Bit Rate. La codificació
tant de vídeo com d'àudio als MP3 pot fer-se, segons
les normes, en quantitats de dades variables i, com el Fairy,
aplicar-se allà on més es necessita. El contrari
del VBR és el CBR, Constant Bit Rate.
|
|
VCD |
CD de vídeo. Philips i Japan Victor
Company (JVC) començaren a fer servir aquest format vers
el 1993, com a derivació del primitiu laserdisc que ja
vèiem als venedors d'enciclopèdies. No deixa de
ser un format d'autor interactiu que conté un o diversos
clips en format MPEG-1 i que no necessita una gran potència
de càlcul, ja que va néixer com un sistema per poder-se
reproduir en CD-ROM a velocitats de lectura de 3X, el que existia
llavors com a enorme velocitat, a diferència de l'estàndard
MPEG-4, que necessita com a mínim un Pentium-3. La seva
qualitat és una de les més baixes respecte de la
gamma MPEG, si bé ha evolucionat a la norma amb el VBR
i pot esdevenir útil, i contravenint la norma es poden
fer cabre fins a 150 minuts de vídeo en un CD. Per norma,
treballa a 1.150 kb/s quant a vídeo i 224 kb/s quant a
àudio, si bé amb el VBR la cosa pot canviar i estirar.
És reproduïble tant des de PC com des de lector de
DVD de sobretaula, PlayStation 2 i Nintendo 64. Tot un luxe flexible
quant a demanda tècnica i accessible a tots els nivells.
|
|
VFAPI
|
És el mètode de frameserving
més estès i conegut, que s'encarrega, com a plug-in,
de convertir un projecte de DVD2AVI amb codificació RGB
en un avi, en servir els frames al codificador (mireu Avisynth).
|
|
VKI |
Variable Keyframes Interframe. El VKI
fa que la codificació i la inserció de fotogrames
clau no es faci conforme a la norma i s'interpreti de forma adaptativa,
allà on més cal, encara que sigui a base d'inserir
fotogrames on calgui. El VKI té fonamentalment dos mètodes
de treball: a través dels canvis d'escena (canvis de llum,
canvi al moviment o color...) o el segon, quan el codificador,
en una segona fase, torna a analitzar la tasca ja feta i retoca
el que cal i afegeix o esborra fotogrames clau on convé.
La nova generació de codificació amb DIVX i el programa
Doctor DIVX ja inclou aquestes peculiaritats de sèrie i
de forma espectacular, fet que el fa un programa molt recomenable.
|
|
VTS |
Video Title Set. Part dels 10 possibles
fitxers de cada un dels títols d'un DVD. És un dels
tipus de fitxer que el componen, relatiu a l'autoria i la composició
d'aquests.
|
|
VOB |
És l'extensió dels fitxers
de les informacions de vídeo, àudio, subtítols
i idiomes dels DVD. La seva estructura la veureu com a VTS_XX_X.VOB,
on cada agrupament numèric respon a un clip que pot pertànyer
a una mateixa pel·lícula. Normalment els arxius no
superen el Gb, per norma, i els podeu trobar dins la carpeta VIDEO_TS
de qualsevol DVD de vídeo. |
|
VORBIS,
OGG |
OGG Vorbis és un projecte lliure i gratuït
encaminat a fer ombra a l'MP3 en situacions d'autoria de vídeo
o en solitari, amb unes prestacions superiors i menys espai. És
ja un mètode de treball fiable i robust en codificacions
per a MPEG-4 amb diversos idiomes en un mateix clip.
|
|
|
XVCD |
Extended VideoCD. És una variable,
entre les 3 possibles, de la codificació i autoria del
VCD. Permet incrementar el bit rate per passar dels 1.150
kb/s de la norma en CBR fins als 3.500 kb/s en VBR. Les resolucions
en grandària també són més grans i
la mida final dels arxius no acostuma a sobrepassar, segons la
norma, els 30 minuts de cabuda en un VCD, si bé això
no és del tot cert, atesa la gran variabilitat d'execució
del bit rate. El problema radica no tant a fer variar
en VBR, sinó en si els lectors de sobretaula de DVD són
capaços o no d'acceptar aquests nous formats de dades per
a la seva reproducció, si bé la majoria ho fa així.
|
|
XSVCD |
XEXtended Super VideoCD. Es tracta
de la modificació de la norma dels SVCD que permet incrementar
el flux de dades per damunt dels 9,8 Mb/s, el màxim teòric
de lectura de dades d'un DVD de sobretaula. Traieu la calculadora
i veureu que en un CD pocs segons es poden posar... i que té
el seu veritable punt de sortida als DVD-R. |
|