OBJECTIUS GENERALS:
- Fer ús del llenguatge com a mitjà per
fixar i desenvolupar el propi pensament.
- Comprendre discursos orals i escrits
adequats a les necessitats escolars i socials pròpies de ledat.
- Expressar-se oralment i per escrit amb
correcció, coherència i adequació al tipus de discurs, dacord amb les necessitats
escolars i socials pròpies de ledat.
- Servir-se autònomament de la lectura com
a font dinformació, de lleure i de projecció personal.
- Adonar-se que les produccions literàries
constitueixen diverses interpretacions del món de lindividu; afavoreixen el
desvetllament de la imaginació i del bon gust estètic, i són un mitjà
darrelament i participació en la cultura pròpia, i de relació amb altres pobles.
- Identificar i valorar els mitjans de
comunicació social com a grans productors de missatges verbals i no verbals, i
interpretar críticament el contingut en relació amb els valors de la cultura pròpia.
- Respectar la diversitat lingüística i
prendre consciència de la riquesa que representa aquesta pluralitat.
CONTINGUTS:
- Procediments:
- Comprensió i classificació de les
entrevistes.
- Produccions de missatges orals
(explicacions i exposicions)
- Memorització de refranys, dites,
cançons.
- Lectura expressiva dels textos.
- Comprendre el text llegit. (Comprensió
del significat global)
- Identificar les idees bàsiques.
- Elaboració dunes auques, còmics,
pictogrames, cal·ligrames, murals, rodolins, sopa de lletres.
- Producció espontània a partir de models
donats pel professor.
- Adonar-se dels castellanismes, vocabulari
del català antic.
- Saber emprar el diccionari com a eina de
consulta.
- Definir correctament les paraules que
surten en el text.
- Fets, conceptes i sistemes conceptuals.
- El text oral com a unitat bàsica de
comunicació.
- Elements no lingüístics que acompanyen
una situació de comunicació oral: entonació, postura, to de veu
- Interferències ortogràfiques català-
castellà.
- Valors, normes i actituds.
- Consciència de la importància i utilitat
de la llengua parlada en la comunicació social i personal.
- Curiositat per les expressions genuïnes i
les expressions i mots manllevats daltres llengües.
- Interès per identificar les
interferències català-castellà.
- Atenció als fets circumstancials que
demostren la importància de la llengua per ordenar el pensament.
- Ús del català en làmbit escolar.
- Actitud de tolerància i respecte cap a
posicions diferents a la pròpia, exigint una actitud recíproca.
ACTIVITATS:
- Treball dordenació-classificació:
1. Definició amb llenguatge propi de lalumnat dels significats: REFRANYS,
DITES, CANÇONS.
- Classificació, agrupament i ordenació
per temes, aspectes a treballar de tot el material recollit.
- Ordenació alfabètica i elaboració
duna composició i formulació acròstica dacord amb lagrupament del
material.
- Quantificació del nombre de vegades que
es repeteix una paraula i un mateix tema.
- Cercar, identificar i agrupar possibles
arcaismes, mots col.loquials, barbarismes i mots derivats.
- Elaboració i recerca dinformació
concreta sobre diferents temes i agrupaments a mode dintroducció i ressenya.
- Treball de recerca:
- Confecció dun lèxic significatiu i
representatiu de tots els mots en desús i propis de largot, fent la transcripció
amb el llenguatge propi de lalumnat.
- Elaboració i establiment dun
vocabulari temàtic i concret dels diferents mots quantificats i més repetits.
- Recerca del significat de les paraules no
conegudes a fi destablir la seva definició.
- Recerca i extracció de sinònims,
antònims, mots compostos i derivats, metàfores i analogies existents.
- Establir una relació comparativa a nivell
semàntic i destructura formal entre els refranys i les dites.
- Treball de creació/aplicació:
12. Realització dun dibuix interpretatiu a partir dun refrany que sigui
representatiu, motivador i entenedor per a lalumne/a.
- Selecció i confecció amb el material
anteriorment treballat dunes vinyetes en forma de còmic, tenint en compte el tema
i/o laspecte dun grup de refranys i dites digual significació.
- Associar i relacionar refranys i dites amb
una fotografia que li correspongui dacord amb el tema, aspecte i imatge.
- Confecció duna auca popular amb les
dites i refranys que integren diferents temes i aspectes del material recopilat.
- Elaboració duns pictogrames amb les
dites, refranys i cançons.
- Composició i elaboració amb els refranys
duns cal.ligrames adient a partir del material seleccionat prèviament.
- Elaboració dun gran mural a partir
del material més representatiu.
- Reconvertir un tipus de frases en rodolins
i crear de nous seguint el mateix tema.
- Derivar i formular, mitjançant el
vocabulari extret i el lèxic una sopa de lletres, endevinalles i mots encreuats.
- Treball interdisciplinari:
- Amb les frases fetes, refranys, dites i
cançons, elaborar una petita obra de teatre, establint un fil argumental i conductor on
es puguin interposar els refranys i les cançons. (2n . trimestre)
- Recerca i recollida de diferents materials
relacionats en les propostes daplicació; així com fotografies, eines, estris
vells, etc. dacord amb els temes i aspectes treballats, per tal de fer una
exposició itinerant i divulgativa, junt amb els pictogrames, auques, còmics i cançons
que hi seran de fons ambiental.
|