Material per a l'alumnat

[Crèdit 2]
 
 
 
35  Enfocant i mesurant distàncies
a b
 
Bon dia mates
Anem a fer una fotografia. Segons l'obertura del diafragma podem veure que tot surt enfocat bé o només enfoquem el que està més proper, i tot el que hi ha darrera ens queda borrós.

La profunditat del camp

Tractem de veure en les dues imatges següents dues fotos amb una obertura del diafragma diferent: la primera a f/16, i la segona a f/4. Com es pot veure, a la segona, el fons ha quedat desenfocat.

Diafragma diferent


Regles del joc
  1. Fixa't, en el diagrama inferior, en els diversos elements de l'escena retratada segons la profunditat a què es troba cadascun. Reprodueix la imatge i indica la regió que ha estat ben enfocada en cada cas.
    Diafragma diferent

    La distància dels objectes a la càmera fa que, a les fotografies de primers plans, vegem alguns objectes ben enfocats a més de les cares. Els que es trobin a la mateixa distància del que enfoquem, sortiran bé. Els més llunyans, no.
De la distància als decimals

Pensarem una mica en altres números que veiem a la càmera per tal que la foto no surti moguda ni desenfocada. Es tracta del marcador de distància. Té els números següents:

0.5 0.55 0.6 0.7 0.8 1 1.2 1.5 2 3 5 10 m
1.75 2 2.25 2.5 3 3.5 4 5 7 10 15 30 ft
  1. Què representen aquests números? Per què es troben desplaçats?
  2. És el mateix 0,5 que 0,55? Raona la resposta. Hi ha molta diferència? Creus que 2,5<2,25?
  3. Observa que la col·locació d'aquests números a la màquina de retratar no es correspon amb una línia numèrica usual. En què és diferent? Per què?