|
Tractar amb grans quantitats de dades a la vegada pot atabalar. Es podrien resumir totes en un sol nombre que fos indicatiu del conjunt de dades? Aquest és el problema que es treballarà en aquesta unitat: fer la mitjana.
Quant trigo a arribar a l'escola?
Algú que va en un autobús escolar cronometra durant una setmana quants temps triga a arribar a l'escola des que l'autobús el recull.
A la taula hi veiem els temps mesurats i, al seu costat, la mitjana aritmètica, que s'obté sumant les durades i dividint el resultat pel nombre de dies (5):
Dilluns................ 45 minuts
Dimarts.............. 35 minuts
Dimecres............ 36 minuts
Dijous................. 34 minuts
Divendres............ 40 minuts
|
|
|
Cap dia no ha trigat 38 minuts (!) però, si li preguntem "quant trigues normalment?", una bona resposta en lloc de dir la llista és dir 38 minuts.
- Imagina que segons el dia de la setmana portes a la butxaca les quantitats de pessetes següents: 200, 100, 150, 125 i 200. Quina mitjana de diners portes? Calcula-ho.
- Hi ha hagut una setmana molt especial en què has portat les quantitats següents: 200, 0, 0, 0 i 0. Quina mitjana surt? És indicativa la mitjana? Ho és més o menys que en el cas anterior?
- Si cada dia es porten 100 pessetes, quina mitjana surt? En general, si es fa la mitjana de nombres iguals quin és el resultat?
- Importa l'ordre en què apuntem els diners dels dies per fer la mitjana? Hi influeix el fet de saber els dies concrets?
|