Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Continguts del crèdit 1
[Continguts]
 
Bon dia mates
Procedimets
  • Anàlisi d'alternatives i ús de recomptes combinatoris.
  • Codificació i descodificació gràfico-numèrica.
  • Reconstrucció d'informacions a partir de pistes o informacions parcials.
  • Verbalització i/o comunicació escrita de formes geomètriques planes i espacials.
  • Reconeixement de codis de caire posicional.
  • Formulació de conjectures matemàtiques a partir de l'experimentació.
  • Desenvolupament d'una intuïció, prèvia a l'experimentació, sobre els diferents graus de probabilitat d'esdeveniments diversos.
  • Avaluació qualitativa de la probabilitat de fenòmens aleatoris simples.
  • Pas de representació plana a l'espai i al revés, tant pel que fa al dibuix com al càlcul.
  • Descomposició d'un natural en factors primers.
  • Comparació de nombres naturals mitjançant representacions lineals o descomposicions en productes.
  • Representació de nombres enters simbòlics i sobre la recta.
  • Càlcul amb nombres enters:
    • Ordenació, addició i multiplicació per escrit amb i sense calculadora, i mentalment.
    • Ús de parèntesis en operacions.
  • Càlculs amb nombres naturals:
    • Potenciació amb exponent natural.
    • Realització dels càlculs d'usuari de serveis bàsics.
  • Mesura directa i indirecta:
    • De longituds, usant instruments.
    • De longituds, fent càlculs a partir d'escales.
  • Ús de llenguatges per a expressar relacions aritmètiques.
  • Reconeixement d'aspectes geomètrics de la realitat.
  • Observació de relacions o propietats de figures i les seves aplicacions reals.
  • Traçat de construccions geomètriques.
  • Lectura d'informacions geomètriques.
  • Representació gràfica de posicions. Localització.
  • Codificació de trajectòries sobre plànols.
  • Predicció de situacions geomètriques contestables manipulativament.
  • Ús de coordenades polars.
  • Ús d'instruments de dibuix geomètric.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Informació i codis gràfics, numèrics, textuals i simbòlics.
  • Codis decimals en situacions descriptives o de comptatge.
  • Nombres naturals.
  • Sistema decimal de numeració.
  • Representació en la línia recta i en aparells de mesura.
  • Nombres cap-i-cua.
  • Evidències quantitatives sobre fenòmens no deterministes.
  • Concepte de probabilitat.
  • Esdeveniment aleatori, segur i impossible.
  • Probabilitats i llurs comparacions qualitatives.
  • Probabilitat d'esdeveniments numèrics simples.
  • Esdeveniments equiprobables i no equiprobables.
  • Probabilitat i simetria.
  • Divisibilitat i potenciació amb nombres naturals.
  • Revisió del concepte de divisor. Expressió d'un nombre natural com a producte dels seus divisors.
  • Expressions diverses d'un mateix nombre.
  • Nombres primers i nombres perfectes.
  • Base i exponent en formes potencials de naturals.
  • Propietats característiques en les operacions amb nombres escrits en formes potencials.
  • Representacions gràfiques de realitats tridimensionals.
  • Representacions ortogonals i isomètriques.
  • Escala en plànols. Mides reals en metres tenint en compte l'escala.
  • Àrea i perímetre calculades a partir d'un plànol. Caràcter maximal o minimal d'una d'aquestes mesures, fixada l'altra.
  • Nombres enters.
  • Els nombres enters com a expressió de situacions de mesura, de nivell relatiu i d'indicador.
  • Ordre en els nombres enters.
  • Addició de nombres enters com a operació entre quantitats i com a posició final d'un desplaçament a partir d'una posició en una representació lineal.
  • Operatòria additiva dels nombres enters i llur relació amb la suma i subtracció de naturals.
  • Producte de nombres enters, afegint al producte de naturals la regla dels signes.
  • Operatòria multiplicativa dels nombres enters.
  • Relacions entre ordenació, suma i producte. Comportament en les operacions amb parèntesi.
  • Recurrència, inducció.
  • Coordenades cartesianes sobre la recta.
  • Coordenades polars en el pla.
  • Angle com a posició relativa i com a canvi de direcció.
  • Angle com a gir.
  • Mediatriu.
  • Elements dels triangles i quadrilàters.

Valors, normes i actituds

  • Actitud crítica envers les informacions cartogràfiques que es reben, sabent apreciar llur exactitud i/o ambigüitat.
  • Consciència dels límits deductius que imposa la forma de rebre una informació jeroglífica i/o de llistat.
  • Desenvolupament del sentit de la precisió, la claredat i l'exactitud de les verbalitzacions.
  • Apreciació de graus d'aleatorietat diversa en fenòmens o accions cara a tenir una actitud crítica amb els jocs i afirmacions depenents de l'atzar.
  • Consciència dels avantatges de les diferents representacions numèriques segons el tipus d'informació a donar a llegir.
  • Interès per la identificació d'elements sistemàtics en fets quotidians.