Material per a l'alumnat

[Crèdit 2]

46  Aprèn fotografia i funcions

(***)

Per fer aquesta activitat, cal que tingueu: una càmera rèflex, un cronòmetre i una calculadora. Si mires la màquina veuràs que dins hi ha el diafragma: fa que la pel·lícula rebi més o menys llum segons que estigui més o menys obert, o bé estigui més o menys temps obert.

Càmera rèflex

Si treus l'objectiu, es pot observar que si poses el temps d'obertura del diafragma a 4, està més temps obert que si el poses a 8. Si poses el número 125 s'obre i es tanca molt ràpidament. El temps d'obertura es diu temps d'exposició.
  1. Sabent que quan està a 1 correspon a 1 segon, com expressaries el temps d'obertura corresponent a cada número? Es pot escriure una fracció? Les fraccions corresponents representen una subdivisió del segon en un número exacte de parts? Aquestes fraccions s'anomenen unitàries. Fes-ne una taula.
  2. Usualment per representar quantitats de temps més petites d'1 segon es fan servir decimals. Utilitza una calculadora per esbrinar com s'escriu cada temps d'obertura. Situa els resultats en una taula com la següent. Comprova-ho, si pots, amb un cronòmetre.

Número 1 4 8 15 30 60 125 250 500 1.000
    Expressió en fracció
    Expressió decimal

3. Veuràs diferències entre el que obtens d'1, 2, 4, 8, 125, 500, 1.000 i el de 15, 30, 60. Què tenen d'especial aquests darrers números i per què creus que s'han escollit? Pensa en una llei que compleixin els números a partir de 1.000.
  4. Fes una gràfica en què es reculli la informació de la taula anterior.