|
Procedimets
- Anàlisi d'alternatives i ús de recomptes combinatoris.
- Codificació i descodificació gràfico-numèrica.
- Reconstrucció d'informacions a partir de pistes o informacions parcials.
- Verbalització i/o comunicació escrita de formes geomètriques planes i espacials.
- Reconeixement de codis de caire posicional.
- Formulació de conjectures matemàtiques a partir de l'experimentació.
- Desenvolupament d'una intuïció, prèvia a l'experimentació, sobre els diferents graus de probabilitat d'esdeveniments diversos.
- Avaluació qualitativa de la probabilitat de fenòmens aleatoris simples.
- Pas de representació plana a l'espai i al revés, tant pel que fa al dibuix com al càlcul.
- Descomposició d'un natural en factors primers.
- Comparació de nombres naturals mitjançant representacions lineals o descomposicions en productes.
- Representació de nombres enters simbòlics i sobre la recta.
- Càlcul amb nombres enters:
- Ordenació, addició i multiplicació per escrit amb i sense calculadora, i mentalment.
- Ús de parèntesis en operacions.
- Càlculs amb nombres naturals:
- Potenciació amb exponent natural.
- Realització dels càlculs d'usuari de serveis bàsics.
- Mesura directa i indirecta:
- De longituds, usant instruments.
- De longituds, fent càlculs a partir d'escales.
- Ús de llenguatges per a expressar relacions aritmètiques.
- Reconeixement d'aspectes geomètrics de la realitat.
- Observació de relacions o propietats de figures i les seves aplicacions reals.
- Traçat de construccions geomètriques.
- Lectura d'informacions geomètriques.
- Representació gràfica de posicions. Localització.
- Codificació de trajectòries sobre plànols.
- Predicció de situacions geomètriques contestables manipulativament.
- Ús de coordenades polars.
- Ús d'instruments de dibuix geomètric.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
- Informació i codis gràfics, numèrics, textuals i simbòlics.
- Codis decimals en situacions descriptives o de comptatge.
- Nombres naturals.
- Sistema decimal de numeració.
- Representació en la línia recta i en aparells de mesura.
- Nombres cap-i-cua.
- Evidències quantitatives sobre fenòmens no deterministes.
- Concepte de probabilitat.
- Esdeveniment aleatori, segur i impossible.
- Probabilitats i llurs comparacions qualitatives.
- Probabilitat d'esdeveniments numèrics simples.
- Esdeveniments equiprobables i no equiprobables.
- Probabilitat i simetria.
- Divisibilitat i potenciació amb nombres naturals.
- Revisió del concepte de divisor. Expressió d'un nombre natural com a producte dels seus divisors.
- Expressions diverses d'un mateix nombre.
- Nombres primers i nombres perfectes.
- Base i exponent en formes potencials de naturals.
- Propietats característiques en les operacions amb nombres escrits en formes potencials.
- Representacions gràfiques de realitats tridimensionals.
- Representacions ortogonals i isomètriques.
- Escala en plànols. Mides reals en metres tenint en compte l'escala.
- Àrea i perímetre calculades a partir d'un plànol. Caràcter maximal o minimal d'una d'aquestes mesures, fixada l'altra.
- Nombres enters.
- Els nombres enters com a expressió de situacions de mesura, de nivell relatiu i d'indicador.
- Ordre en els nombres enters.
- Addició de nombres enters com a operació entre quantitats i com a posició final d'un desplaçament a partir d'una posició en una representació lineal.
- Operatòria additiva dels nombres enters i llur relació amb la suma i subtracció de naturals.
- Producte de nombres enters, afegint al producte de naturals la regla dels signes.
- Operatòria multiplicativa dels nombres enters.
- Relacions entre ordenació, suma i producte. Comportament en les operacions amb parèntesi.
- Recurrència, inducció.
- Coordenades cartesianes sobre la recta.
- Coordenades polars en el pla.
- Angle com a posició relativa i com a canvi de direcció.
- Angle com a gir.
- Mediatriu.
- Elements dels triangles i quadrilàters.
Valors, normes i actituds
- Actitud crítica envers les informacions cartogràfiques que es reben, sabent apreciar llur exactitud i/o ambigüitat.
- Consciència dels límits deductius que imposa la forma de rebre una informació jeroglífica i/o de llistat.
- Desenvolupament del sentit de la precisió, la claredat i l'exactitud de les verbalitzacions.
- Apreciació de graus d'aleatorietat diversa en fenòmens o accions cara a tenir una actitud crítica amb els jocs i afirmacions depenents de l'atzar.
- Consciència dels avantatges de les diferents representacions numèriques segons el tipus d'informació a donar a llegir.
- Interès per la identificació d'elements sistemàtics en fets quotidians.
|