Material per a l'alumnat

[Crèdit 8]

55  Conjecturar i provar
a b s p

La característica essencial de les Matemàtiques és la de produir demostracions, és a dir, seqüències lògiques d'arguments deductius que proven i expliquen conjectures. En el procés per elaborar demostracions, primer s'ha de veure i percebre, després cal cercar relacions entre el que es veu i extreure'n interferències i finalment s'ha de produir una deducció, analitzar i fer explícites les relacions i interferències.
Segueix el procés interactiu entre els raonaments inductius i deductius en la següent situació problemàtica:
ABCD és un quadrilàter, M, N, P i Q són els punts mitjans dels costats. Fixem la posició dels punts A, B, C i variem la posició de D de manera que la figura MNPQ compleixi diferents propietats:

Punts A, B i C On escollir D perquè:
MNPQ sigui paral·lelogram
MNPQ sigui un rectangle
MNPQ sigui un rombe
MNPQ sigui un quadrat
MNPQ sigui un...

1. Experimenta aquesta situació problemàtica amb el dispositiu següent:
    Necessites una capsa de sabates que actuï com a base d'operacions, 3 xinxetes blanques per fixar-hi els punts A, B, C i una xinxeta vermella que representi el punt variable D. Una goma elàstica de color vermell tot just situada en els punts mitjans dels costats de la goma blanca.
  2. Dibuixa els corresponents fotogrames per a cada moviment del punt D. Construeix també les figures obtingudes amb tires de mecano i mesura amb un regle i transportador d'angles els costats i els angles de la figura obtinguda MNPQ fins a estar segur que t'han sortit tots els casos de la situació problemàtica.
  3. Per a cada afirmació sobre un fotograma presenta un contraexemple que la negui. Concentra't en els casos de llocs de D en què MNPQ sempre és un rectangle, analitza les relacions que es mantenen entre aquestes posicions de D i els corresponents elements de les figures MNPQ i ABCD. Fixa't en particular en les diagonals AC i BD.