Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Descripció de les activitats
[Orientacions]
 
Bon dia mates
A les pàgines següents, s'hi presenten les diverses activitats proposades. Per a cada una s'indica, després del seu títol i l'index de dificultat, diversos suggeriments didàctics:
  1. L'objectiu clau de l'activitat.
  2. El material necessari.
  3. La forma d'introduir-la.
  4. La gestió específica.
  5. Els elements importants que cal tenir en compte.
  6. Altres recusos que poden utilitzar-se.
A més, se situa el lloc adequat dels exercicis de càlcul mental en correspondència amb els conceptes i procediments que es treballen.

L'apartat anomenat gestió de la unitat ofereix pautes temporals, d'organització de l'aula, d'ampliacions, etc. És a dir, com ajudar organitzativament a desenvolupar realment un esquema investigatiu com s'ha explicat. Alguns elements més específics com "la forma d'iniciar l'activitat" i el material que farà falta tenir previst (d'aula o per a cada alumne/a) s'indiquen en un apartat.
Els recursos inclosos en aquest apartat fan referència a materials que es poden obtenir fàcilment als centres de recursos si no se'n disposa al propi Centre: vídeos, pel·lícules, programari, material didàctic, etc.
Per últim, hem inclòs una recensió bibliogràfica breu de materials complementaris d'interès.



Descripció de les unitats una a una

Unitat 1: Informar-se i informar (*)

Objectiu: Saber llegir, interpretar i donar informacions codificades amb elements diferenciats (dibuix, nombres, fletxes, senyalització, etc.).

Material necessari:

Introducció: Els apartats Informar-se i Informar són per a treballar individualment.

Gestió: Cal dedicar temps suficient per fer una posada en comú dels resultats obtinguts, fomentant-ne la discussió i estimulant l'ús d'expressions no verbals (per exemple, codis i esquemes a la pissarra).

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar la dualitat codificació-descodificació.
Cal analitzar solucions alternatives i veure'n l'equivalència o la diferenciació.

Altres recursos:
    Mapes editats pels Ajuntaments. (R1)
    Mapes editats per la Generalitat de Catalunya.
    Atles geogràfics generals.
    Programes de simulació de situacions geogràfiques (PlE).


Unitat 2: Ens fas falta, Indiana Jones (*)

Objectiu: Saber aprofitar al màxim informacions parcials o implícites per tal de recompondre missatges coherents o apreciar els límits de les deduccions possibles.

Material necessari:

Introducció: El professor/a proposarà que es resolguin per parelles els dos apartats de la unitat.

Gestió: Acabada la primera fase per parelles, es farà una posada en comú i s'escriuran a la pissarra totes les conclusions del grup. També es poden resoldre els problemes en grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el procés codificació-descodificació.
Cal veure els límits de deducció que una informació pot donar.

Altres recursos:
    Llista telefònica del lloc.
    Mapes (R1).
    Línies numèriques (R2).


Unitat 3: Representi, compari i esculli (**)

Objectiu: Saber fer representacions alternatives de nombres naturals i fer-ne comparacions ja sigui per mitjà de la localització en el sistema de representació o per mitjà de l'anàlisi aritmètica de desigualtats tenint en compte les descomposicions aritmètiques en factors.

Material necessari:

Introducció: El professor/a explica la introducció de la unitat i proposa un treball individualitzat.

Gestió: Proposta d'altres comparacions aritmètiques a tot el grup aprofundint el fet de les descomposicions en factors.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la relativitat de la representació numèrica (esquerra-dreta, dalt-baix, etc.).
Cal aprofundir la descomposició (additiva o multiplicativa) de nombres per fer comparacions.

Altres recursos:
    Llibre Guinness de rècords.
    Informació econòmica dels diaris.


Unitat 4: La llum i el gas utilitzen codis (*)

Objectiu: Treballar els codis ordenats i posicionals, veure'n exemples paral·lels al cas numèric i fer càlculs sobre aquests exemples.

Material necessari:

Introducció: Mitja classe pot treballar els "codis decimals" i l'altra els "comptadors decimals" encara que cada alumne treballarà individualment.

Gestió: Serà bo discutir amb el grup els problemes proposats.

S'ha de tenir en compte que: Cal reforçar amb exemples la idea de codi ordenat i posicional ja sigui lingüístic o numèric.

Altres recursos:
    Taules del sistema de numeració romà, rus i xinès. (R4)


Unitat 5: Sherlock Holmes ho feia (*)

Objectiu: Descobrir uns fets aritmètics per mitjà de l'experimentació numèrica amb calculadora.

Material necessari: Calculadora.

Introducció: Es fan a la pissarra uns primers casos dels jocs de nombres de 3 xifres i de 4 xifres per provocar amb això la necessitat d'experimentar casos.

Gestió: A partir de molts casos particulars s'arribarà a una conclusió col·lectiva sobre quan surt el 495 i el 6174.

S'ha de tenir en compte que: La idea de l'experimentació numèrica com a base per a conjecturar fets matemàtics és molt important.

Altres recursos:
    Targetes d'operacions (R3).
    Taula de nombres de l'1 al 100 (R4).


Unitat 6: Pas a pas (*)

Objectiu: Desenvolupar estratègies de resolució de problemes per mitjà de primers casos més senzills per augmentar-ne posteriorment la complexitat.

Material necessari:

Introducció: Es distribueixen problemes diferents i es fa un exemple inicial.

Gestió: Cal fer mesures al final sobre les estratègies.

S'ha de tenir en compte que: Convé tenir un bon recull de problemes per treballar. No és un tema d'un dia!

Altres recursos:


Unitat 7: Demà serà un altre dia (*)

Objectiu: Resoldre problemes a partir de l'estratègia de veure recurrències i procediments inductius.

Material necessari:

Introducció: Es distribueixen apartats diferents. Es fa un exemple inicial.

Gestió: Cal fer resums al final sobre les estratègies.

S'ha de tenir en compte que: No s'ha oblidar d'aprofitar els exercicis per fer càlcul mental.

Altres recursos:
    Quadrícules (R5).


Unitat 8: Missatges per telèfon (**)

Objectiu: Verbalitzar i comunicar per escrit formes geomètriques planes o espacials.

Material necessari: Uns cubs grans poden ajudar a veure les figures dibuixades i discutir alternatives.

Introducció: Es dibuixen a la pissarra els esquemes de la unitat. Cada alumne/a farà la feina individual i la compararà amb el seu veí.

Gestió: Cal discutir en grup el caràcter de precisió, exactitud i claredat dels missatges.

S'ha de tenir en compte que: És molt important treballar els passos entre llenguatges verbals i escrits amb els gràfics i les geometries.
El cas espacial mereix particular atenció.

Altres recursos:
    Col·lecció de cubs encaixables.
    Quadrícules (R5).


Unitat 9: Exploracions arqueològiques (**)

Objectiu: Treballar el pas de la representació plana a l'espai i viceversa.

Material necessari: Molts cubs encaixables.

Introducció: Treball en equips amb cubs.

Gestió: Els problemes es poden fer a la pissarra.

S'ha de tenir en compte que: El pas 2D-3D amb representacions alternatives mereix un treball reiteratiu i variat.

Altres recursos:
    Material geomètric de peces encaixables.
    Quadrícules (R4).


Unitat 10: Punts de vista (***)

Objectiu: Treballar la dependència entre punts de vista i representació.

Material necessari: Cossos geomètrics.

Introducció: Es fa un treball individual de les dues feines descrites.

Gestió: Cal posterioment treballar punts de vista i cossos geomètrics presents a l'aula.

S'ha de tenir en compte que: És important veure les diferents representacions d'un mateix cas en variar el punt de vista, i les ambigüitats i límits d'aquesta variació.

Altres recursos:
    Manuals de fotografia.


Unitat 11: Disseny d'un pis (***)

Objectiu: Treballar sobre plànol amb escala i fer-hi càlculs.

Material necessari:

Introducció: Es treballa per parelles amb la informació inicial.

Gestió: Cal donar orientacions sobre canvi d'escala.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar el tema de l'escala i els canvis d'escala.
Relacionar paràmetre i àrea en el sentit de quan es donen màxims i mínims, fixant una de les mesures.

Altres recursos:


Unitat 12: Com anem d'un lloc a un altre (*)

Objectiu: Localitzar situacions en un plànol o per mitjà de quadrícules.
Utilitzar les coordenades cartesianes rectangulars com a mètode útil de representació de posicions.

Material necessari:
    Paper quadriculat o trama preparada.
    Regle i escaire.
    Eixos cartesians en paper vegetal.
Introducció: Pot presentar-se com el problema del guàrdia urbà que ha d'explicar als turistes com anar d'un lloc a un altre.

Gestió: Presentació del professor/a.
Reflexió individual a les activitats.
Posada en comú d'alguns mètodes utilitzats a la localització de posicions.

S'ha de tenir en compte que: Cal fomentar explicacions verbals adequades als codis numèrics. Es pot fer un recull d'aquestes representacions verbals associades.

Altres recursos:
    Mapes i plànols de ciutats estrangeres (R1).


Unitat 13: Orientar-se i posicionar-se (**)

Objectiu: Conèixer i utilitzar la rosa dels vents com a línies especials de referències angulars utilitzades realment.
Presentar-se i posicionar-se per mitjà de coordenades.

Material necessari:

Introducció: El professor/a introduirà la situació amb una carta de navegació antiga o un mapa i comentarà l'inici de la fitxa.

Gestió: Presentació. Reflexió individual. Respostes i discussions en parella. Comentari col·lectiu entre les determinacions de posició.

S'ha de tenir en compte que: S'ha d'insistir en el fet que necessitem punts o línies de referència; això no vol dir que s'hagi assolit la idea. L'activitat suggereix un inici de reflexió sobre aquest aspecte més aprofundit només pels alumnes de nivell alt.

Altres recursos:
    Ús de cartes de navegació reals.
    Transportadors.
    Paper polar (R6).


Unitat 14: Trobar els llocs (**)

Objectiu: Saber interpretar plànols usant estris geomètrics i tècniques de càlcul, i treballar casos concrets de llocs geomètrics.

Material necessari:

Introducció: Es plantegen problemes reals de localització geogràfica com a motivació del tema.

Gestió: Cal fer èmfasi durant la gestió de la unitat sobre l'aspecte dels llocs geomètrics.

S'ha de tenir en compte que: És important remarcar quan es dóna exactitud o aproximació, quan hi ha solució única o diverses solucions.

Altres recursos:
    Mapes de ciutats i comarques (R1).


Unitat 15: Navegació aèria (**)

Objectiu: Treballar els angles, l'orientació geogràfica (N,S,E,O) i els rumbs reals.

Material necessari:

Introducció: Explicació prèvia i treball individual.

Gestió: Posada en comú al final.

S'ha de tenir en compte que: És important el sentit dels angles i l'aspecte dinàmic dels girs inherents.

Altres recursos:
    Transportadors i paper polar (R6).


Unitat 16: Triangles (*)

Objectiu: Conèixer els triangles geomètricament i en l'aspecte de rigidesa.

Material necessari: Peces de mecano, geoplà.

Introducció: Presentar a l'inici el problema de formar triangles amb material.

Gestió: Es pot presentar material addicional sobre triangles i fins i tot fer un joc de pati amb cinta mètrica col·locant persones triangularment.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la relació entre tres longituds per formar triangles i la unicitat del triangle per mitjà dels costats però no via els angles.

Altres recursos:
    Geoplà, tangrams, mecano, canyes de bar i escurapipes.


Unitat 17: Ruletes (***)

Objectiu: Treballar el concepte d'equiprobabilitat sobre la base de l'experimentació sobre un material geomètric, la simetria del qual és determinant.

Material necessari: Caixes de formatgets o cartrons rodons rígids, tisores, transportadors, regles. Plantilles de ruletes (R7).

Introducció: Cada equip de quatre pot construir i experimentar una de les ruletes. Caldrà comparar resultats!

Gestió: La pissarra s'ha de convertir en una base de dades.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la relació simetria-equiprobabilitat. Provocar la formulació de conjectures prèvies a l'experimentació.

Altres recursos:
    Baldufes-ruletes comercialitzades.


Unitat 18: Del segur a l'impossible (*)

Objectiu: Treballar qualitativament el tema de les probabilitats i aprendre a graduar el caràcter aleatori d'esdeveniments.

Material necessari:

Introducció: Cal un treball individual inicial.

Gestió: Cal una posada en comú i una discussió, inevitable, sobre els diferents punts de vista que sorgiran.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar l'escala possible entre el segur i l'impossible, i veure'n el caràcter no-determinista.

Altres recursos:
    Daus i ruletes. Diaris. Dècims de loteria. Cupons de l'ONCE.


Unitat 19: Juguem amb els nombres (*)

Objectiu: Treballar la composició i descomposició de nombres per mitjà dels factors, amb especial esment dels primers i dels perfectes.

Material necessari: Jocs de 10 cartes amb números de l'1 al 10. Fitxes de colors.

Introducció: Cal començar lúdicament jugant en equips de tres el joc presentat.

Gestió: Posteriorment al joc, cal treballar el tema de les descomposicions i els problemes.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la idea de descomposició de nombres en factors i les peculiaritats que pot tenir un nombre en relació amb aquest tema.

Altres recursos:
    Joc de nombres (R8).


Unitat 20: Conills i ratolins a dojo! (**)

Objectiu: Treballar la forma potencial d'escriure nombres que són potències d'una base, i veure'n els usos i la conveniència calculística.

Material necessari:

Introducció: Treball individual sobre els dos problemes.

Gestió: Cal fer exercicis d'escriure nombres en forma potencial per fixar bé el tema.

S'ha de tenir en compte que: És important aclarir la forma an (distingint-la de na) i el seu comportament aritmètic elemental.

Altres recursos:


Unitat 21: Expo-enters (*)

Objectiu: Presentar el món dels nombres enters, els usos, les motivacions i l'ordenació.

Material necessari:

Introducció: Es presentaran situacions diverses on els enters són necessaris.

Gestió: Cal utilitzar per a tota la classe el concepte d'enter i d'ordenació.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en l'ordenació dels enters i en el càlcul de distàncies entre ells.

Altres recursos:
    Un diari.
    «Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.


Unitat 22: Quan pots despertar a un japonès? (**)

Objectiu: Sumar nombres enters.

Material necessari:

Introducció: Treball individual sobre el problema de les hores al món.

Gestió: Cal proposar exercicis de sumes d'enters de tota mena.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar tant l'operatòria de la suma d'enters com les propietats d'aquesta, amb especial èmfasi sobre l'oposat.

Altres recursos:
    «Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.


Unitat 23: Menys per menys és més (**)

Objectiu: Producte de nombres enters.

Material necessari: Daus normals, daus (+,-), targetes d'enters, fitxes-monedes, fitxes de colors. Tauler (R9).

Introducció: La classe s'estructura a partir del joc que es fa en equips de quatre.

Gestió: Cal proposar exercicis de productes d'enters de tota mena.

S'ha de tenir en compte que: Cal operar el producte d'enters i mirar bé el problema dels signes i les propietats de l'operació.

Altres recursos:
    «Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.


Unitat 24: Fes de Poirot (***)

Objectiu: Treballar globalment les operacions i ordenacions de nombres enters.

Material necessari:

Introducció: Treball individual sobre les taules i la resta.

Gestió: Cal globalitzar tot el que la unitat treballa.

S'ha de tenir en compte que: Paga la pena treballar la suma, el producte i l'ordenació, insistir en les seves relacions i resoldre equacions amb enters.

Altres recursos:
    «Didàctica dels nombres enters» Grup Periòdica Pura, P. Rosa Sensat.


Unitat 25: Practiquem amb els enters (**)

Objectiu: Treballar les operacions amb enters i els parèntesis.

Material necessari: Calculadora

Introducció: Presentació de l'activitat que s'ha de realitzar.

Gestió: Treball individual.

S'ha de tenir en compte que: Combinar l'ús de la calculadora amb el càlcul mental pot ser important per al tractament dels parèntesis.

Altres recursos:
    Targetes d'operacions (R3).

 

[25 següents]