Material per a l'alumnat

45  Dibuix i dades
a b

Bon dia mates
Els nostres ulls estan més acostumats a veure gràfics i dibuixos que no pas llistes de nombres. Per això s'han introduït mètodes per representar gràficament dades i permetre entendre-les millor. En aquesta unitat treballareu aquests mètodes.

Gràfic

Moltes dades i un sol dibuix

Una cadena de televisió ha trucat a 1.000 cases i els ha preguntat si consideraven que la programació era molt bona, bona, normal o dolenta. Les dades obtingudes han estat les següents:

Nombre de trucades Qualificació
200 molt bona
200 bona
500 normal
50 dolenta
50 no ho saben o no contesten

1. En un full de paper, dibuixem amb compàs un cercle de radi 5 cm.
  2. Calculeu les relacions entre les trucades corresponents a cada qualificació i el total de trucades simplificant al màxim els trencats següents:

Trencats

3. Comproveu que els trencats anteriors sumen 1.
  4. Dividiu el cercle en 5 parts traçant radis des del centre com en la figura de dalt i deixant que els arcs de cada tros es corresponguin amb 360º multiplicat pels trencats anteriors. Cal usar el transportador d'angles.
  5. Escriviu en cada sector la qualificació corresponent. El gràfic està servit. Aquest gràfic es diu diagrama de sectors.