Curs Moodle INSTITUT CAN PEIXAUET.
  Pàgines
   
   
 
La creació d'activitats
 

1. Els qüestionaris: elaboració de les preguntes.

Els qüestionaris són activitats que us proporcionen informació sobre com van aprenent un determinat tema els estudiants. Agrupa un seguit de preguntes, tantes com vulgueu, que l'estudiant troba corregides un cop ha enviat el qüestionari. És, per tant, una activitat que li ofereix un retorn immediat sobre l'avenç del seu treball i, en aquest sentit, es poden utilitzar per fomentar l'autoavaluació. Alhora, permet al professorat fer un seguiment exhaustiu no solament de les respostes de cada estudiant, sinó també del grup complet; i també informa, entre altres temes, del percentatge d'encerts de cada pregunta per tal de revisar-les i millorar-les.

L'elaboració d'un qüestionari és un procés doble:

  1. D'una banda, cal elaborar les preguntes. És recomanable tenir un banc de preguntes ampli en el qual aquestes estiguin agrupades per categories. Després podeu combinar les preguntes per fer diferents qüestionaris. És la part que veureu aquí.
  2. De l'altra banda s'han de configurar els paràmetres que definiran les característiques del qüestionari i decidir quines preguntes s'hi inclouran. Aquesta part la veureu a la pràctica 2.

Val la pena dedicar un temps a pensar com voleu que les preguntes estiguin categoritzades, és a dir, agrupades, per no barrejar-les i trobar-les aviat. També hi ha la possibilitat de compartir-les entre els diferents cursos d'un lloc, de manera que la mateixa pregunta es pugui utilitzar en qüestionaris de cursos diferents. Finalment, les preguntes que elaboreu poden ser exportades i importades, de manera que es poden intercanviar entre diferents llocs Moodle.

Un qüestionari l'únic que fa és “lligar” les preguntes d'una manera determinada, però és buit en el sentit que no les conté, només les crida i les presenta aleatòriament o en un ordre predeterminat. Per això cal tenir les preguntes fetes a l'hora d'incloure-les en un qüestionari.

Importar preguntes

Les preguntes dels qüestionaris de Moodle es poden exportar des d'un lloc Moodle per ser importades des d'un altre lloc Moodle i, així, compartir-les. Per fer-ho només cal que aneu a Administració | Preguntes i cliqueu sobre la pestanya Importar. Proveu d'importar els fitxers següents, tenint en compte que:

Navegueu, cerqueu el fitxer i cliqueu el botó Penja aquest fitxer. Comproveu que a la pestanya Preguntes, i dins la categoria Insectes us ha aparegut un conjunt de 10 preguntes. Quantes preguntes tenia el segon fitxer i on s'han ubicat?

Al repositori d'Alexandria http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?id=258 podeu trobar qüestionaris en aquest format.

 

Crear categories de preguntes

És molt convenient tenir les preguntes classificades per categories, on cada categoria pot correspondre a un nivell educatiu o a un tema: això us permetrà tenir ben ordenades les preguntes i us facilitarà el fet de trobar-les quan les necessiteu. Al seu torn les categories es poden dividir en subcategories de manera que una pregunta pot pertànyer, per exemple, a la subcategoria Insectes de la categoria Animals.

Si teniu poques preguntes us serà fàcil localitzar-les quan vulgueu configurar un qüestionari particular; quan en tingueu moltes (i el banc de preguntes creix constantment) us serà molt difícil trobar aquelles que voleu combinar si prèviament no les heu organitzat en categories ben estructurades.

Per practicar la creació de categories creeu des del vostre curs, com a mínim, quatre categories amb alguna subcategoria dins les quals després incloureu les preguntes que elaborareu. Proveu les següents opcions per veure'n els efectes:

  • Publicació
  • Edició
  • Canvi d'ordre
  • Canvi de categoria
  • Eliminació

Crear i afegir preguntes

Ara esteu en un punt en què ja heu decidit en quines categories agrupareu les preguntes però encara no n'hi ha cap i us cal fer-les.

Les preguntes poden ser de diferents tipus:

  • Opcions múltiples: permeten triar diferents opcions d'un desplegable. Pot ser que hi hagi una única opció correcta o més d'una. En aquest cas heu d'especificar que es permet més d'una resposta correcta i vigilar que entre totes les opcions que siguin correctes es pugui obtenir el 100% de la puntuació. Si a Qualificació deixeu el valor per defecte, Cap, vol dir que és errònia; si li assigneu un percentatge vol dir que és correcta. Aquest sistema us permet plantejar una única solució correcta (amb una qualificació del 100%) o diverses de mig correctes (amb qualificacions del 50%, com en l'exemple de la imatge).
  • Vertader o fals: permet triar com a resposta una d'aquestes dues opcions, vertader o fals.
  • Resposta breu: la resposta és una paraula o frase curta que ha de coincidir exactament amb les opcions que hàgiu especificat com a correctes.

Vigileu amb les preguntes de resposta breu. Si a la pregunta “Com es diu el nostre satèl·lit?” doneu per bones les opcions “lluna” i “la lluna” i especifiqueu que no es distingeixi entre majúscules i minúscules, respostes com “Lluna” o “La Lluna” seran vàlides, però d'altres com “Es diu Lluna” no ho seran.

  • Numèriques: són molt semblants a les de resposta breu però es pot permetre un cert marge d'error que cal especificar en elaborar la pregunta.
  • Calculades: permeten crear preguntes numèriques mitjançant comodins que són reemplaçats per valors concrets. Podeu trobar exemples a la següent pàgina.
  • D'aparellar: per a cada opció de resposta apareix un desplegable per triar l'element que correspon a cada cas.
  • Respostes incrustades (format cloze): permet incrustar les respostes dins del text. Són més complexes de crear, podeu trobar més informació a la següent pàgina.
  • Aleatòries d'aparellar amb resposta breu: són preguntes d'aparellar però les opcions es treuen aleatòriament de preguntes de resposta breu de la categoria a la qual pertany la pregunta.
  • Aleatòries: en aquest cas es mostrarà a l'estudiant una pregunta triada a l'atzar de la categoria que es defineixi.
  • Descripció: presenten a l'estudiant informació però no s'avaluen. Es poden utilitzar per inserir-les entre blocs de preguntes i informar l'estudiant sobre les característiques de les preguntes següents, o per fer-li recomanacions en arribar a un punt concret del qüestionari.
  • Resposta oberta: permeten que l'estudiant escrigui la resposta a un editor de text. Són preguntes de valoració manual, no autoavaluatives.
En finalitzar el qüestionari l'estudiant rep la qualificació de les preguntes autoavaluatives; la qualificació de les preguntes de resposta oberta s'hi sumarà quan el professorat les hagi revisat i valorat.

El vídeo següent mostra el procés de creació d'una pregunta tipus “Opcions múltiples” en la qual hi ha dues opcions correctes de les tres possibles. Per començar heu de partir de la pàgina “Administració | Preguntes”, seleccionar la categoria dins la qual voleu classificar la pregunta i el tipus de pregunta al desplegable Crea una nova pregunta.

Algunes recomanacions:

  • No confongueu el títol de la pregunta amb la pregunta. El títol no es mostra a l'estudiant però us serveix per identificar les preguntes quan les volgueu incorporar al qüestionari. Mireu que sigui prou descriptiu per ser-vos útil en aquest provés.
  • Per redactar el text de la pregunta disposeu d'un editor complet. Això vol dir que hi podeu afegir enllaços o imatges que il·lustrin o complementin la pregunta. Per exemple, podeu proporcionar enllaços que calgui visitar per cercar la resposta.
  • La qualificació per defecte de la pregunta la podreu modificar després, en combinar les preguntes per construir el qüestionari.
  • El factor de penalització s'aplicarà en cas que l'estudiant doni la resposta correcta però després d'haver comès algun error. Ha de tenir un valor inferior a 1 llevat de les preguntes de veritat/fals en les quals val 1 i l'estudiant ha de respondre correctament la primera vegada per obtenir la puntuació corresponent a la pregunta.
  • Les preguntes permeten diverses retroaccions possibles i a través d'aquestes retroaccions, que es mostraran de manera automàtica a l'estudiant, podem orientar-lo sobre què ha de revisar o on pot trobar informació complementària. Utilitzeu-les amb rigor:
    • La retroacció general es mostra sempre, independentment de si la resposta de l'estudiant és correcta o no, i es pot utilitzar, per exemple, per oferir orientacions o informació addicional.
    • Hi pot haver retroaccions específiques per a cada opció de resposta, que apareixeran al costat quan l'estudiant les seleccioni.
    • Finalment, hi pot haver retroaccions que apareixen si l'estudiant respon correctament, de manera parcialment correcta o erròniament. Aquestes retroaccions corresponen a la pregunta, no a les opcions particulars

A les imatges següents podeu veure la retroacció de la pregunta que hem creat en dos supòsits:

  • L'estudiant selecciona la resposta correcta. En aquest cas, selecciona les dues opcions correctes.
    Qüestionaris: creació de preguntes
  • L'estudiant selecciona una resposta parcialment correcta. En aquest cas, selecciona una de les dues opcions correctes però, a més, en selecciona també una d'incorrecta.
    Qüestionaris: creació de preguntes

Preguntes de respostes incrustades (opcional)

Podeu practicar l'elaboració de preguntes de respostes incrustades (tipus cloze), que són més complexes d'editar però que us permetran incloure les respostes dins un text, en forma de desplegable o de camp obert que accepti text o resposta numèrica. L'edició d'aquestes preguntes s'ha de fer escrivint el codi en forma de text pla ja que encara no hi ha disponible una interfície gràfica que en faciliti la creació. Proveu de copiar i enganxar el codi següent a una pregunta tipus cloze i analitzeu com està construïda:

''Les papallones són {1:MULTICHOICE:aràcnids#No és correcte~crustacis#No és correcte~=insectes#Molt bé!
~%50% animals#Sí, són animals, però de quin grup més específic?} i tenen quatre {1:SHORTANSWER:ulls#No és
correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) {2:NUMERICAL:=6#Molt bé!} potes. Si
en vols saber més vés a http://ca.wikipedia.org/wiki/Papallona. Si hi has anat sabràs que durant la fase
{2:MULTICHOICE:=de crisàlide#Correcte!~d'heteròcer#No és correcte~de larva#No és correcte} es produeix
la metamorfosi.''

Hi ha tres tipus bàsics de preguntes:

  • De selecció múltiple a partir d'un desplegable: MULTICHOICE
  • De resposta curta, que ha de coincidir exactament amb el text que hàgiu donat com a correcte: SHORTANSWER
  • De resposta numèrica, amb o sense decimals (separats per un ”.” de la part sencera del nombre): NUMERICAL

La taula següent recull algunes indicacions sobre l'efecte de cada paràmetre:

.

CODI (ressaltat en groc) EFECTE
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} Les claus indiquen l'inici i el final de cada pregunta.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} El text en majúscula indica el tipus de pregunta. Pot ser MULTICHOICE, SHORTANSWER o NUMERICAL.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) El número inicial indica la puntuació de la pregunta.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) Possibles opcions de resposta. En el cas de preguntes MULTICHOICE seran els termes que apareixeran al desplegable.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) Retroaccions per a cada opció de resposta.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) La titlla separa cadascuna de les opcions de resposta.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) El signe d'igual identifica la resposta correcta.
{1:SHORTANSWER:ulls#No és correcte~potes#No és correcte~=ales#Molt bé!} i (escriu el número) La diesi separa les opcions de resposta de les retroaccions corresponents.

Al text anterior, proveu de canviar paràmetres (retroaccions, afegiu opcions de resposta, modifiqueu les xifres 1 i 2 que precedeixen cadascuna de les preguntes,…) i observeu els efectes que té sobre la pregunta.

Exportar preguntes

En aquesta pràctica comprovareu que l'exportació de preguntes és un procés senzill tot i que heu de tenir en compte algunes consideracions:

  • Hi ha diversos formats d'importació/exportació. Us en recomanem dos: el format GIFT, que genera un fitxer de text pla amb l'extensió .txt i el format Moodle XML, que genera un fitxer amb l'extensió xml. El format GIFT té l'inconvenient que no pot incloure les preguntes de tipus cloze.
  • Els fitxers exportats no contenen altres fitxers que puguin anar associats a les preguntes, per exemple una imatge. Si les imatges de les preguntes són a una carpeta del vostre curs no s'afegiran al fitxer exportat i, per tant, no es visualitzaran des d'un altre lloc Moodle. Per evitar aquesta limitació podeu tenir les imatges a un lloc web extern i enllaçar-les amb la seva URL.
  • En exportar heu de seleccionar la categoria (amb les subcategories que conté). Podeu especificar si la informació de la categoria s'inclou al fitxer d'exportació.
  • Quan importeu preguntes repetides no se sobreescriuen. Això vol dir que si importeu dues vegades un mateix fitxer amb preguntes obtindreu una col·lecció de preguntes duplicades al vostre lloc.

Aneu a Administració | Preguntes i cliqueu sobre la pestanya Exportar. Exporteu les preguntes d'una de les categories no publicades que heu creat i compartiu-les amb d'altres participants al curs per tal que les puguin importat al seu curs. Utilitzeu els dos formats d'exportació que hem comentat.

Activitats:

  1. Creeu tres preguntes de diferents tipus.

  Tornar a l'índex del curs
Tornar a l'índex del tema
.Amunt