Crèdit Variable de Meteorologia 1er. Cicle d'E.S.O. |
INTRODUCCIÓ El crèdit variable de meteorologia de làrea de ciències naturals sha ofertat al primer trimestre a 1r cicle. Aquest crèdit sha concebut com a crèdit diniciació, per tant el contingut del crèdit fa enfocat cap a lassoliment duns objectiu bàsics que més endavant exposaré. El contingut del crèdit variable fa que aquest es pugui relacionar estretament amb el treball objecte destudi . No cal dir que hi ha una gran quantitat de frases fetes, rodolins, que fan referència a la meteorologia i que han estat motiu de treball en aquest primer trimestre. Lassoliment dels diferents continguts específics del crèdit ens han permès relacionar el contingut clarament popular de la frase feta o rodolí amb el caràcter més científic que podem trobar en certs continguts de la meteorologia. CONTINGUTS Fets i Conceptes 1. LATMOSFERA: Latmosfera primitiva. Atmosfera, pressió i altura. Humitat i temperatura. El cicle de laigua 2. ELS FENÒMENS ATMOSFÈRICS: El vent i la rosa dels vents. Marinada i brisa. Els vents violents. Classificació dels núvols. Tipus de precipitació. Rosada, gebrada i glaçada. Llamps i trons. Larc de Sant Martí i laurora polar. 3. LES PREVISIONS METEOROLÒGIQUES: Els mapes del temps. Anticiclons, depressions fronts. Tipus de temps característic segons el mapa previst. Aparells meteorològics. 4. EL CLIMA: Factors que influeixen en el clima. Climes de la Terra. Climogrames. 5. CLIMES DE CATALUNYA: Diferents microclimes de Catalunya. Diferència entre microclima i macroclima. Fenòmens típics de Catalunya. Procediments Distinció de les diferents capes atmosfèriques. Comprensió de levolució que ha seguit latmosfera. Interpretació de la variació de la temperatura i pressió amb laltura. Descripció dels diferents tipus de vent fent incidència als vents més coneguts a La Bisbal com són la Tramuntana, el llevant, Descripció dels núvols i comprensió de mètodes per diferenciar-los. Interpretació de mapes del temps reals. Estudi de diferents situacions típiques que es poden donar a Catalunya (Llevantades, tramuntanades, ). Interpretació de la informació meteorològica que surt a la premsa. Lectura daparells meteorològics i veure la necessitat duna correcte col·locació. Descripció de la diversitat de climes. El.laboració de climogrames i gràfics amb l´Excel. Comprensió de la influència de com diferents factors poden afectar al clima. Descripció dels problemes ambientals fruit de la relació entre lésser humà i latmosfera. Distinció entre macroclima i microclima. Descripció dels factors que determinen la diversitat de microclimes de Catalunya. Actituds, valors i normes Hàbit dobservar lentorn físic i en concret latmosfèric. Disposició cap a lobservació rigorosa i la interpretació dels fenòmens meteorològics. Veure la necessitat de la constància en la recollida de dades meteorològiques per part dels professionals o afeccionats. Valoració positiva de les informacions meteorològiques, en particular en els seus aspectes preventius. En definitiva el CV pretén sensibilitzar als alumnes davant aquells fenòmens meteorològics que amb una mica datenció poden observar cada dia i que aquest fet sigui un camí cap a lobertura de motivacions en els sentit de voler descobrir, investigar, els "perquès" i "coms" amagats en la natura. També es pretén que els alumnes coneguin els fenòmens característics de la zona on viuen i és en aquest punt on hi juga un paper molt important les frases fetes o rodolins que fan referència al temps ja que aquests no són res més que recopilació dinformació de fenòmens meteorològics en que la repetició en lobservació causa-efecte a fet que es consolidessin dins la cultura popular de la zona. Activitats densenyament-aprenentatge relacionats amb el treball objecte destudi Les activitats no són res més que diferents fases dun procés global. Aquest procés ha estat el següent: 1. Recopilació de frases fetes o rodolins que fessin referència al temps de la zona. 2. Classificació segons fessin referència a la pluja, al vent, al sol, a la fred, la calor 3. Extreure la possible informació científica que hi ha darrera cada rodolí, frase feta Exemples: a)Si al cel hi ha cabretes al terra hi haurà pastetes. b)Si el sol sen va en capa abans de tres dies se li escapa. En lexemple A lalumne sadonava que les cabretes no són res més que altocúmuls. Els altocúmuls precedeixen el front fred i això ens indica que les pluges són properes. Per tant després de les cabretes el terra es mullarà i haurà "pastetes" L exemple B lalumne he de veure que la capa de que es parla en el rodolí es refereix a núvols que es troben a ponent. Que surtin núvols de ponent pot voler dir que sacosta un front ja que tots els fronts venen del oest o nord-oest i per tant les pluges poden ser pròximes. |