L’IES
El Sui de Cardedeu és un centre d’ensenyament secundari adscrit a la xarxa
d’instituts públics del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Té adjudicades tres línies d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) i dues
línies de batxillerat postobligatori. El centre ofereix tres modalitats de
batxillerat: la de Tecnologia, la de Ciències de la Naturalesa i de la Salut
i la d’Humanitats i de Ciències Socials.
Prové
de l’Institut de Cardedeu (1980) que ocupava l’edifici del seminari de dominics
(1953) i és el resultat de l’ampliació i posterior partició d’espais, d’alumnes i de professors de l’antic centre duta
a terme pel Departament d’Ensenyament durant el curs 2000-2001.
Més
de la meitat del seu professorat té
la plaça definitiva al centre i el seu alumnat prové, majoritàriament, de
les escoles públiques de Cardedeu i de Cànoves. Comparteix el gimnàs i la
biblioteca amb l’IES Arquitecte Manuel Raspall, que ocupa l’altra meitat de
l’antiga escola per a religiosos de Cardedeu.
L’IES
El Sui és un centre públic català portat per professionals de l’ensenyament
que tenen com a objectiu prioritari formar ciutadans demòcrates - lliures
i participatius, respectuosos i oberts
a la diversitat del món actual - capaços d’integrar-se amb èxit a la societat
en què viuen.
La
premissa que regeix tots les seves actuacions és la de garantir la igualtat
d’oportunitats per a tots els alumnes i la seva no discriminació per raons
de sexe, raça, cultura, religió o capacitat física o intel·lectual.
L’institut
està ubicat en una població relativament petita i
ha de ser capaç d’oferir als seus alumnes una visió àmplia i oberta del món. Des de l’àmbit local, en el qual s’ha
d’inserir plenament, des de l’ús normal de la pròpia llengua, ha de possibilitar una visió universal de la cultura i ha d’afavorir l’aprenentatge
d’altres llengües i l’intercanvi d’experiències educatives amb altres centres
de l’Estat Espanyol i de l’estranger.
Aquests
trets definitoris que marquen la línia pedagògica que regirà totes les actuacions
del centre es despleguen en els següents objectius generals:
Aconseguir una bona convivència al centre reforçant l’educació en els valors i prevenint els conflictes
·
Valorem
i potenciem les tutories per aconseguir una bona atenció individualitzada
i establim estratègies per treballar d’una manera global i integrada l’educació
en les valors i en les actituds cíviques i ètiques.
· Treballem per mantenir una estreta col·laboració amb les escoles de primària, per donar una bona acollida al centre als alumnes i als pares nous, perquè s’hi puguin integrar plenament, i afavorim la participació de l’AMPA en la vida escolar.
Promoure el pensament autònom i la inserció satisfactòria en la societat del seu temps.
· Assegurem la dedicació horària continuada i suficient que permet garantir l’aprenentatge de les matèries instrumentals – matemàtiques i llengua – i de tots els continguts fonamentals de les altres matèries.
·
Coordinem
els continguts de les diferents àrees per garantir l’adquisició dels coneixements
científics, tècnics, humanístics i mediàtics que permeten l’alumne conèixer
les pròpies capacitats i incorporar-se satisfactòriament al món acadèmic o
laboral.
·
Promovem
les activitats extraescolars que afavoreixen la plena inserció en la vida
local i estimulen la participació i la creativitat de l’alumne en el seu entorn
social i cultural. Alhora, promovem el plurilingüisme i la participació en
intercanvis lingüístics i programes educatius europeus.
Atendre els alumnes amb necessitats educatives específiques
·
Facilitem
les actuacions que permeten treballar en l’adequació de les activitats d’aprenentatge
dels alumnes que no s’adapten a l’organització ordinària, bé perquè presenten
dificultats d’adaptació o d’aprenentatge, bé perquè són capaços d’aconseguir
graus d’aprofundiment més grans.
·
Busquem les estratègies
per aconseguir la bona acollida i la plena integració dels alumnes immigrants
i treballem amb totes les administracions per tal d’inserir les polítiques
d’escolarització en el context d’una concepció social no discriminatòria.
La
vida del centre gira al voltant d’aquests objectius ideològics i programàtics
i pretén:
Una organització interna democràtica i participativa
·
Els
pares d’alumnes, el personal no docent, els alumnes i els professors són escollits
democràticament per representar les seves opinions davant les propostes i
les decisions del Consell Escolar del centre.
·
Els
alumnes tenen els seus delegats de classe i el seu consell de delegats que
fa d’intermediari entre les propostes dels professors i les seves opinions
i té també representació, amb veu i sense vot, al Consell Escolar
·
Els
professors tenen el claustre com a òrgan de participació de tots els projectes
escolars. Per tal d’aconseguir una major funcionalitat, la Comissió Pedagògica
es reuneix setmanalment i pren els acords concrets que regulen el funcionament
del Reglament de Règim Intern i del Projecte Curricular de centre. Aquesta
comissió representa tots els professors perquè està constituïda pels Coordinadors
de nivell, Els Caps de Departament i l’Equip Directiu. La Direcció del centre
és l’encarregada de revisar i dur a terme
els acords presos per aquesta comissió.
Una concreció eficaç dels objectius del seu ideari
·
El
Pla d’Acció Tutorial, dissenyat pels equips de tutors i gestionat pel seu
coordinador de nivell, recull totes les accions dirigides a aconseguir l’atenció a la diversitat, la prevenció de
conflictes, l’orientació acadèmica i professional, i l’atenció individualitzada
de pares i d’alumnes
·
La
coordinació dels Equips docents – formats per tots el professors que imparteixen
un mateix nivell i reunits setmanalment- afavoreix la programació dels continguts, l’avaluació i revisió del Projecte Curricular
de centre, i la presa de decisions conjuntes a l’hora de dissenyar actuacions
que afavoreixin la bona dinàmica dels grups-classe
·
La
coordinació d’Activitats extraescolars i sortides que permet dissenyar la
programació general de les sortides, tant les pròpies de cada departament
com les pròpies de tutoria, per aconseguir la realització d’activitats interdisciplinàries
i dinamitzar la vida de l’institut.
·
L’aplicació
per part de tots els estaments de les actuacions que promou el Projecte Lingüístic
de Centre per tal d’aconseguir el domini del català i del castellà i la plena
normalització de la llengua catalana com a llengua vehicular d’aprenentatge
i de comunicació i garantir del coneixement de les tres llengües estrangeres
–francès, anglès i alemany – que s’imparteixen al centre.
·
L’optimització
dels recursos científics i tecnològics a través de la formació del professorat,
l’ampliació del material i les programacions
de matèries que permetin fer un ús extensiu i profitós dels laboratoris de
ciències, de física i química i de
les aules d’informàtica, de tecnologia, de dibuix, de música i d’idiomes i
de tots els equipaments esportius.