Material per a l'alumnat

[Crèdit 4]

93  La senyora Mitjana
a b

Tractar amb grans quantitats de dades a la vegada pot atabalar. Es podrien resumir totes en un sol nombre que fos indicatiu del conjunt de dades? Aquest és el problema que es treballarà en aquesta unitat: fer la mitjana.

Quant trigo a arribar a l'escola?

Algú que va en un autobús escolar cronometra durant una setmana quants temps triga a arribar a l'escola des que l'autobús el recull.
A la taula hi veiem els temps mesurats i, al seu costat, la mitjana aritmètica, que s'obté sumant les durades i dividint el resultat pel nombre de dies (5):

Dilluns................ 45 minuts
Dimarts.............. 35 minuts
Dimecres............ 36 minuts
Dijous................. 34 minuts
Divendres............ 40 minuts
Mitjana aritmètica

Cap dia no ha trigat 38 minuts (!) però, si li preguntem "quant trigues normalment?", una bona resposta en lloc de dir la llista és dir 38 minuts.
  1. Imagina que segons el dia de la setmana portes a la butxaca les quantitats de pessetes següents: 200, 100, 150, 125 i 200. Quina mitjana de diners portes? Calcula-ho.
  2. Hi ha hagut una setmana molt especial en què has portat les quantitats següents: 200, 0, 0, 0 i 0. Quina mitjana surt? És indicativa la mitjana? Ho és més o menys que en el cas anterior?
  3. Si cada dia es porten 100 pessetes, quina mitjana surt? En general, si es fa la mitjana de nombres iguals quin és el resultat?
  4. Importa l'ordre en què apuntem els diners dels dies per fer la mitjana? Hi influeix el fet de saber els dies concrets?