PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE




INTRODUCCIÓ

L’IES El Sui de Cardedeu és un centre d’ensenyament secundari adscrit a la xarxa d’instituts públics del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Té adjudicades tres línies d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) i dues línies de batxillerat postobligatori. El centre ofereix tres modalitats de batxillerat: la de Tecnologia, la de Ciències de la Naturalesa i de la Salut i la d’Humanitats i de Ciències Socials.

Prové de l’Institut de Cardedeu (1980) que ocupava l’edifici del seminari de dominics (1953) i és el resultat de l’ampliació i posterior  partició d’espais, d’alumnes i de professors de l’antic centre duta a terme pel Departament d’Ensenyament durant el curs 2000-2001.

Més de la meitat del seu  professorat té la plaça definitiva al centre i el seu alumnat prové, majoritàriament, de les escoles públiques de Cardedeu i de Cànoves. Comparteix el gimnàs i la biblioteca amb l’IES Arquitecte Manuel Raspall, que ocupa l’altra meitat de l’antiga escola per a religiosos de Cardedeu.




QUI SOM

 

L’IES El Sui és un centre públic català portat per professionals de l’ensenyament que tenen com a objectiu prioritari formar ciutadans demòcrates - lliures i participatius, respectuosos  i oberts a la diversitat del món actual - capaços d’integrar-se amb èxit a la societat en què viuen.

La premissa que regeix tots les seves actuacions és la de garantir la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes i la seva no discriminació per raons de sexe, raça, cultura, religió o capacitat física o intel·lectual.

L’institut està ubicat en una població relativament petita i  ha de ser capaç d’oferir als seus alumnes una visió àmplia i oberta  del món. Des de l’àmbit local, en el qual s’ha d’inserir plenament, des de l’ús normal de la pròpia llengua,  ha de possibilitar una visió universal  de la cultura i ha d’afavorir l’aprenentatge d’altres llengües i l’intercanvi d’experiències educatives amb altres centres de l’Estat Espanyol i de l’estranger.




QUÈ PRETENEM


Aquests trets definitoris que marquen la línia pedagògica que regirà totes les actuacions del centre es despleguen en els següents objectius generals:

Aconseguir una bona convivència al centre reforçant l’educació en els valors i prevenint els conflictes

·        Valorem i potenciem les tutories per aconseguir una bona atenció individualitzada i establim estratègies per treballar d’una manera global i integrada l’educació en les valors i en les actituds cíviques i ètiques.

 

·        Treballem per mantenir una estreta col·laboració amb les escoles de primària, per  donar una bona acollida al centre als alumnes i als pares nous, perquè s’hi puguin integrar plenament, i  afavorim la participació de l’AMPA en la vida escolar.

Promoure el pensament autònom i la inserció satisfactòria en la societat del seu temps.

·        Assegurem la dedicació horària continuada i suficient que permet garantir l’aprenentatge de les matèries instrumentals – matemàtiques i llengua – i de tots els continguts  fonamentals de les altres matèries.

·        Coordinem els continguts de les diferents àrees per garantir l’adquisició dels coneixements científics, tècnics, humanístics i mediàtics que permeten l’alumne conèixer les pròpies capacitats i incorporar-se satisfactòriament al món acadèmic o laboral.

·        Promovem les activitats extraescolars que afavoreixen la plena inserció en la vida local i estimulen la participació i la creativitat de l’alumne en el seu entorn social i cultural. Alhora, promovem el plurilingüisme i la participació en intercanvis lingüístics i programes educatius europeus.

Atendre els alumnes amb necessitats educatives específiques

·        Facilitem les actuacions que permeten treballar en l’adequació de les activitats d’aprenentatge dels alumnes que no s’adapten a l’organització ordinària, bé perquè presenten dificultats d’adaptació o d’aprenentatge, bé perquè són capaços d’aconseguir graus d’aprofundiment més grans.

·        Busquem les estratègies per aconseguir la bona acollida i la plena integració dels alumnes immigrants i treballem amb totes les administracions per tal d’inserir les polítiques d’escolarització en el context d’una concepció social no discriminatòria.



COM ENS ORGANITZEM

 

La vida del centre gira al voltant d’aquests objectius ideològics i programàtics i pretén:

Una organització interna democràtica i participativa

·        Els pares d’alumnes, el personal no docent, els alumnes i els professors són escollits democràticament per representar les seves opinions davant les propostes i les decisions del Consell Escolar del centre.

·        Els alumnes tenen els seus delegats de classe i el seu consell de delegats que fa d’intermediari entre les propostes dels professors i les seves opinions i té també representació, amb veu i sense vot, al Consell Escolar

·        Els professors tenen el claustre com a òrgan de participació de tots els projectes escolars. Per tal d’aconseguir una major funcionalitat, la Comissió Pedagògica es reuneix setmanalment i pren els acords concrets que regulen el funcionament del Reglament de Règim Intern i del Projecte Curricular de centre. Aquesta comissió representa tots els professors perquè està constituïda pels Coordinadors de nivell, Els Caps de Departament i l’Equip Directiu. La Direcció del centre és l’encarregada de revisar i dur a terme  els acords presos per aquesta comissió.

Una concreció eficaç dels objectius del seu ideari

·        El Pla d’Acció Tutorial, dissenyat pels equips de tutors i gestionat pel seu coordinador de nivell, recull totes les accions dirigides a aconseguir  l’atenció a la diversitat, la prevenció de conflictes, l’orientació acadèmica i professional, i l’atenció individualitzada de pares i d’alumnes

 

·        La coordinació dels Equips docents – formats per tots el professors que imparteixen un mateix nivell i reunits setmanalment- afavoreix la programació dels continguts,  l’avaluació i revisió del Projecte Curricular de centre, i la presa de decisions conjuntes a l’hora de dissenyar actuacions que afavoreixin la bona dinàmica dels grups-classe

·        La coordinació d’Activitats extraescolars i sortides que permet dissenyar la programació general de les sortides, tant les pròpies de cada departament com les pròpies de tutoria, per aconseguir la realització d’activitats interdisciplinàries i dinamitzar la vida de l’institut.

·        L’aplicació per part de tots els estaments de les actuacions que promou el Projecte Lingüístic de Centre per tal d’aconseguir el domini del català i del castellà i la plena normalització de la llengua catalana com a llengua vehicular d’aprenentatge i de comunicació i garantir del coneixement de les tres llengües estrangeres –francès, anglès i alemany – que s’imparteixen al centre.

·        L’optimització dels recursos científics i tecnològics a través de la formació del professorat, l’ampliació del material  i les programacions de matèries que permetin fer un ús extensiu i profitós dels laboratoris de ciències,  de física i química i de les aules d’informàtica, de tecnologia, de dibuix, de música i d’idiomes i de tots els equipaments esportius.