Guia per desenvolupar un treball de recerca

6.
Proposar explicacions provisionals. Plantejar esquemes de resolució. Aplicar la metodologia i l’estratègia triada i recollir els resultats.

6.1.
Esquemes de resolució/plans

Aquests són alguns dels plans o models organitzatius que l’alumne podria utilitzar:
  • Cronològic: per desenvolupar un tema que fes referència a desenvolupaments històrics. Per exemple, si es vol estudiar l’evolució de la TIC (Tecnologia de la Informació i Comunicació) des de la primera fitxa perforada, s’hauria d’analitzar i explicar l’evolució de la informàtica des de la primera meitat del segle XX.
  • Temàtic: per dividir el tema en diferents parts i analitzar cada una d’aquestes parts. Per exemple, si es vol estudiar la influència de l’obra de Virginia Woolf en la literatura catalana. S’analitzarien les tècniques literàries, la seva influència en la novel·la catalana i l’ús del corrent de consciència.
  • Causa-Efecte: per plantejar un problema o uns fets, i analitzar les solucions que han estat proposades i les conseqüències que se’n deriven.
  • Comparació i Contrast: per demostrar aspectes similars i diferents d’un tema. Si el TR tractés de l’anglès col·loquial al Regne Unit i als Estats Units, hauríem d’analitzar les diferències i les coincidències.
  • Del Particular al General: si es volgués generalitzar fets a partir d’unes situacions o fets particulars, aquest seria el model més adient. Per exemple, demostrar com l’home té por del desconegut a partir de l’actuació de Robinson Crusoe quan es troba sol a l’illa.
Seguir un d’aquests models pot ajudar l’alumne a posar tota la informació recollida en ordre per tal de treure unes primeres conclusions i, si té prou evidència, per argumentar-les.