L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

Presenteu un programa de ràdio

Enregistrament amb micròfonÚs de l'ordinadorÚs d'AudacityMescles de soLlenguatge musicalLlenguatge verbalLlenguatge radiofònic

Es tracta de crear l'entrada d'un programa de música clàssica a partir de la vostra veu i una peça de música clàssica [música].

De la peça de música heu d'extreure'n tres fragments:

• La sintonia del programa (entre 10 i 25 segons).
  • Un cop musical (entre 1 i 3 segons).
  • Un acompanyament musical en segon pla (entre 10 i 20 segons).

Podeu fer coincidir el cop musical al final de la sintonia o al començament de l'acompanyament musical, o bé copiar-lo de qualsevol altre lloc de la peça i enganxar-lo al lloc de separació entre la sintonia i l'acompanyament musical.

Haureu de fer dues locucions:

• La presentació del programa de ràdio. La dividireu en dues parts.
    • El nom del programa. Per exemple: Els clàssics.
    • Una brevíssima referència a les seves característiques. Per exemple: gaudiu de la música de sempre.
    • Les dues parts han de formar un únic missatge. Per exemple: Els clàssics. Gaudiu de la música de sempre, o bé: gaudiu de la música de sempre amb... Els clàssics.
  • La presentació del programa d'avui. Per exemple: avui gaudirem de la música de Gershwin.

• Enregistreu la vostra locució en estèreo. Prèviament a enregistrar-la, comproveu que teniu seleccionada l'opció 2 canals (Estèreo) al menú Fitxer | Preferències, i que esteu enregistrant a la mateixa freqüència de la música.
  • Haureu de tenir cura de treure el soroll de fons de la vostra locució, si n'hi ha.

Treballeu per etapes:

• Creeu una carpeta per fer la pràctica. Descarregueu-hi el fitxer de música [música].
  • Obriu el fitxer de música amb l'Audacity.
  • Escolteu la peça musical. Identifiqueu els fragments que creieu que poden fer les tres funcions: sintonia, cop i banda sonora de fons.
  • Creeu una nova pista amb el menú Projecte | Nova pista estèreo. Seleccioneu, un a un, els tres fragments. Copieu-los al porta-retalls per l'ordre escaient a la pista nova que heu creat. Utilitzeu els menús Edita | Copia i Edita | Enganxa. Quan tingueu un únic fitxer (d'una mica més de 30") que conté la sintonia, el cop i la banda sonora, exporteu-lo amb el nom sintonia.mp3.
  • Tanqueu les dues finestres.
  • Enregistreu les dues locucions. Nom del programa i referència, i presentació del programa d'avui. Deixeu una separació de cinc segons entre les vostres locucions.
  • Si hi hagués soroll de fons, traieu-lo. Exporteu-lo amb el nom veu.mp3.
  • Importeu el fitxer sintonia.mp3 amb el menú Projecte | Importa àudio, de manera que pugueu treballar simultàniament amb els dos sons.
  • Moveu l'espectre de les vostres locucions fins que coincideixin amb el lloc on creieu que hi escau més. Haureu d'alternar entre la creació de silencis amb el menú Genera | Silenci, l'ús de les eines i l'eliminació de silenci sobrant amb el menú Edita | Elimina.
  • Modifiqueu el volum d'un dels dos sons per tal que la música no tapi la veu. Podeu abaixar el volum de tot el so de la música o només quan coincideixi amb una locució.

• Per acabar, creeu un efecte estereofònic: procureu que la música se senti sobretot pel canal dret i la veu per l'esquerre. Escolteu l'exemple [exemple].

Exporteu el muntatge amb el nom identificatiu_m3.mp3. Si ho creieu oportú, integreu-lo a la vostra fonoteca amb l'iTunes, juntament amb els exercicis dels mòduls anteriors, utilitzant les etiquetes que creieu més oportunes.

Envieu el fitxer identificatiu_m3.mp3 al vostre tutor.