Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Continguts del crèdit 3
[Continguts]
 
Bon dia mates
Procedimets
  • Ús de diferents mètodes de calcular àrees de superfícies planes.
  • Elecció d'unitats de mesura superficial adequades.
  • Expressió de les mesures superficials tradicionals en el sistema internacional.
  • Determinació de volums màxims construïbles.
  • Codificació i decodificació de missatges entre lletres i nombres i grafismes.
  • Càlcul ràpid de multiplicacions utilitzant com a referència nombres quadrats i cubs.
  • Domini de tècniques de càlcul senzilles per aproximar ràpidament el valor d'operacions.
  • Representació de dades numèriques en el sistema sexagesimal.
  • Identificació del criteri angular per formar una retícula de poliedres.
  • Orientació adequada del procés de convenciment i demostració matemàtiques.
  • Formulació i comprensió de definicions geomètriques senzilles.
  • Representació en la línia numèrica dels nombres decimals i percentatges.
  • Comprovació de fraccions proporcionals.
  • Representació gràfica de repartiment proporcional donada la corresponent expressió escrita o verbal.
  • Interpretació de les variacions expressades en tants per cent.
  • Relació perímetre/àrea. Minimització del perímetre per a una àrea donada.
  • Relació de la variació de la forma d'una superfície, fixada la seva àrea.
  • Càlcul de l'àrea del cercle per descomposició de superfícies.
  • Visualització de la conservació de l'àrea i de la forma de les figures. Determinació de la fórmula de l'àrea del cercle.
  • Treball amb expressions i operacions algèbriques.
  • Procediments del llenguatge logo per expressar la seqüència de les figures fractals.
  • Utilització de les fraccions d'aproximació i arrodoniment de quantitats.
  • Interpretació de les fórmules com a expressió de dependència funcional.
  • Interpretació de les relacions sorgides de problemes geomètrics com a situacions funcionals.
  • Generació de cilindres a partir de rectangles. Comprovació de volums segons les dimensions dels seus desenvolupaments plans.
  • Representació i interpretació de les gràfiques de funcions lineals en eixos de referència de diferents unitats.
  • Determinació de la funció resultant d'operar altres funcions.
  • Construcció i interpretació de les gràfiques tridimensionals d'operacions aritmètiques.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Coordenades cartesianes:
    • Sobre la recta.
    • En el pla.
    • Eixos i relacions entre punts.
  • Coordenades polars.
  • Segments numèrics.
  • Àrees de superfícies.
  • Unitats de superfície.
  • Mesures tradicionals de superfície.
  • Coeficient d'edificabilitat.
  • Volum de sòlids prismàtics.
  • Codis de lletres, nombres i grafismes.
  • Nombres quadrats i cubs.
  • Operacions i descomposicions matemàtiques clàssiques.
  • Sistema sexagesimal.
  • Retícules de poliedres.
  • Suma dels angles d'un triangle.
  • Concepte de polígon i atributs de figures geomètriques.
  • Decimals i percentatges.
  • Repartiments proporcionals. Comprovació i representació.
  • Perímetres i àrees de superfícies planes.
  • Àrea i superfície.
  • Àrees de cercles.
  • Operacions algèbriques.
  • Figures fractals clàssiques.
  • Aproximacions i ordres de magnitud.
  • Fòrmules de funcions.
  • Funcions i relacions geomètriques.
  • Dimensions dels cons (àrea/volum).
  • Característiques geomètriques del cilindre.
  • Eixos de referència cartesiana.
  • Operacions senzilles entre funcions.
  • Operacions aritmètiques binàries.

Valors, normes i actituds

  • Consciència de la importància de prendre acuradament mesures per determinar àrees a fi de comparar superfícies.
  • Consciència de la importància de saber elegir les unitats de mesura més convenients.
  • Valoració del coneixement històric de la geometria com a resultat de sistematitzar el càlcul de superfícies de terres agrícoles i ramaderes.
  • Valoració de la importància d'utilitzar mesures tradicionals locals.
  • Valoració de la regulació municipal sobre els volums màxims construïbles.
  • Valoració de l'ús social de codis per transmetre informacions.
  • Valoració de la rapidesa en els càlculs de multiplicacions en diferents contextos.
  • Comprensió de la disposició i numeració d'un calendari.
  • Apreciació de la validesa de les argumentacions matemàtiques, definicions, demostracions, descripcions, conclusions...
  • Valoració de la informació representada quantitativament mitjançant decimals i percentatges.
  • Remarca de la importància de les expressions algèbriques com a mitjà per calcular resultats, preus...
  • Apreciació de l'ús dels models iteratius per descriure la complexitat de les formes de la Natura.
  • Valoració de les tècniques d'aproximació i arrodoniment de quantitats en el tractament de la informació.
  • Apreciació de l'ús del llenguatge funcional per expressar diferents situacions.
  • Presa de decisions sobre les capacitats de productes de consum envasats en formes cilíndriques.
  • Valoració crítica de les tècniques de lectura de gràfiques com a mitjà de comunicació social.