Guia per desenvolupar un treball de recerca

1.
Triar i acotar una àrea de recerca concreta
 
1.1.
Decidir l’àrea de recerca
  Aquest primer punt és potser per a molts alumnes la part més difícil i també és la més important. Difícil perquè molts alumnes no saben gairebé sobre què han de fer la recerca, per tant serà convenient que el professor suggereixi els procediments per poder ésser ells/es qui decideixin el que volen fer. Important perquè el grau de motivació per desenvolupar la recerca dependrà de l’interès pel tema escollit.

Per orientar els alumnes a l’hora d’escollir el tema, se’ls pot suggerir que pensin en un tema que els interessi i del qual els agradaria saber més coses, o bé sobre qualsevol afecció que tinguin. Per triar el tema objecte de la recerca a part de fer-se preguntes a si mateixos poden comentar-ho amb els seus companys, amb els professors, amb la família. 

Poden trobar orientacions a una biblioteca, una llibreria, a internet o fins i tot a una casa de lloguer de vídeos. Mirant els índexs de llibres de temes que tinguin algun interès per a ells/elles o bé llegint la classificació de les prestatgeries on estan col·locats els llibres o els vídeos, poden treure’n alguna idea i, a més, els pot servir per veure si els recursos sobre el tema són nombrosos. 
 

1.2.
Fonts de consulta
 
Un altre aspecte a tenir en compte a l’hora de triar és la disponibilitat de materials. Si l’alumne ha de fer un TR d’un tema molt interessant, i només disposa d’un document on pot trobar informació, haurà de pensar en buscar un altre tema. És convenient que abans de decidir-se per un tema en concret, faci una recerca preliminar a les biblioteques, institucions, etc. més pròximes per veure amb què compta.
1.3.
Definir el tema
 
Quan hagin triat el tema, segurament hauran d’acotar-lo ja que sovint trien temes massa ambiciosos o generals, de manera que la seva primera proposta per al TR, serà una mica diferent del que finalment acabaran fent. Es pot ajudar els alumnes en aquest sentit dient-los que es facin les preguntes bàsiques de tota recerca: qui, què, quan, on, per què i com.

Posem per exemple un tema general com Les grans expedicions
 

1.
Què saps ja sobre aquest tema?...
Què és explorar?
Què comporta?
2.
Qui hi està involucrat?
Qui varen ésser els primers exploradors?
Qui són els exploradors moderns?
3.
On varen tenir lloc les primeres expedicions?
On es dirigeixen avui en dia els exploradors moderns?
On tenen lloc les expedicions més perilloses?
4.
Quan varen dur-se a terme les primeres expedicions?
5.
Per què es varen fer les primeres expedicions?
Per què avui es repeteixen algunes de les expedicions fetes fa tants anys?
Per què encara es fan noves expedicions?
6.
Com va començar tot?
Com s’ha convertit avui en dia en un hobby?

Aquestes preguntes, tal com diu Meriwether, N.W. (10) no resolen la recerca però si que inicien en el procés d’investigació i donen unes directrius i una base per començar-la i marcar uns límits al tema triat. Per exemple, es pot investigar els perills, dificultats i mitjans a l’abast dels primers exploradors i comparar-ho amb la situació d’avui en dia; es pot fer recerca sobre què varen suposar les primeres expedicions per a la humanitat, etc...

Resumint, seguint aquest procés d’investigació, s’està ara en disposició de passar d’un tema molt general com era Les grans expedicions a un de més específic com pot ésser Què han significat les grans expedicions per a la humanitat?
 

1.4.
Definir el receptor
 
Un altre punt a tenir en compte quan s’està acotant el tema, és l’audiència, encara que aquesta només estigui composta pel tutor, pel tribunal que haurà d’avaluar el TR i alguns companys/es que puguin anar a escoltar la defensa d’aquest treball. També és important pensar en la finalitat del TR, aquesta s’hauria de definir. Normalment els TR es fan per clarificar, persuadir, explicar alguna cosa, descriure uns fets, experiències o teories, etc. La finalitat del treball determinarà, fins a un cert punt, el format d’aquest. Si el treball té un to persuasiu, haurà d’incloure la tesi i l’antítesi, haurà de cercar tots els pros i tots el contres...
1.5.
Definir el nivell, estil, to i temps
Altres coses a tenir en compte en acotar el TR seran el nivell, l’estil, el to i el temps. Aquests ajudaran a centrar la recerca i a desenvolupar el tema escollit. Encara que tot TR hagi de tenir un to més formal que qualsevol altre treball dels que normalment es fan al llarg dels estudis, el tema escollit el marcarà molt. No tindrà el mateix to un treball sobre la música tecno que un treball sobre la influència de Virginia Woolf en la novel·la catalana. Tampoc haurà d’ésser tan exhaustiu com un TR universitari. S’ha de tenir en compte que l’alumne té moltes altres matèries, per tant és molt important que des d’un principi sigui conscient del temps que té per dur a terme el treball, comptant el que pot necessitar per a buscar informació en biblioteques i/o diferents mitjans de comunicació, i si fa un treball de camp, per passar i buidar enquestes, fer entrevistes, etc. 

Si desprès de tot això l’alumne no troba res que l’interessi, seria convenient que el departament o l’àrea de llengües estrangeres tingués un llistat de propostes obtingudes a partir d’una enquesta feta prèviament per saber els temes que interessen més.