
|
A les pàgines següents, s'hi presenten les diverses activitats proposades. Per a cada una s'indica, després del seu títol i l'index de dificultat, diversos suggeriments didàctics:
- L'objectiu clau de l'activitat.
- El material necessari.
- La forma d'introduir-la.
- La gestió específica.
- Els elements importants que cal tenir en compte.
- Altres recusos que poden utilitzar-se.
A més, se situa el lloc adequat dels exercicis de càlcul mental en correspondència amb els conceptes i procediments que es treballen.
L'apartat anomenat gestió de la unitat ofereix pautes temporals, d'organització de l'aula, d'ampliacions, etc. És a dir, com ajudar organitzativament a desenvolupar realment un esquema investigatiu com s'ha explicat. Alguns elements més específics com "la forma d'iniciar l'activitat" i el material que farà falta tenir previst (d'aula o per a cada alumne/a) s'indiquen en un apartat.
Els recursos inclosos en aquest apartat fan referència a materials que es poden obtenir fàcilment als centres de recursos si no se'n disposa al propi Centre: vídeos, pel·lícules, programari, material didàctic, etc.
Per últim, hem inclòs una recensió bibliogràfica breu de materials complementaris d'interès.
Descripció de les unitats una a una
Unitat 1: Informar-se i informar
|
(*)
|
Objectiu: Saber llegir, interpretar i donar informacions codificades amb elements diferenciats (dibuix, nombres, fletxes, senyalització, etc.).
Material necessari:
Introducció: Els apartats Informar-se i Informar són per a treballar individualment.
Gestió: Cal dedicar temps suficient per fer una posada en comú dels resultats obtinguts, fomentant-ne la discussió i estimulant l'ús d'expressions no verbals (per exemple, codis i esquemes a la pissarra).
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar la dualitat codificació-descodificació.
Cal analitzar solucions alternatives i veure'n l'equivalència o la diferenciació.
Altres recursos:
Mapes editats pels Ajuntaments. (R1)
Mapes editats per la Generalitat de Catalunya.
Atles geogràfics generals.
Programes de simulació de situacions geogràfiques (PlE).
Unitat 2: Ens fas falta, Indiana Jones
|
(*)
|
Objectiu: Saber aprofitar al màxim informacions parcials o implícites per tal de recompondre missatges coherents o apreciar els límits de les deduccions possibles.
Material necessari:
Introducció: El professor/a proposarà que es resolguin per parelles els dos apartats de la unitat.
Gestió: Acabada la primera fase per parelles, es farà una posada en comú i s'escriuran a la pissarra totes les conclusions del grup. També es poden resoldre els problemes en grup.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el procés codificació-descodificació.
Cal veure els límits de deducció que una informació pot donar.
Altres recursos:
Llista telefònica del lloc.
Mapes (R1).
Línies numèriques (R2).
Unitat 3: Representi, compari i esculli
|
(**)
|
Objectiu: Saber fer representacions alternatives de nombres naturals i fer-ne comparacions ja sigui per mitjà de la localització en el sistema de representació o per mitjà de l'anàlisi aritmètica de desigualtats tenint en compte les descomposicions aritmètiques en factors.
Material necessari:
Introducció: El professor/a explica la introducció de la unitat i proposa un treball individualitzat.
Gestió: Proposta d'altres comparacions aritmètiques a tot el grup aprofundint el fet de les descomposicions en factors.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la relativitat de la representació numèrica (esquerra-dreta, dalt-baix, etc.).
Cal aprofundir la descomposició (additiva o multiplicativa) de nombres per fer comparacions.
Altres recursos:
Llibre Guinness de rècords.
Informació econòmica dels diaris.
Unitat 4: La llum i el gas utilitzen codis
|
(*)
|
Objectiu: Treballar els codis ordenats i posicionals, veure'n exemples paral·lels al cas numèric i fer càlculs
sobre aquests exemples.
Material necessari:
Introducció: Mitja classe pot treballar els "codis decimals" i l'altra els "comptadors decimals" encara que
cada alumne treballarà individualment.
Gestió: Serà bo discutir amb el grup els problemes proposats.
S'ha de tenir en compte que: Cal reforçar amb exemples la idea de codi ordenat i posicional ja sigui
lingüístic o numèric.
Altres recursos:
Taules del sistema de numeració romà, rus i xinès. (R4)
Unitat 5: Sherlock Holmes ho feia
|
(*)
|
Objectiu: Descobrir uns fets aritmètics per mitjà de l'experimentació numèrica amb calculadora.
Material necessari: Calculadora.
Introducció: Es fan a la pissarra uns primers casos dels jocs de nombres de 3 xifres i de 4 xifres per provocar amb això la necessitat d'experimentar casos.
Gestió: A partir de molts casos particulars s'arribarà a una conclusió col·lectiva sobre quan surt el 495 i el 6174.
S'ha de tenir en compte que: La idea de l'experimentació numèrica com a base per a conjecturar fets matemàtics és molt important.
Altres recursos:
Targetes d'operacions (R3).
Taula de nombres de l'1 al 100 (R4).
Objectiu: Desenvolupar estratègies de resolució de problemes per mitjà de primers casos més senzills per augmentar-ne posteriorment la complexitat.
Material necessari:
Introducció: Es distribueixen problemes diferents i es fa un exemple inicial.
Gestió: Cal fer mesures al final sobre les estratègies.
S'ha de tenir en compte que: Convé tenir un bon recull de problemes per treballar. No és un tema d'un dia!
Altres recursos:
Unitat 7: Demà serà un altre dia
|
(*)
|
Objectiu: Resoldre problemes a partir de l'estratègia de veure recurrències i procediments inductius.
Material necessari:
Introducció: Es distribueixen apartats diferents. Es fa un exemple inicial.
Gestió: Cal fer resums al final sobre les estratègies.
S'ha de tenir en compte que: No s'ha oblidar d'aprofitar els exercicis per fer càlcul mental.
Altres recursos:
Quadrícules (R5).
Unitat 8: Missatges per telèfon
|
(**)
|
Objectiu: Verbalitzar i comunicar per escrit formes geomètriques planes o espacials.
Material necessari: Uns cubs grans poden ajudar a veure les figures dibuixades i discutir alternatives.
Introducció: Es dibuixen a la pissarra els esquemes de la unitat. Cada alumne/a farà la feina individual i la compararà amb el seu veí.
Gestió: Cal discutir en grup el caràcter de precisió, exactitud i claredat dels missatges.
S'ha de tenir en compte que: És molt important treballar els passos entre llenguatges verbals i escrits amb els gràfics i les geometries.
El cas espacial mereix particular atenció.
Altres recursos:
Col·lecció de cubs encaixables.
Quadrícules (R5).
Unitat 9: Exploracions arqueològiques
|
(**)
|
Objectiu: Treballar el pas de la representació plana a l'espai i viceversa.
Material necessari: Molts cubs encaixables.
Introducció: Treball en equips amb cubs.
Gestió: Els problemes es poden fer a la pissarra.
S'ha de tenir en compte que: El pas 2D-3D amb representacions alternatives mereix un treball reiteratiu i variat.
Altres recursos:
Material geomètric de peces encaixables.
Quadrícules (R4).
Unitat 10: Punts de vista
|
(***)
|
Objectiu: Treballar la dependència entre punts de vista i representació.
Material necessari: Cossos geomètrics.
Introducció: Es fa un treball individual de les dues feines descrites.
Gestió: Cal posterioment treballar punts de vista i cossos geomètrics presents a l'aula.
S'ha de tenir en compte que: És important veure les diferents representacions d'un mateix cas en variar el punt de vista, i les ambigüitats i límits d'aquesta variació.
Altres recursos:
Manuals de fotografia.
Unitat 11: Disseny d'un pis
|
(***)
|
Objectiu: Treballar sobre plànol amb escala i fer-hi càlculs.
Material necessari:
Introducció: Es treballa per parelles amb la informació inicial.
Gestió: Cal donar orientacions sobre canvi d'escala.
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar el tema de l'escala i els canvis d'escala.
Relacionar paràmetre i àrea en el sentit de quan es donen màxims i mínims, fixant una de les mesures.
Altres recursos:
Unitat 12: Com anem d'un lloc a un altre
|
(*)
|
Objectiu: Localitzar situacions en un plànol o per mitjà de quadrícules.
Utilitzar les coordenades cartesianes rectangulars com a mètode útil de representació de posicions.
Material necessari:
Paper quadriculat o trama preparada.
Regle i escaire.
Eixos cartesians en paper vegetal.
Introducció: Pot presentar-se com el problema del guàrdia urbà que ha d'explicar als turistes com anar d'un lloc a un altre.
Gestió: Presentació del professor/a.
Reflexió individual a les activitats.
Posada en comú d'alguns mètodes utilitzats a la localització de posicions.
S'ha de tenir en compte que: Cal fomentar explicacions verbals adequades als codis numèrics. Es pot fer un recull d'aquestes representacions verbals associades.
Altres recursos:
Mapes i plànols de ciutats estrangeres (R1).
Unitat 13: Orientar-se i posicionar-se
|
(**)
|
Objectiu: Conèixer i utilitzar la rosa dels vents com a línies especials de referències angulars utilitzades realment.
Presentar-se i posicionar-se per mitjà de coordenades.
Material necessari:
Introducció: El professor/a introduirà la situació amb una carta de navegació antiga o un mapa i comentarà l'inici de la fitxa.
Gestió: Presentació. Reflexió individual. Respostes i discussions en parella. Comentari col·lectiu entre les determinacions de posició.
S'ha de tenir en compte que: S'ha d'insistir en el fet que necessitem punts o línies de referència; això no vol dir que s'hagi assolit la idea. L'activitat suggereix un inici de reflexió sobre aquest aspecte més aprofundit només pels alumnes de nivell alt.
Altres recursos:
Ús de cartes de navegació reals.
Transportadors.
Paper polar (R6).
Unitat 14: Trobar els llocs
|
(**)
|
Objectiu: Saber interpretar plànols usant estris geomètrics i tècniques de càlcul, i treballar casos concrets de llocs geomètrics.
Material necessari:
Introducció: Es plantegen problemes reals de localització geogràfica com a motivació del tema.
Gestió: Cal fer èmfasi durant la gestió de la unitat sobre l'aspecte dels llocs geomètrics.
S'ha de tenir en compte que: És important remarcar quan es dóna exactitud o aproximació, quan hi ha solució única o diverses solucions.
Altres recursos:
Mapes de ciutats i comarques (R1).
Unitat 15: Navegació aèria
|
(**)
|
Objectiu: Treballar els angles, l'orientació geogràfica (N,S,E,O) i els rumbs reals.
Material necessari:
Introducció: Explicació prèvia i treball individual.
Gestió: Posada en comú al final.
S'ha de tenir en compte que: És important el sentit dels angles i l'aspecte dinàmic dels girs inherents.
Altres recursos:
Transportadors i paper polar (R6).
Objectiu: Conèixer els triangles geomètricament i en l'aspecte de rigidesa.
Material necessari: Peces de mecano, geoplà.
Introducció: Presentar a l'inici el problema de formar triangles amb material.
Gestió: Es pot presentar material addicional sobre triangles i fins i tot fer un joc de pati amb cinta mètrica col·locant persones triangularment.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la relació entre tres longituds per formar triangles i la unicitat del triangle per mitjà dels costats però no via els angles.
Altres recursos:
Geoplà, tangrams, mecano, canyes de bar i escurapipes.
Objectiu: Treballar el concepte d'equiprobabilitat sobre la base de l'experimentació sobre un material geomètric, la simetria del qual és determinant.
Material necessari: Caixes de formatgets o cartrons rodons rígids, tisores, transportadors, regles. Plantilles de ruletes (R7).
Introducció: Cada equip de quatre pot construir i experimentar una de les ruletes. Caldrà comparar resultats!
Gestió: La pissarra s'ha de convertir en una base de dades.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la relació simetria-equiprobabilitat. Provocar la formulació de conjectures prèvies a l'experimentació.
Altres recursos:
Baldufes-ruletes comercialitzades.
Unitat 18: Del segur a l'impossible
|
(*)
|
Objectiu: Treballar qualitativament el tema de les probabilitats i aprendre a graduar el caràcter aleatori d'esdeveniments.
Material necessari:
Introducció: Cal un treball individual inicial.
Gestió: Cal una posada en comú i una discussió, inevitable, sobre els diferents punts de vista que sorgiran.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar l'escala possible entre el segur i l'impossible, i veure'n el caràcter no-determinista.
Altres recursos:
Daus i ruletes. Diaris. Dècims de loteria. Cupons de l'ONCE.
Unitat 19: Juguem amb els nombres
|
(*)
|
Objectiu: Treballar la composició i descomposició de nombres per mitjà dels factors, amb especial esment dels primers i dels perfectes.
Material necessari: Jocs de 10 cartes amb números de l'1 al 10. Fitxes de colors.
Introducció: Cal començar lúdicament jugant en equips de tres el joc presentat.
Gestió: Posteriorment al joc, cal treballar el tema de les descomposicions i els problemes.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la idea de descomposició de nombres en factors i les peculiaritats que pot tenir un nombre en relació amb aquest tema.
Altres recursos:
Joc de nombres (R8).
Unitat 20: Conills i ratolins a dojo!
|
(**)
|
Objectiu: Treballar la forma potencial d'escriure nombres que són potències d'una base, i veure'n els usos i la conveniència calculística.
Material necessari:
Introducció: Treball individual sobre els dos problemes.
Gestió: Cal fer exercicis d'escriure nombres en forma potencial per fixar bé el tema.
S'ha de tenir en compte que: És important aclarir la forma an (distingint-la de na) i el seu comportament aritmètic elemental.
Altres recursos:
Unitat 21: Expo-enters
|
(*)
|
Objectiu: Presentar el món dels nombres enters, els usos, les motivacions i l'ordenació.
Material necessari:
Introducció: Es presentaran situacions diverses on els enters són necessaris.
Gestió: Cal utilitzar per a tota la classe el concepte d'enter i d'ordenació.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en l'ordenació dels enters i en el càlcul de distàncies entre ells.
Altres recursos:
Un diari.
«Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.
Unitat 22: Quan pots despertar a un japonès?
|
(**)
|
Objectiu: Sumar nombres enters.
Material necessari:
Introducció: Treball individual sobre el problema de les hores al món.
Gestió: Cal proposar exercicis de sumes d'enters de tota mena.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar tant l'operatòria de la suma d'enters com les propietats d'aquesta, amb especial èmfasi sobre l'oposat.
Altres recursos:
«Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.
Unitat 23: Menys per menys és més
|
(**)
|
Objectiu: Producte de nombres enters.
Material necessari: Daus normals, daus (+,-), targetes d'enters, fitxes-monedes, fitxes de colors. Tauler (R9).
Introducció: La classe s'estructura a partir del joc que es fa en equips de quatre.
Gestió: Cal proposar exercicis de productes d'enters de tota mena.
S'ha de tenir en compte que: Cal operar el producte d'enters i mirar bé el problema dels signes i les propietats de l'operació.
Altres recursos:
«Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.
Unitat 24: Fes de Poirot
|
(***)
|
Objectiu: Treballar globalment les operacions i ordenacions de nombres enters.
Material necessari:
Introducció: Treball individual sobre les taules i la resta.
Gestió: Cal globalitzar tot el que la unitat treballa.
S'ha de tenir en compte que: Paga la pena treballar la suma, el producte i l'ordenació, insistir en les seves relacions i resoldre equacions amb enters.
Altres recursos:
«Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.
Unitat 25: Practiquem amb els enters
|
(**)
|
Objectiu: Treballar les operacions amb enters i els parèntesis.
Material necessari: Calculadora
Introducció: Presentació de l'activitat que s'ha de realitzar.
Gestió: Treball individual.
S'ha de tenir en compte que: Combinar l'ús de la calculadora amb el càlcul mental pot ser important per al tractament dels parèntesis.
Altres recursos:
Targetes d'operacions (R3).
|