|
A l’hora d’analitzar
els resultats i arribar a les conclusions, aquestes s’hauran d’argumentar
explicant els passos que ens hi han portat, sense caure en dogmatismes;
es tracta simplement de confirmar o negar la hipòtesi plantejada
deixant clar que no es pretén pontificar sinó més
aviat intentar trobar una resposta, deixant la porta oberta a d’altres
possibles respostes, perquè també s’hauria de tenir en compte
la part subjectiva que està involucrada en tots els treballs.
|
|
Si l’estratègia de
treball no ha funcionat i els resultats obtinguts no són els que
s’esperaven o les conclusions són minses, caldrà que l’alumne
pensi en quin moment del plantejament i desenvolupament del TR s’ha equivocat.
Potser no s’ha sabut distribuir bé el temps de treball, no s’han
buscat les fonts adequades, etc.
És important que l’alumne
tingui molt clar que fer un treball de recerca no consisteix només
en seguir uns passos de manera lineal. En algun moment haurà de
començar a escriure amb la informació que tingui i potser
li semblarà que pot validar la seva hipòtesi, donar resposta
a la pregunta o preguntes plantejades o fins i tot solucionar el problema
objecte de la recerca, però a mesura que tingui més dades
possiblement tot el que haurà fet fins aquell moment li pot semblar
que no ha servit per a res i que ha de tornar a començar. Això
és un procés natural en tot treball de recerca i és
molt important, tal com diuen Booth, Colomb i Williams l’alumne ha d’entendre
que encara que progressi poc en la recerca, el fet d’entendre i poder controlar
els components del procés, ja és progressar.
En el cas que l’alumne cregui
que els resultats obtinguts són els que s’esperava, ja podrà |