|
|
1.
|
Triar
i acotar una àrea de recerca concreta
|
|
|
1.1.
|
Decidir l’àrea
de recerca |
|
Aquest primer punt és
potser per a molts alumnes la part més difícil i també
és la més important. Difícil perquè molts alumnes
no saben gairebé sobre què han de fer la recerca, per tant
serà convenient que el professor suggereixi els procediments per
poder ésser ells/es qui decideixin el que volen fer. Important perquè
el grau de motivació per desenvolupar la recerca dependrà
de l’interès pel tema escollit.
Per orientar els alumnes
a l’hora d’escollir el tema, se’ls pot suggerir que pensin en un tema que
els interessi i del qual els agradaria saber més coses, o bé
sobre qualsevol afecció que tinguin. Per triar el tema objecte de
la recerca a part de fer-se preguntes a si mateixos poden comentar-ho amb
els seus companys, amb els professors, amb la família.
Poden trobar orientacions
a una biblioteca, una llibreria, a internet o fins i tot a una casa de
lloguer de vídeos. Mirant els índexs de llibres de temes
que tinguin algun interès per a ells/elles o bé llegint la
classificació de les prestatgeries on estan col·locats els
llibres o els vídeos, poden treure’n alguna idea i, a més,
els pot servir per veure si els recursos sobre el tema són nombrosos.
|
1.2.
|
Fonts de consulta
|
|
Un altre aspecte
a tenir en compte a l’hora de triar és la disponibilitat de materials.
Si l’alumne ha de fer un TR d’un tema molt interessant, i només
disposa d’un document on pot trobar informació, haurà de
pensar en buscar un altre tema. És convenient que abans de decidir-se
per un tema en concret, faci una recerca preliminar a les biblioteques,
institucions, etc. més pròximes per veure amb què
compta.
|
1.3.
|
Definir el
tema
|
|
Quan hagin triat
el tema, segurament hauran d’acotar-lo ja que sovint trien temes massa
ambiciosos o generals, de manera que la seva primera proposta per al TR,
serà una mica diferent del que finalment acabaran fent. Es pot ajudar
els alumnes en aquest sentit dient-los que es facin les preguntes bàsiques
de tota recerca: qui, què, quan, on, per què i com.
Posem per exemple un tema
general com Les grans expedicions
1.
|
Què
saps ja sobre aquest tema?...
Què és explorar?
Què comporta? |
2.
|
Qui hi està involucrat?
Qui varen ésser els
primers exploradors?
Qui són els exploradors
moderns? |
3.
|
On varen tenir lloc les
primeres expedicions?
On es dirigeixen avui en
dia els exploradors moderns?
On tenen lloc les expedicions
més perilloses? |
4.
|
Quan varen dur-se a terme
les primeres expedicions? |
5.
|
Per què es varen
fer les primeres expedicions?
Per què avui es repeteixen
algunes de les expedicions fetes fa tants anys?
Per què encara es
fan noves expedicions? |
6.
|
Com va començar tot?
Com s’ha convertit avui
en dia en un hobby? |
Aquestes preguntes, tal com
diu Meriwether, N.W. (10) no resolen la recerca però si que inicien
en el procés d’investigació i donen unes directrius i una
base per començar-la i marcar uns límits al tema triat. Per
exemple, es pot investigar els perills, dificultats i mitjans a l’abast
dels
primers exploradors i comparar-ho amb la situació d’avui en dia;
es pot fer recerca sobre què varen suposar les primeres expedicions
per a la humanitat, etc...
Resumint, seguint aquest
procés d’investigació, s’està ara en disposició
de passar d’un tema molt general com era Les grans expedicions a un de
més específic com pot ésser Què han significat
les grans expedicions per a la humanitat?
|
1.4.
|
Definir el
receptor
|
|
Un altre punt
a tenir en compte quan s’està acotant el tema, és l’audiència,
encara que aquesta només estigui composta pel tutor, pel tribunal
que haurà d’avaluar el TR i alguns companys/es que puguin anar a
escoltar la defensa d’aquest treball. També és important
pensar en la finalitat del TR, aquesta s’hauria de definir. Normalment
els TR es fan per clarificar, persuadir, explicar alguna cosa, descriure
uns fets, experiències o teories, etc. La finalitat del treball
determinarà, fins a un cert punt, el format d’aquest. Si el treball
té un to persuasiu, haurà d’incloure la tesi i l’antítesi,
haurà de cercar tots els pros i tots el contres...
|
1.5.
|
Definir el nivell, estil,
to i temps |
|
Altres coses a tenir en
compte en acotar el TR seran el nivell, l’estil, el to i el temps. Aquests
ajudaran a centrar la recerca i a desenvolupar el tema escollit. Encara
que tot TR hagi de tenir un to més formal que qualsevol altre treball
dels que normalment es fan al llarg dels estudis, el tema escollit el marcarà
molt. No tindrà el mateix to un treball sobre la música tecno
que un treball sobre la influència de Virginia Woolf en la novel·la
catalana. Tampoc haurà d’ésser tan exhaustiu com un TR universitari.
S’ha de tenir en compte que l’alumne té moltes altres matèries,
per tant és molt important que des d’un principi sigui conscient
del temps que té per dur a terme el treball, comptant el que pot
necessitar per a buscar informació en biblioteques i/o diferents
mitjans de comunicació, i si fa un treball de camp, per passar i
buidar enquestes, fer entrevistes, etc.
Si desprès de tot
això l’alumne no troba res que l’interessi, seria convenient que
el departament o l’àrea de llengües estrangeres tingués
un llistat de propostes obtingudes a partir d’una enquesta feta prèviament
per saber els temes que interessen més. |
|