Pàgina anterior

Retornar

 

 

5.3. Itinerais de recerca. Propostes per organitzar la recerca.


5.3.1. Procés per a dur a terme un TR de ciències experimentals.


 

FASE PREPARATÒRIA i EXPLORATÒRIA

 

1.- Ens fem una idea del treball que volem fer.

* Tenim en compte:

1) Condicionaments subjectius:

 -Els nostres interessos i preferències personals.

 -La nostra especialitat de batxillerat.

 -El que volem estudiar en el futur.                                            .                                 

 -Els nostres projectes professionals.

 -Les preferències dels companys/es de grup.

 -Les línies de recerca que proposa el professorat.

 

2) Condicionaments objectius:

-L’imperatiu de seguir la metodologia de les ciències experimentals.

-La viabilitat temporal del projecte.

-La viabilitat econòmica del projecte.

-El nostres coneixements previs sobre el tema.

-Les possibilitats d’accés a la informació, als instruments de treball, laboratoris, tallers, etc.

 

* Proposem un primer títol del treball.

 

* El situem en un camp temàtic i en una especialitat determinada dins d’aquest camp.

 

 

2.- Fem una exploració inicial sobre el tema:

 * Per això podríem realitzar les activitats següents:

1.- Dialoguem sobre les expectatives que té cada membre del grup entorn el projecte: què n’espera, quins aspectes del tema proposat li interessa més, quines dificultats preveu, ...

 

2.- Consultem llibres, articles relacionats amb el tema.

 

3.- Parlem amb persones que hi entenen per tal de consultar-les sobre el nostre projecte i la possibilitat que ens puguin ajudar.

 

4.- Fem balanç del que sabem i del que no sabem sobre el tema.

 

5.- Fem inventari dels materials de què ja disposem (a casa, a l’institut) per a dur a terme  la recerca (llibres, instrumental de taller o laboratori, CD ROM, programes informàtics, vídeos, materials de suport...)

 

6.-  Fem llistat d’aquelles coses que ens caldran i que no tenim a l’abast. Examinem si hi podrem accedir-hi fàcilment.

 

7.-  En funció de tot l’anterior (lectures, entrevistes, balanços...) , mesurem la complexitat del tema i avaluem les possibilitats reals de tractar-lo amb èxit.

 

8.-  Organitzem un debat entre els membres del grup sobre les qüestions que definitivament volem sotmetre a investigació.

 

 

3.- Definim el problema que volem investigar

* Per això:

1.- Identifiquem i definim els fenòmens o variables que volem relacionar. Distingim, en els treballs de recerca experimental, variables independents i dependents.

2.    - Correlacionem variables. Formulem una o diverses hipòtesis inicials que orientaran la nostra recerca.

 

3.    - Deduïm les conseqüències observables de les hipòtesis formulades, conseqüències que caldrà verificar al llarg de la recerca.

 

4.    - Reduïm el nostre projecte de recerca a una sèrie de preguntes o, si és convenient, a una pregunta fonamental.

 

5.    -Fem un esbós de les estratègies de recollida de dades i d’experimentació que farem servir.

 

6.    -Fem explícit el marc teòric de la recerca,  les teories i lleis científiques que caldrà tenir en compte al llarg de procés d’experimentació.

 

 

4.- Establim els objectius de la recerca

 

* Fem un llistat dels objectius de la recerca. En aquest llistat haurem d’explicar, per exemple:

1.- Què volem esbrinar al llarg de la recerca, quines hipòtesis volem contrastar.

2.- Els procediments que volem usar.

3.- Els conceptes teòrics que implicarem en la recerca (lleis, teories, ...)

4.- Altres finalitats o utilitats  que volem donar a la investigació.

5.- Fem un índex provisional que desplegui el temari de la recerca <*>.

      

5.- Planifiquem la recerca

* Per organitzar la feina:

1.- Fem un llistat de les actuacions que hem de realitzar i ordenem-les d’acord amb la lògica de la recerca o amb les exigències del tema elegit.

2.- Fem un calendari de les actuacions llistades.

3.- Fem la previsió dels materials necessaris (bibliogràfics, instrumental, etc.) amb què haurem de comptar. Distingim el que tenim i el que ens falta.

4.- Distribuïm les tasques entre els diversos membres del grup.

5.- Fem un calendari les trobades de treball a l’institut i fora de l’institut.

 

5.3.2. Procés per a dur a terme un TR de ciències humanes i socials.     

FASE PREPARATÒRIA i EXPLORATÒRIA

  

1.- Ens fem una idea del treball que volem fer.

 

* Tenim en compte:

 

1) Condicionaments subjectius:

-Els nostres interessos i preferències personals.

-La nostra especialitat de batxillerat.

-El que voldríem estudiar en el futur.

-Els nostres projectes professionals.

-Les preferències dels companys/es de grup.

-Les línies de recerca que proposa el professorat.

 

2) Condicionaments objectius:

-L’imperatiu de seguir els mètodes propis de les ciències humanes.

-La viabilitat temporal del projecte.

-La viabilitat econòmica del projecte.

-Els nostres coneixements previs sobre el tema.

-Les possibilitats d’accés a la informació, documents, àrea d’investigació, etc.

 

 

* Proposem un primer títol del treball.

 

* El situem en un camp temàtic i en una especialitat determinada dins d’aquest camp.

 

 

2.- Fem una exploració inicial sobre el tema:

 

            * Per això:

 

1.- Dialoguem sobre les expectatives que té cada membre del grup sobre el projecte: què n’espera, quins aspectes del tema proposat li interessa més, quines dificultats preveu....

 

2.- Consultem alguns llibres, articles, etc. relacionats amb el tema.

 

3.- Parlem amb persones que hi entenguin per tal de consultar-les sobre el nostre projecte i la possibilitat que ens puguin ajudar.

 

4.- Fem balanç del que sabem i del que no sabem en relació al tema.

 

5.- Posem de manifest els nostres pre-judicis sobre el tema: valoracions de caràcter ideològic, moral, etc. Pensem com poden afectar la nostra recerca.

 

6.- Fem inventari dels materials de què ja disposem (a casa, a l’institut) per a dur a terme  la recerca: llibres, enciclopèdies, programes informàtics, CD ROM, videos, etc.

 

7.-  Fem llistat d’aquelles coses que ens caldran i que no tenim a l’abast. Examinem si hi podrem accedir-hi fàcilment.

 

8.-  En funció de tot l’anterior (lectures, entrevistes, balanços...) , mesurem la complexitat del tema i avaluem les possibilitats reals de tractar-lo amb èxit.

 

9.-  Organitzem un debat entre els membres del grup sobre les qüestions que definitivament volem sotmetre a investigació.

 

 

 

3.- Definim l’objecte de la investigació

 

* Si es tracta d’un treball bibliogràfic:

 

1.    -Acordem els límits estrictes del tema que estudiarem. Si convé, remarquem quines són les qüestions connexes que no tractarem

 

2.    -Fem explícit el marc teòric de la recerca: les teories o doctrines que constitueixen el marc de referència de la nostra investigació.

 

3.    -Posem límits a les fonts d’informació amb què treballarem (període, ubicació-àrea geogràfica, tendència o escola,  etc.)

 

* Si es tracta d’un treball que suposi una recerca empírica:

 

1.    - Identifiquem el fenomen que volem estudiar o les variables que volem relacionar. Situem amb precisió el fenomen a investigar en el marc social, temporal i espacial que li correspon.

 

2.    - Fem un llistat de les qüestions que ens plantegem al voltant de l’objecte d’estudi. Si és el cas, correlacionem variables per tal d’explicar el fenomen de què tractem; formulem una o diverses hipòtesis que orientaran la nostra recerca.

 

3.    - Deduïm les conseqüències observables que haurien de seguir-se de les hipòtesis formulades i que caldrà verificar al llarg de la recerca.

 

4.    -Fem un llistat de les estratègies de recerca d’informació, recollida de dades (entrevistes, enquestes, etc.) o  d’experimentació que farem servir. Relacionem cadascuna d’aquestes estratègies amb una part o parts de la recerca.

 

5.    -Fem explícit el marc teòric de la recerca: les teories o doctrines que pressuposem i que constitueixen el marc de la nostra investigació.

 

 

 

4.- Establim els objectius de la recerca

 

* Fem un llistat final dels objectius de la recerca. En aquest llistat haurem d’explicar, per exemple:

 

1.- Què volem esbrinar al llarg de la recerca. Si s’escau, quines hipòtesis volem contrastar.

 

2.-  Quins procediments volem usar.

 

3.- Els conceptes teòrics que implicarem en la recerca (lleis, teories, ...)

 

4.-  Altres finalitats o utilitats que volem donar a la investigació.

 

5.- Fem un índex provisional que desplegui el temari de la recerca <*>.

 

 

 

5.- Planifiquem la recerca

 

*Per organitzar les tasques que cal fer:

 

1.    - Fem la previsió dels instruments i les fonts d’informació  amb què haurem de comptar. Distingim el que tenim i el que ens falta. Pensem on podem anar a buscar allò que no tenim (Biblioteques, bases de dades documentals, internet...).

 

2.    -Fem un llistat de les actuacions que hem de realitzar i ordenem-les d’acord amb la lògica de la recerca o amb les exigències del tema elegit.

 

3.    - Fem un calendari de les actuacions llistades.

 

4.    - Distribuïm les tasques entre els diversos membres del grup.

 

5.- Fem un calendari de les properes trobades del grup a l’institut i fora de l’institut.

 

                                                                          

Pàgina següent

Retornar