Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Continguts del crèdit 2
[Continguts]
 
Bon dia mates
Procedimets
  • Ús d'algorismes de càlcul aritmètic.
  • Pràctica del càlcul mental aritmètic.
  • Expressió del resultat d'un repartiment en termes fraccionaris.
  • Expressió del resultat d'una comparació mitjançant una fracció.
  • Expressió d'una mateixa mesura amb diferents fraccions equivalents.
  • Comparació de fraccions reduint-les al mateix denominador.
  • Representació de fraccions unitàries d'un quadrat.
  • Comparació de dos rectangles segons les seves proporcions.
  • Ampliació de figures: manteniment de la forma.
  • Manteniment de les composicions proporcionals en variar les quantitats totals.
  • Identificació i formulació de la variabilitat i la dependència proporcional.
  • Treball de les fraccions inverses com a operadors inversos.
  • Expressió de la mesura de longitud amb nombres decimals.
  • Generació i identificació de figures amb simetria rotacional.
  • Expressió del nombre pi com a mesura de la longitud de la circumferència respecte del diàmetre.
  • Procés d'inducció i recurrència.
  • Seguiment d'una seqüència amb una certa regla.
  • Traduccions amb llenguatges algèbrics i formulacions d'equivalència.
  • Resolució de problemes (present en tot el cicle):
    • Lectura i descripció d'enunciats.
    • Comprensió i traducció d'enunciats. Planificació.
    • Relacions entre dades i incògnites.
    • Tempteig, mesura i càlcul.
    • Comprovació i discussió.
    • Ús d'elements autocorrectius.
  • Ús de llenguatges per expressar relacions aritmètiques.
  • Construcció de models i esquemes.
  • Ús de models donats fets o construïts.
  • Traçat de construccions geomètriques.
  • Lectura d'informacions geomètriques.
  • Predicció de situacions geomètriques constatables manipulativament.
  • Situació de punts en sistemes de coordenades cartesianes.
  • Ús de coordenades polars.
  • Ús de representacions planes de situacions espacials.
  • Expressió de nombres en diversos codis.
  • Associació de quantitats (fraccionàries) a realitats geomètriques.
  • Ús d'aproximacions i arrodoniments per a la representació de quantitats.
  • Ús d'aproximacions per a la representació de mesures.
  • Tècniques de posicionament i càlcul amb decimals positius o no:
    • Col·locació a la línia numèrica.
    • Producte.
  • Proporcions associades a l'ús d'escales.
  • Determinació de mesures de longitud a partir de models.
  • Conversió d'unitats convencionals a altres.
  • Reconeixement de relacions de proporció entre unitats.
  • Diferenciació entre perímetres i superfícies per mitjà de càlculs.
  • Reconeixement d'equivalències en mesures de volum.
  • Tractament de les dades a través d'agrupacions.
  • Tabulació i representació de dades:
    • Ús de taules diverses.
    • Diagrames i representacions gràfiques.
  • Ús de diagrames de diverses representacions gràfiques.
  • Lectura d'informacions.
  • Anàlisi de dependències funcionals de situacions reals o simulades.
  • Confecció de taules funcionals gràfiques a partir de taules associades a funcions i gràfiques.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Construccions geomètriques clàssiques.
  • Divisió entera.
  • Fraccions unitàries.
  • Fraccions equivalents.
  • Suma i resta de fraccions unitàries.
  • Proporcions.
  • Semblança i proporcions.
  • Composicions i descomposicions proporcionals.
  • Variabilitat i dependència proporcional.
  • Fraccions inverses i divisió de fraccions.
  • Els decimals i les mesures de longitud.
  • Simetria rotacional.
  • El nombre pi i la longitud de la circumferència.
  • Mosaics i operacions de simetria en el pla.
  • Corbes elementals.
  • Ampliacions i reduccions.
  • Àrees. Equivalència de polígons.
  • Perímetres.
  • Volum. Comparacions i equivalències.
  • Recta racional.
  • Operacions amb decimals.
  • Funcions:
    • Llenguatge relacional.
    • Dependència entre variables. Expressió i concepte.
    • Conjunts de valors.
  • Proporcionalitat.

Valors, normes i actituds

  • Interrogació sobre el funcionament d'una regla aritmètica.
  • Desmitificació del caràcter màgic de determinats procediments explicables racionalment.
  • Esperit crític per analitzar formes comercials.
  • Cura en la presentació d'informes amb contingut geomètric i verbal.
  • Valoració de l'expressió exacta en els problemes de repartiments.
  • Tendència a matematitzar textos literaris.
  • Valoració positiva del descobriment de proporcions matemàtiques.
  • Sensibilitat per entendre que el concepte de forma és independent de la mida.
  • Apreciació de la importància de mantenir les proporcions a moltes situacions cotidianes.
  • Valoració que la idea de dependència proporcional permet descriure amb precisió molts fenòmens.
  • Apreciació que moltes situacions o transformacions podem considerar-les de procés invers.
  • Apreciació de la idea de regularitat amb les formes amb centre de simetria i en mosaics plans.
  • Valoració del raonament inductiu.
  • Consciència de la utilitat de la informació quantitativa.
  • Necessitat de conèixer tècniques d'obtenció de les informacions.
  • Rigor.
  • Necessitat de verificació de resultats i contrast.
  • Interès per ampliar el treball realitzat, noves aplicacions, etc.
  • Seguiment dels problemes fins a la seva resolució.
  • Capacitat d'autoavaluació.
  • Planificació en la resolució de situacions.
  • Interès pel treball organitzat segons criteris establerts.
  • Utilització d'estris adequats al que hom es proposa.
  • Ús de referències sistemàtiques (bibliogràfiques si cal).
  • Exposició adequada, sintètica i acurada.
  • Verbalització acurada en cada situació.
  • Valoració de les expressions exactes i completes, i no pas de les de circumstàncies.
  • Valoració de la importància de l'experimentació i la reflexió.
  • Identificació i coneixement d'elements sistemàtics en fets quotidians.