
|
Procedimets
- Ús d'algorismes de càlcul aritmètic.
- Pràctica del càlcul mental aritmètic.
- Expressió del resultat d'un repartiment en termes fraccionaris.
- Expressió del resultat d'una comparació mitjançant una fracció.
- Expressió d'una mateixa mesura amb diferents fraccions equivalents.
- Comparació de fraccions reduint-les al mateix denominador.
- Representació de fraccions unitàries d'un quadrat.
- Comparació de dos rectangles segons les seves proporcions.
- Ampliació de figures: manteniment de la forma.
- Manteniment de les composicions proporcionals en variar les quantitats totals.
- Identificació i formulació de la variabilitat i la dependència proporcional.
- Treball de les fraccions inverses com a operadors inversos.
- Expressió de la mesura de longitud amb nombres decimals.
- Generació i identificació de figures amb simetria rotacional.
- Expressió del nombre pi com a mesura de la longitud de la circumferència respecte del diàmetre.
- Procés d'inducció i recurrència.
- Seguiment d'una seqüència amb una certa regla.
- Traduccions amb llenguatges algèbrics i formulacions d'equivalència.
- Resolució de problemes (present en tot el cicle):
- Lectura i descripció d'enunciats.
- Comprensió i traducció d'enunciats. Planificació.
- Relacions entre dades i incògnites.
- Tempteig, mesura i càlcul.
- Comprovació i discussió.
- Ús d'elements autocorrectius.
- Ús de llenguatges per expressar relacions aritmètiques.
- Construcció de models i esquemes.
- Ús de models donats fets o construïts.
- Traçat de construccions geomètriques.
- Lectura d'informacions geomètriques.
- Predicció de situacions geomètriques constatables manipulativament.
- Situació de punts en sistemes de coordenades cartesianes.
- Ús de coordenades polars.
- Ús de representacions planes de situacions espacials.
- Expressió de nombres en diversos codis.
- Associació de quantitats (fraccionàries) a realitats geomètriques.
- Ús d'aproximacions i arrodoniments per a la representació de quantitats.
- Ús d'aproximacions per a la representació de mesures.
- Tècniques de posicionament i càlcul amb decimals positius o no:
- Col·locació a la línia numèrica.
- Producte.
- Proporcions associades a l'ús d'escales.
- Determinació de mesures de longitud a partir de models.
- Conversió d'unitats convencionals a altres.
- Reconeixement de relacions de proporció entre unitats.
- Diferenciació entre perímetres i superfícies per mitjà de càlculs.
- Reconeixement d'equivalències en mesures de volum.
- Tractament de les dades a través d'agrupacions.
- Tabulació i representació de dades:
- Ús de taules diverses.
- Diagrames i representacions gràfiques.
- Ús de diagrames de diverses representacions gràfiques.
- Lectura d'informacions.
- Anàlisi de dependències funcionals de situacions reals o simulades.
- Confecció de taules funcionals gràfiques a partir de taules associades a funcions i gràfiques.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
- Construccions geomètriques clàssiques.
- Divisió entera.
- Fraccions unitàries.
- Fraccions equivalents.
- Suma i resta de fraccions unitàries.
- Proporcions.
- Semblança i proporcions.
- Composicions i descomposicions proporcionals.
- Variabilitat i dependència proporcional.
- Fraccions inverses i divisió de fraccions.
- Els decimals i les mesures de longitud.
- Simetria rotacional.
- El nombre pi i la longitud de la circumferència.
- Mosaics i operacions de simetria en el pla.
- Corbes elementals.
- Ampliacions i reduccions.
- Àrees. Equivalència de polígons.
- Perímetres.
- Volum. Comparacions i equivalències.
- Recta racional.
- Operacions amb decimals.
- Funcions:
- Llenguatge relacional.
- Dependència entre variables. Expressió i concepte.
- Conjunts de valors.
- Proporcionalitat.
Valors, normes i actituds
- Interrogació sobre el funcionament d'una regla aritmètica.
- Desmitificació del caràcter màgic de determinats procediments explicables racionalment.
- Esperit crític per analitzar formes comercials.
- Cura en la presentació d'informes amb contingut geomètric i verbal.
- Valoració de l'expressió exacta en els problemes de repartiments.
- Tendència a matematitzar textos literaris.
- Valoració positiva del descobriment de proporcions matemàtiques.
- Sensibilitat per entendre que el concepte de forma és independent de la mida.
- Apreciació de la importància de mantenir les proporcions a moltes situacions cotidianes.
- Valoració que la idea de dependència proporcional permet descriure amb precisió molts fenòmens.
- Apreciació que moltes situacions o transformacions podem considerar-les de procés invers.
- Apreciació de la idea de regularitat amb les formes amb centre de simetria i en mosaics plans.
- Valoració del raonament inductiu.
- Consciència de la utilitat de la informació quantitativa.
- Necessitat de conèixer tècniques d'obtenció de les informacions.
- Rigor.
- Necessitat de verificació de resultats i contrast.
- Interès per ampliar el treball realitzat, noves aplicacions, etc.
- Seguiment dels problemes fins a la seva resolució.
- Capacitat d'autoavaluació.
- Planificació en la resolució de situacions.
- Interès pel treball organitzat segons criteris establerts.
- Utilització d'estris adequats al que hom es proposa.
- Ús de referències sistemàtiques (bibliogràfiques si cal).
- Exposició adequada, sintètica i acurada.
- Verbalització acurada en cada situació.
- Valoració de les expressions exactes i completes, i no pas de les de circumstàncies.
- Valoració de la importància de l'experimentació i la reflexió.
- Identificació i coneixement d'elements sistemàtics en fets quotidians.
|