Material per al professorat

[Primer cicle]

Continguts dels crèdits

Organització dels crèdits

En la modulació que aquí es presenta, els continguts han estat ordenats al llarg del temps tenint en compte dos criteris bàsics. D'una banda, la lògica interna de la pròpia matèria, o sigui, tenint cura de no fer aparèixer un contingut abans que uns altres necessaris per al seu tractament. D'una altra banda, l'adequació dels continguts a la capacitat de comprensió de l'alumnat d'aquesta edat.
També s'han seguit dos criteris fonamentals a l'hora d'agrupar els continguts en els 4 crèdits assignats en la part comuna de l'àrea de matemàtiques. D'una banda, la idea de no compartimentar excessivament la matèria, tal i com assenyalen les orientacions didàctiques del primer nivell de concreció. Així, s'ha intentat que en cada crèdit hi hagués continguts procedimentals, conceptuals i actitudinals, dels diferents apartats en què apareixen classificats en el primer nivell de concreció. Això pot ser útil per permetre un treball conjunt entre les diferents parts de la matemàtica i, a més, és una manera d'evitar que l'alumnat tingui una visió de la matemàtica subdividida en compartiments aïllats. D'altra banda, s'ha cregut necessari que els continguts més fonamentals es tractessin en més d'una ocasió al llarg del cicle.
Per tant, seguint aquests criteris, els crèdits han quedat configurats per continguts diversos sense que hi hagi un tema o centre d'interès que es pugui considerar com a eix vertebrador de cada un d'ells.
Els continguts actitudinals i els procedimentals de caire més general (que són els que en el primer nivell de concreció consten en l'apartat «Llenguatges i processos») han de ser tractats, en menor o major grau, en pràcticament tots els crèdits. Així doncs, a l'hora de fer la programació o tercer nivell de concreció de cada crèdit i establir-ne les activitats d'aprenentatge, caldrà tenir molt present que, a més dels continguts que hi consten explícitament, s'hi ha de treballar també els que tenen un caràcter més general i determinar a quins d'ells cal dedicar una atenció especial.
A cada crèdit es fa constar quins són els objectius terminals que es treballen més explícitament. Respecte dels catorze primers, cal tenir present que, en fer referència a continguts més generals, han de ser treballats en tots els crèdits.
Finalment, fem constar que una forma adient de portar a terme aquesta modulació pot ser la distribució de dos crèdits a cada curs, realitzant-los en dos trimestres i amb una periodicitat de tres hores setmanals.

Crèdit 1
El crèdit és introductori i tracta temes de nombres, deducció, geometria, nombres enters i tractament de la informació.
Crèdit 2
El crèdit treballa les fraccions, proporcionalitat, mesures lineals i superficials, tractament de les dades estadístiques i un inici a les funcions i les seves gràfiques.
Crèdit 3
El crèdit tracta temes numèrics, percentatges i proporcionalitat, figures geomètriques planes, estudi de funcions empíriques i donades per fórmules i tractament de les dependències entre variables.
Crèdit 4
El crèdit es centra en aspectes de geometria del pla i l'espai, interpolacions de dades, mesures, mostres i un inici a la probabilitat.

En la llista de continguts que aquí es presenta, s'ha seguit l'ordenació al llarg del cicle 12-14 tenint en compte la distribució inicialment proposada en els quatre crèdits.