Material per a l'alumnat

[Crèdit 4]
 
 
 
88  Capiculem
a b
 
Bon dia mates
Molts objectes s'apilen per al transport en caixes; aquestes s'apilen a les botigues. Els edificis d'habitatges són apilaments d'apartaments, etc... Ara veurem què passa quan ens canvien els objectes per uns que facin el doble, el triple, etc.


Apilant caixes d'anxoves

Quants n'hi caben a la caixa gran?

Investiga de quantes formes diferents es poden col·locar les capsetes d'anxoves. Representa-ho sobre paper isomètric.
Investiga què succeiria si, en lloc de capsetes d'anxoves, fossin de sardines (el doble de gruix) o de calamars (el doble de gruix i el doble d'ample) o de tonyina (el triple de gruix i el doble d'ample). Completa la taula següent amb les dades obtingudes.

possibles objectes llarg ample alt pes dels objectes cm3 cabuda dels objectes
caixa de 10 disquets d'ordinador (0) de 3 1/2" 4,5 cm 9,5 cm 11,5 cm 420 g  
caixa de 12 ampolles de xampany (X) 34,5 cm 26,5 cm 31,5 cm 13 kg  
Resultat de comparar les mides gran-petit (X:0)          
Resultat de comparar les mides petit-gran (0:X)          

Completa aquestes frases, corresponents als canvis observats omplint els espais buits:
Si augmentem en el doble la llargada d'una caiza, el volum es fa ...., però a la caixa gran n'hi caben ........
Si augmentem en el triple l'amplada, i en el doble la llargada, el volum es fa ...... vegades més ......