Guia per desenvolupar un treball de recerca

7.
Processar aquests resultats i contrastar-los amb la informació de què es disposava a l’inici. Arribar a conclusions i argumentar-les.

7.1.
Anàlisi de resultats i conclusions

A l’hora d’analitzar els resultats i arribar a les conclusions, aquestes s’hauran d’argumentar explicant els passos que ens hi han portat, sense caure en dogmatismes; es tracta simplement de confirmar o negar la hipòtesi plantejada deixant clar que no es pretén pontificar sinó més aviat intentar trobar una resposta, deixant la porta oberta a d’altres possibles respostes, perquè també s’hauria de tenir en compte la part subjectiva que està involucrada en tots els treballs.
7.2.
Estratègia de treball alternativa
Si l’estratègia de treball no ha funcionat i els resultats obtinguts no són els que s’esperaven o les conclusions són minses, caldrà que l’alumne pensi en quin moment del plantejament i desenvolupament del TR s’ha equivocat. Potser no s’ha sabut distribuir bé el temps de treball, no s’han buscat les fonts adequades, etc.

És important que l’alumne tingui molt clar que fer un treball de recerca no consisteix només en seguir uns passos de manera lineal. En algun moment haurà de començar a escriure amb la informació que tingui i potser li semblarà que pot validar la seva hipòtesi, donar resposta a la pregunta o preguntes plantejades o fins i tot solucionar el problema objecte de la recerca, però a mesura que tingui més dades possiblement tot el que haurà fet fins aquell moment li pot semblar que no ha servit per a res i que ha de tornar a començar. Això és un procés natural en tot treball de recerca i és molt important, tal com diuen Booth, Colomb i Williams l’alumne ha d’entendre que encara que progressi poc en la recerca, el fet d’entendre i poder controlar els components del procés, ja és progressar.

En el cas que l’alumne cregui que els resultats obtinguts són els que s’esperava, ja podrà