Guia per desenvolupar un treball de recerca

8.
Plasmar per escrit el treball realitzat i també exposar-lo oralment en públic, de manera ordenada i coherent

8.1.
Redacció del treball de recerca

Aquest hauria d’ésser el pas més fàcil per a l’alumne, perquè abans d’arribar aquí ja ha hagut de fer al menys un esborrany. És obvi que l’alumne utilitzarà molt probablement un processador de textos per a la redacció del TR, però cal que sigui conscient de la potencialitat que aquest recurs ofereix per ajudar a reordenar idees i corregir les faltes d’ortografia, però cal que no oblidi de revisar la sintaxi i l’estil perquè això no ho fa l’ordinador. Aquells alumnes que siguin capaços d’utilitzar un editor de pàgines web poden considerar la publicació del seu TR a la xarxa. Un cop escrit, haurà de fer una última lectura i veure que sigui coherent i que va seguint l’esquema que haurà fet prèviament per arribar a les conclusions pertinents.1
8.2.
Llengua en què s’ha de redactar el TR
L’ordenació curricular no especifica en quina llengua s’ha d’escriure el TR; no cal dir que estaria molt bé si pogués ser en la llengua estrangera que estudia l’alumne, però evidentment això dependrà de les possibilitats de cadascú. De totes maneres, si el TR és sobre un tema relacionat amb la llengua estrangera o amb algun aspecte sociocultural d’algun país de parla anglesa o francesa, és gairebé segur que la major part de la recerca s’hagi fet amb documents en llengua estrangera, per tant no cal afegir una altra dificultat al que suposa fer un treball de recerca per primera vegada.
8.3.
Presentació de la bibliografia
Ara és també el moment de preparar la bibliografia. A continuació es donen unes pautes, basades en les directrius del MLA (Modern Language Association). Evidentment, aquesta no és l’única manera de fer-ho, però s’haurà de tenir en compte que sempre s’haurà d’utilitzar la mateixa manera de ressenyar les fonts al llarg de tot el treball.
  • Llibre d’un sol autor

• Nunan, David. Understanding Language Classrooms: a guide for teacher initiated-action. Hemel Hemsptead: Prentice Hall International, 1989
  • Dos o més llibres del mateix autor

• Dahl, Roald. Charlie and the Chocolate Factory. London: Puffin Books, 1985.
    ---. The Witches. London: Puffin Books, 1983.
  • Dos Autors

• Morgan, John, and Rinvolucri, Mario. Resource Books for Teachers: Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1986.
  • Dos autors amb el mateix cognom

• Hadfield, Jill and Charles. Reading Games. Harlow: Longman, 1995.
  • Editor sense Autor

• Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament. Curriculum. El Batxillerat. Barcelona: Servei de Difusió i Publicacions de la Generalitat de Catalunya.
  • Dos Editors o més

• Cenoz, Jasone, and Genesee, Fred, eds. Beyond Bilingualism. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 1998.
  • Sense Autor o Editor

• Report on Indian Education. Washington: American Indian Policy Review Commission, Task Force Five, 1976.
  • Obra en una Antologia

• Gray, Thomas. “Elegy Written in a Country Churchyard.” England in Literature. Eds. Helen McDonald, John Pfordresher and Gladys V. Veidemanis. Glenview, IL: Scott Foresman, 1991. 314-15.
  • Article en un Diccionari o Enciclopèdia

• “Radio” Oxford Children’s Encyclopedia. Oxford: Oxfod University Press, 1996.
    Si es coneix l’autor de l’article i el nom del/s editor/s, es posarà com hem vist abans. L’autor/s al davant i els editors al darrera. Si és una obra de referència molt coneguda només caldrà donar l’any de publicació.
  • Introducció o Prefaci

• Candlin, Chistopher N. Preface. Understanding Language Classrooms: A guide of teacher initiated action. By David Nunan. Hemel Hempstead: Prentice Hall, 1989.
  • Article en un Diari

• Orts, Enric. “Pescadores d’igualtat.” el Periódico [Barcelona] 27 September 1999: 22.
  • Article en una Revista

• Myers, Greg. “Functions of reported speech in group discussions.” Applied Linguistics. September 1999: 376.
  • Entrevista personal

• Jackson, Michael. Personal Interview. 25 September 1999.
  • Entrevista emesa per radio o televisió

• Barberà, Enric. Entrevista a Duran Farell. Paral·lel. TV2. Barcelona. 20 apr. 1998.
  • Programa de Radio o Televisió

• “Frankenstein: The Making of the Monster.” Great Books. Narr. Donald Sutherland. Writ. Eugenie Vink. Dir. Jonathan Ward. Learning Channel. 8 Sep. 1993.
  • Pel·lícula

• It’s a Wonderful Life. Dir. Frank Capra. Perf. James Stewart, Donna Reed, Lionel Barrymore, and Thomas Mitchell. RKO, 1946.
  • Vídeo

• In the Line of Fire. Dr. Wolfgang Petersen. Perf. Clint Eastwood. John Malkovich, Rene Russo, Dylan McDermott, Steve Railsback. Videocassette. Columbia Tristar, 1993.
Fonts Electròniques
  • CD

• My First Incredible Amazing Dictionary. CD-ROM. London: Dorling Kindersley Multimedia, 1994.
  • Pàgina web professional

• Portuguese Language Page. U of Chicago. 1 May 1997 <http://humanities.uchiago.edu/romance/port>.
  • Pàgina web personal

• Dolors Permanyer. Home page. June 1999 <http://www..xtec.es/~dpermany>.
  • Article en una Base de Dades de Referència

• “Dahl, Roal.” Encarta 1997. Vers. 96. 1996. Microsoft Corporation. 1993-1996 <http://www.encarta.com:180>.

Aconsellem consultar el “Dossier sobre la presentació d’un Treball de Recerca” de Núria Altés, publicat pel Departament d’Ensenyament.