Pàgina anterior

Retornar

 

5.2. El mètode
 

 

 

“No hi ha prou amb tenir una bona ment, sinó que el principal es aplicar-la bé” (Descartes, Discurs del mètode, I)

R. Descartes             

 

 

 

El substantiu “methodos” en grec fa referència al camí que porta cap a un lloc determinat. El mètode científic és el “camí” que ens pot dur cap al coneixement. Hom diu que allò que caracteritza la ciència és el seu mètode, l’itinerari regulat que cal seguir per garantir la qualitat de les seves descobertes. El mètode és el conjunt de procediments que organitzen la recerca científica i la sotmeten a tota mena de “controls de qualitat”. Podríem dir que el “mètode” és el “codi de la circulació” que ha d’acceptar qui inicia el “viatge” de la recerca. La investigació científica depèn molt sovint de l’enginy de l’investigador, de casualitats, i de molts condicionaments culturals, econòmics, etc. Però només quan un investigador sotmet les seves descobertes a la disciplina dels procediments d’observació, experimentació i demostració acordats en cada moment per la comunitat científica, pot aspirar a que aquelles descobertes adquireixin la categoria de “ciència”.

 

5.2.1 Sobre el mètode en les ciències experimentals.
 

El mètode de les ciències experimentals és un conjunt de procediments que hom anomena “mètode hipotètic deductiu”. Ara us mostrarem quins són aquests procediments. Cal tenir en compte que no els podem considerar com una mena de faixao "corsé" rígid per a la recerca científica. Aquesta està sotmesa a mil circumstàncies (enginy dels investigadors, casualitats, canvis d'orientació, etc) que fan impossible que l'ordenem sempre amb un esquema fix. No obstant, sigui quin sigui el camí que segueixen els investigadors, finalment en el seu treball hi trobarem aquests elements que ara explicarem: enunciats protocol·laris, hipòtesis, experiments, etc. 

 
En les ciències experimentals trobem tres tipus d’enunciats fonamentals que representen tres nivells o tres estacions principals de la recerca hipotètico-deductiva:

1. Els enunciats protocol·laris que expressen esdeveniments del món els quals poden ser constatats mitjançant processos d’observació o mesura acordats per la comunitat científica. Dir “Avui fa bo”, no és un enunciat protocol·lari útil per a un investigador perquè aquesta afirmació té molt a veure les sensacions personals d’algú: no ho veurà de la mateixa manera un fredolic que algú acostumat al fred, per exemple. En canvi, “A les 12,30 del dia 10/09/04 a l’estació meteorològica del Tibidabo la temperatura ambient és de 30 º C”, sí que podria ser un enunciat útil. Els enunciats protocol·laris pretenen ser objectius i comunicables a qualsevol.


                                                           Newton observant la difusióde la llum.

 

2. Les lleis són enunciats universals (“Sempre que A aleshores B”; “Cap A és B”; “Tots els A són B”...) que expressen els comportaments habituals dels fenòmens, les seves relacions i correlacions constants. Els investigadors van comprovant que determinats processos naturals es produeixen sempre de la mateixa manera i ho expressen en enunciats que anomenen lleis. Les lleis no expressen les "causes" dels fenomens, sinó les funcions o relacions funcionals que podem establir entre fenómens observats: Per exemple: "Si s'esdeve X en tal quantitat, s'esdevindrà Y en tal quantitat calculable segons qual fórmula..."

Abans que un enunciat pugui tenir el valor d’una llei, se’l considera una simple hipòtesi, un enunciat que encara no ha estat sotmès a un procés llarg i minuciós de contrastació. Quan una hipòtesis es resisteix a ser falsada o desmentida pels fets; quan no hi ha manera de trobar res en el món dels fenòmens que la contradigui, se la considera, com una llei de la naturalesa. Un exemple clàssic és la llei de la gravetat.

 

 

          Representació geomètrica de la primera llei de Kepler sobre el moviment dels planetes al voltant del Sol

 

 

3. Les teories són els enunciats universals majors o principals dels quals es poden deduir conjunts de lleis naturals. Les teories donen coherència i unitat a les ciències. La teoria de l’evolució, per exemple, constitueix el fonament de moltes lleis explicatives dels canvis en les espècies.

 

Charles Darwin fou el creador de la teoria de l’evolució de les espècies.

 

 

Com passem dels enunciats protocol·laris a les teories científiques? Us exposem a continuació l’esquema bàsic de la recerca científica.

1. Enunciem un problema. No hi ha investigació si no hi ha problema a resoldre. Un problema és una pregunta per a la qual encara no tenim una resposta. Investiguem per solucionar problemes que tenen a veure amb la salut, el medi ambient, les necessitats tecnològiques... o simplement per a resoldre un enigma o explicar una sorpresa amb què la naturalesa estimula la nostra curiositat i la nostra voluntat de saber.

2. Fem observacions, enunciats protocolaris. Expressem amb enunciats protocol·laris els actes de mesura u observació realitzats amb les condicions, instruments i garanties establerts per la comunitat científica.


 

                                    Saturn i tres dels seus satèl·lits fotografiats per una sonda espacial.

 

 

3. Formulem una hipòtesi. En ciències naturals, aquesta hipòtesi acostuma a formular-se en llenguatge matemàtic. Expressem així una regularitat que creiem detectar amb l’observació sistemàtica d’un fenomen. ¿Com arribem a formular la hipòtesi? Aquí intervenen molts factors: les observacions realitzades, els coneixements científics ja adquirits, la casualitat d’una descoberta, els prejudicis, la imaginació o l’enginy de l’investigador....

4. Contrastem la hipòtesi. Confrontem la hipòtesi amb els fets. ¿Com ho fem? Deduïm les conseqüències observables de la hipòtesi. Formulem enunciats del tipus: “Si la hipòtesi X és vertadera, aleshores hem de poder observar els fenòmens A, B,C o hem de poder fer els actes de mesura E, F, G...”. Si no es produís A,B,C o E,F,G la hipòtesi hauria de ser rebutjada o corregida.
És normal que una hipòtesi X no pugui ser ser directament verificada, però sí podem preguntar-nos què passarà en el món si la hipòtesi X és vertadera. Per exemple, Galileu va afirmar la hipòtesi heliocentrista (“Tots els moviments planetaris es produeixen al voltant del Sol”) i la verificat amb enunciats del tipus: “Si el Sol és al centre de l’Univers almenys alguns planetes mostraran fases com la Lluna quan els observem pel telescopi” i va comprovar que aquest era el cas de Venus.
El bon investigador intenta sotmetre les seves hipòtesi a tota mena de proves i observacions. La seva intenció no és salvar les seves hipòtesis, sinó comprovar si resisteixen qualsevol intent de demostrar que són falses. Més que verificar la seva hipòtesi, intenta falsar-la.


Microscopi electrònic. Els instruments d’observació i mesura són imprescindibles en la contrastació de les hipòtesis

 

 

5. Establim lleis. Quan una hipòtesi es resisteix molt repetidament a ser falsada, la comunitat dels científics li atorga l’estatut de “llei”, enunciat universal que representa un aspecte de la realitat natural. Una llei no es converteix així en eterna i vàlida per sempre. Només és vàlida mentre no tinguem coneixement de res que la desmenteixi. Totes les lleis científiques tenen un valor provisional i representen l’estat de la recerca científica en una època determinada. Sempre poden ser desmentides per nous descobriments interpretats a la llum de noves hipòtesi o noves teories.

 

 

5.2.3. El mètode en les ciències humanes i socials


Bàsicament, les ciències humanes i socials (sociologia, psicologia, història, economia, etc.) treballen amb el mateix esquema general de la recerca científica que les ciències experimentals: plantejament d’un problema, hipòtesis, observacions, contrastació d’hipòtesi... Però les ciències humanes i socials exigeixen una metodologia adequada al seu objecte. Ho expliquem breument.

Les ciències humanes i socials tenen unes característiques pròpies:


► L’objecte investigat és un subjecte o subjectes humans que actuen segons motivacions, intencions, idees o creences que no sempre són evidents.

► El marge de llibertat o de indeterminació del comportament humà fa molt difícil la predicció en ciències socials.

► No és gens fàcil generalitzar i formular lleis a causa de la diversitat humana i les diferències entre les societats i els grups culturals humans.

► L’investigador pot influir sobre la realitat investigada (persones, grups humans) modificant-la i condicionant greument els resultats de la investigació. És freqüent que quan un individu o un grup social se sent observat canviï el seu comportament..



Per això el mètode de les ciències socials té també uns trets específics:


► Apunta sobre tot a la comprensió del comportament humà, individual i col•lectiu, en els circumstàncies concretes en què es produeix.

► Es basa en mètodes d’observació quantitatius (estadístiques, etc.) i qualitatius (entrevistes, històries de vida, etc.) que ens ajuden a conèixer els aspectes generals de la societat humana i, més dificultosament, les motivacions del comportament humà.

 

 

5.2.4. Exemples sobre el funcionament del mètode científic



1. Un exemple d’aplicació del mètode científic: Biston betularia


Un bon exemple és un estudi, realitzat a Anglaterra per H.B.D. Kettlewell, sobre la papallona del bedoll o Biston betularia, espècie freqüent en els boscos de bedolls europeus i de la qual existeixen dues varietats: una blanquinosa amb taques fosques i una altra de color negre. Els passos seguits van ser els següents.
 

 

 

Dalt: Exemplar clar sobre escorça plena de líquens.

Centre: Exemplar clar sobre escorça negra de sutge.

Baix: Exemplar negre sobre escorça negra de sutge.

 

I – Observació: fins a mitjans del segle passat, la varietat blanca predominava de bon tros sobre la negra però, en pocs anys i amb motiu de la incessant industrialització, la proporció de papallones clares i fosques es va invertir en la majoria de les àrees boscoses, altament contaminades per les partícules de sutge.

II – Plantejament del problema: ¿a què pot deure's un augment tan espectacular de la població fosca?.

III – Formulació d'una hipòtesi: Kettlewell va suggerir que la coloració de les papallones els servia de camuflatge front als ocells insectívors, encara que mai s'havia observat la captura de Biston betularia per aquestes aus. Segons Kettlewell, en les zones no contaminades, les escorces dels arbres estaven cobertes de líquens i les papallones clares posades en ells resultaven menys visibles per als ocells que les fosques; per contra, en les zones contaminades, on els arbres estaven coberts de sutge, les formes fosques es camuflaven millor.

IV – Experimentació: encara que Kettlewell va realitzar diversos experiments per a provar la seva hipòtesi, únicament descriurem el més significatiu. Va triar dues zones –una industrial, on predominava de bon tros la varietat negra, i altra rural no contaminada, on normalment no es trobaven formes negres- i en ambdós llocs va col•locar papallones blanques i negres sobre l'escorça dels arbres. A continuació va aconseguir filmar als ocells insectívors en acció i la pel•lícula va demostrar que, quan havia el mateix nombre de papallones clares i fosques, en la zona contaminada els ocells capturaven moltes més papallones blanques que negres, mentre que en la zona no contaminada ocorria exactament ho contrari.

 

 

2. Un altre exemple pràctic. L’astrologia.


“Ahora, podemos afirmar que el método científico es el instrumento más poderoso de la ciencia; simplemente se trata de aplicar la lógica a la realidad y a los hechos que observamos.
El método científico sirve para poner a prueba cualquier supuesto o hipótesis, examinando las mejores evidencias que se cuentan, ya sea a favor o en contra.
Pongamos un ejemplo: digamos que se desea verificar, de una vez por todas, si la Astrología (práctica que agrupa a toda la población humana en doce tipos de personalidad según su día de nacimiento, entre otras cosas) funciona o no.
Apliquemos el método científico para saber si es así o no lo es. Para hacerlo, debemos seguir los siguientes pasos:


Percibir el problema. Ya lo hicimos. La astrología define doce grupos de personalidad según su signo zodiacal (queremos saber si en verdad se puede clasificar a la gente de esta manera).

 

 

 

Eliminar los prejuicios. Por lo general, el método científico tiende a eliminar el plano subjetivo en la interpretación de la realidad, pero aun así recomiendo tomar en cuenta este paso. Un prejuicio es sencillamente cualquier opinión que se tenga de algo, antes de someterlo a juicio, en nuestro caso, creer que la astrología sí funciona sólo porque la mayoría de la gente dice que funciona, o creer que no funciona porque escuchaste a un científico decir que no tiene ninguna base racional, son prejuicios. Si deseas probar algo, debes tomar una actitud imparcial y atenerte sólo a los hechos.
 

Identificar y definir el problema. Veamos nuestro problema con más precisión. Según los astrólogos, se pueden definir doce rasgos de personalidad según el signo zodiacal en el que han nacido. Es decir, si eres Cáncer tienes una personalidad solitaria, si eres
Aries eres juguetón, si eres Piscis te gusta

 

Astrología, ¿tiene base científica?

 

 

conversar etcétera. En definitiva: Queremos conocer si el signo zodiacal influye en la personalidad de uno.

 

La hipótesis. Propongamos una solución a nuestro problema (aquella que creas más conveniente), en nuestro caso proponemos que el signo zodiacal sí influye de manera determinante en la personalidad de cada individuo. Recuerda que la hipótesis siempre debe ser formulada de tal modo que pueda prever una respuesta (sí o no).


Verificación de la hipótesis mediante la acción. Ahora comienza lo divertido, aunque muchas veces lo más difícil.
 

Debemos encontrar hechos observables que permitan confirmar nuestra hipótesis. Se nos pueden ocurrir muchas maneras de verificar la hipótesis, siempre debemos tratar de escoger aquellos que no nos proporcionen resultados ambiguos ni incompletos. Es muy importante diseñar un experimento que pueda ser repetido por cualquier otra persona, ya que un descubrimiento científico no tiene validez hasta que ha sido replicado por otro científico. Para nuestro caso, podemos emplear el mismo método usado por James Randi hace ya varios años:
 

Consigue una carta astral de cualquier persona de algún signo zodiacal donde se describa la personalidad del sujeto (si no puedes encontrar una, puedes buscar en los horóscopos de revistas o periódicos), asegúrate de mantener esto en secreto. A continuación, entrega individualmente a todos tus familiares, amigos y compañeros una copia de esta carta astral asegurándoles que fue hecha especialmente para él o ella. Luego de que la lean, pídeles que te digan si lo escrito concuerda con su personalidad.
 

Si encuentras que alrededor de una de cada doce de las personas entrevistadas (recuerda, son doce signos zodiacales) confirman que el contenido de la carta astral coincide con su personalidad, entonces has encontrado una correlación poderosa. Talvez la astrología tenga bases científicas. Ahora debes seguir diseñando nuevos experimentos para confirmar lo encontrado, de manera que tus resultados no sean sólo datos aislados y que pueden tener errores experimentales
 

Si encuentras otra proporción, ya sea que todos tus entrevistados, o ninguno de ellos, asegura que la carta astral describe muy bien su personalidad, entonces estas en camino de refutar tu hipótesis. Tal vez la astrología sólo es un montón de conocimientos sin fundamentos que no funciona como dice. En cualquier caso, debes seguir con la experimentación, implementando nuevas ideas y nuevos diseños.
 

¿Te interesa saber qué pasó con el experimento de Randi? Bueno, luego de entrevistar a cientos de personas, se comprobó que más del ochenta por ciento de la gente creía que la carta astral estaba especialmente diseñada para él o ella, cuando en realidad era la misma para todos.
 

Resultado final, hemos comprobado que la Astrología es un mito, pues no tiene base cientìfica que la sustente”.

 

Font a Internet: biociencias.com


 

5.2.5. Mètodes de recerca documental i bibliogràfica

 


En el següent enllaç trobaràs les instruccions sobre recerca bibliogràfica que la Universitat de Barcelona dóna als seu alumnat:

 

La recerca bibliogràfica

 

                                                                           

   

Pàgina següent

Retornar