CINEMA EN CURS

Projecte d'innovació educativa

Durant el curs 2005-2006 alumnes de 4t d'ESO del nostre institut van participar en el projecte Cinema en curs. Aquest és un projecte pilot d'innovació educativa que realitzen cinc centres de les comarques de Girona i Barcelona. Al nostre centre està coordinat pel Departament d'Educació Visual i Plàstica. El tema monogràfic és LA LLUM AL CINEMA.

Durant el curs 2006-2007 alumnes de 1r de Batxillerat d'Imatge del nostre institut van participar en el projecte Cinema en curs. Aquest és un projecte d'innovació educativa en Comunicació Audiovisual que vol continuar la tasca del curs passat i consolidar dins del currículum algunes de les activitats. El tema monogràfic d'aquest any és el tractament de LA FIGURA I EL FONS en el cinema. Els alumnes de 2n d'ESO a través del tema del retrat també treballen transversalment aquest tema.

Durant el curs 2007-2008 alumnes de 1r de Batxillerat d'Imatge del nostre institut participaran en el projecte Cinema en curs. Aquest s'emmarca dins del projecte d'innovació educativa en Comunicació Audiovisual del centre. Dins la línia de consolidar dins del currículum algunes de les activitats experimentades en el projecte. El tema monogràfic d'aquest any és EL PUNT DE VISTA. Alguns alumnes de 4t d'ESO també portaran a terme alguna de les activitats dins del marc de l'ART-TIC..

Durant el curs 2008-2009 alumnes de 1r de Batxillerat de Cultura Audiovisual del nostre institut participaran en el projecte Cinema en curs. Aquest s'emmarca dins del Projecte d'innovació educativa en Comunicació Audiovisual del centre. Dins la línia de consolidar dins del currículum algunes de les activitats experimentades en el projecte. El tema monogràfic d'aquest any és EL COLOR. Alguns alumnes de 4t d'ESO de la matèria d'EVP també portaran a terme alguna de les activitats.

Durant el curs 2009-2010 alumnes de 4t d'ESO d'Educació Visual i Plàstica del nostre institut participaran en el projecte Cinema en curs. El tema monogràfic d'aquest any és EL MOVIMENT.

Durant el curs 2010-2011 alumnes de 4t d'ESO d'Educació Visual i Plàstica del nostre institut participaran en el projecte Cinema en curs. El tema monogràfic d'aquest any és FILMAR EL PERSONATGE.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

Cinema en curs neix del convenciment que integrar el cinema com a creació a les escoles i instituts pot jugar un paper important en la formació i desenvolupament dels nens i joves de totes les edats. Volem veure i fer cinema considerant-lo com una experiència estètica, personal i creativa que passa necessàriament per una manera de relacionar-se amb el món. El programa és ambiciós: donar forma a un dispositiu flexible que, recolzant-se sobre els valors artístics i culturals, personals i relacionals, posats en joc en la pràctica cinematogràfica, permeti fer experiència reflexiva i creativa del cinema descobrint-lo com a art i com a forma de relacionar-se amb el món. Es tracta de posar en marxa un dispositiu adaptable a tots els nivells educatius, a diferents contextos sòcio-culturals, i, en definitiva, a les diferents circumstàncies que envolten i condicionen cada escola i institut, per donar forma no només a una pedagogia del cinema, sinó a una pedagogia amb i a través del cinema.

Partim de l'aproximació al cinema com espai de relació amb la realitat i com a gest de creació, de la consciència que allò filmat és el resultat d'un treball: s'ha de fer, parlar, compartir. Els tallers estan duts a terme conjuntament pel docent responsable del grup -amb la complicitat del centre educatiu-, i una persona estretament vinculada al món del cinema (realitzador, director de fotografia, muntador...) i es configuren a partir d'un doble treball sobre el cinema: el visionat de pelolícules i fragments de diferents èpoques, països i cultures del món, i el passatge a la pràctica cinematogràfica a través d'una sèrie d'exercicis que permetin abordar qüestions concretes del cinema i, més tard, de la realització d'una seqüència o curtmetratge.

Els tallers estan vinculats al dispositiu Le cinéma, cent ans de jeunesse de la Cinémathèque française i, a més a més, es treballa en estreta col.laboració amb la sala de cinema Jean Renoir a Martigues (Marsella) i amb l'Institut Jean Vigo a Perpinyà amb l'objectiu de desenvolupar un projecte compartit a l'arc mediterrani, potenciant així els lligams culturals i geogràfics que ens uneixen i creant un espai de trobada, treball i intercanvi.

Coordinació del projecte: Montserrat Planella, professora d'Educació Visual i Plàstica.