Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Descripció de les activitats
 
Bon dia mates
Unitat 26: Tots som iguals (**)

Objectiu: Saber escriure el resultat exacte d'un repartiment utilitzant fraccions.

Material necessari: Monedes.

Introducció: Es llegeix la llegenda i es procura que el grup classe presti la màxima atenció.

Gestió: El professor/a formula les qüestions sobre la llegenda i demana voluntaris que aportin solucions.
Gestiona algun conflicte.
Formula l'expressió algèbrica de la divisió entera.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar l'escriptura fraccionària de resultats de recomptes o repartiments.

Altres recursos:
    Taula de mesures decimals i anglosaxones.


Unitat 27: Mrs. Unit (*)

Objectiu: Introduir el concepte de fracció com a resultat d'una mesura.
Identificar la necessitat de l'elecció d'una unitat de comparació per establir una mesura.
Introduir el producte de fraccions.

Material necessari: Joc de cubs "SOMA". Es pot utilitzar el joc (R10).

Introducció: El professor/a reparteix a cada grup un joc "SOMA" i demana que s'expressin les relacions entre dues peces en forma de fracció.

Gestió: Es corregeix col·lectivament el quadre de comparacions.
Es posa de manifest la idea del producte de funcions corn a representació de dues relacions consecutives.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir amb més activitats de reforç diversificades per assolir la idea d'unitat.

Altres recursos:
    Col·leccions de monedes de diferents sistemes monetaris.
    Jocs (R12, R13).


Unitat 28: Trencant hexàgons (*)

Objectiu: Saber expressar una mateixa mesura en diferents fraccions equivalents.

Material necessari: Trames hexagonals transparents. (R11)

Introducció: Presentar les trames hexagonals i les corresponents formes per identificar les parts.

Gestió: Cal tenir cura de la posada en comú dels resultats i utilitzar un pòster de trama hexagonal.

S'ha de tenir en compte que: Cal potenciar la capacitat de fer prediccions sobre l'ordenació de fraccions.

Altres recursos:
    Jocs comercials de dòminos de fraccions.


Unitat 29: Mites egipcis (*)

Objectiu: Saber representar fraccions unitàries d'un quadrat.

Material necessari: Text literari sobre els mites egipcis.

Introducció: Llegir col·lectivament el text literari.

Gestió: Suggeriment de treball individual sobre les qüestions de fraccions del text literari.
Institucionalització del procediment de suma de fraccions unitàries.

S'ha de tenir en compte que: Cal practicar els algorismes de la suma i resta de fraccions.

Altres recursos:
    Jocs (R12), (R13).


Unitat 30: Melics i targetes de crèdit (**)

Objectiu: Saber identificar i expressar una proporció com una raó entre les dimensions de dos rectangles.

Material necessari: Regla, paper mil·limetrat, models de targetes de crèdit, tisores i cartolina.

Introducció: Demanar les mides corporals de cada alumne o grup i anotar-les a la pissarra.

Gestió: Es treballa per grups a fi d'estalviar relacions entre les proporcions de les targetes de crèdit i les proporcions corporals. Finalment es posen en comú.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el pas de la comparació de les dimensions a la seva representació gràfica.

Altres recursos:


Unitat 31: Del gran angular a les ampliacions (**)

Objectiu: Estudi de la semblança de figures, concretament el cas dels rectangles com a mitjà per treballar l'equivalència de fraccions

Material necessari: Retroprojector (si és possible). Quadrícules (R5).

Introducció: Presentar el tema geomètricament per mitjà del retroprojector i fent esment de les fotocopiadores.

Gestió: Cal derivar de l'aspecte geomètric cap al problema de les fraccions, canvis d'escala, etc.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar l'equivalència numèrica de fraccions en relació amb el tema geomètric de les semblances.

Altres recursos:
    Retalls de rectangles en diaris i revistes. Retroprojector i transparències.


Unitat 32: Proporci, brigada cuiner (**)

Objectiu: Treballar amb tants per cent i tants per un, usar les fraccions i les seves equivalències, i anar cap el caràcter d'operador de les fraccions.

Material necessari:

Introducció: Treball per parelles.

Gestió: Discutir al final en grup.

S'ha de tenir en compte que: S'ha de remarcar la pèrdua d'informació en els diagrames de sectors corresponents al tant per cent.

Altres recursos:
    Receptes de cuina.


Unitat 33: Juguem amb escuradents (**)

Objectiu: Estudiar semblances de figures i problemes combinatoris i advertir la diferència entre multiplicar per un factor o fer ampliacions additives.

Material necessari: Molts escuradents.

Introducció: La classe es pot dividir en quatre grups. Per parelles, cada grup treballa un tipus de figura.

Gestió: El problema, fer-lo col·lectivament.

S'ha de tenir en compte que: Cal relacionar les descobertes amb l'aritmètica de fraccions (!).

Altres recursos:


Unitat 34: Fer i desfer (**)

Objectiu: Treballar l'aritmètica fraccionària (suma i producte) i iniciar-se a les operacions inverses.

Material necessari: Taulers (s'han de fer), joc de cartolines. (R14), (R15).

Introducció: El joc d'operacions inverses es juga en grups de quatre.

Gestió: El "fem i desfem objectes" és per fer a la pissarra i als quaderns simultàniament.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el tema de les fraccions "inverses" i "oposades", i el caràcter d'operador.

Altres recursos:
    Material dels trencats de Periòdica Pura.
    Trames (R16).
    Jocs de fraccions (R21).


Unitat 35: Enfocant i mesurant distàncies (*)

Objectiu: Saber passar indistintament de fraccions a representacions decimals i iniciar-se a l'aritmètica decimal, i relacionar-ho amb el problema del mesurament.

Material necessari:

Introducció: Presentar el problema del mesurament com a motor del problema dels decimals.

Gestió: Aquest tema mereix l'atenció necessària i la dedicació pertinent.

S'ha de tenir en compte que: És clau treballar l'ordenació de decimals.

Altres recursos:
    Càmeres fotogràfiques, fotografies de diferents mides.


Unitat 36: Mirem formes belles (*)

Objectiu: Estudiar angles, girs i simetries.

Material necessari: Llibres de miralls, transportador, regle.

Introducció: Experimentar primer les "visions" possibles amb dos miralls.

Gestió: Treballs per parelles. Cal una posada en comú de les descobertes fetes.

S'ha de tenir en compte que: És important treballar els divisors de 360º i el fet que dues simetries menen a un gir, com també la simetria dels polígons.

Altres recursos:
    Calidoscopis, llibre de miralls.
    Trames (R16).
    Programari: Simetria (de Juan Fort).


Unitat 37: Rodes rodants (*)

Objectiu: Estudiar la circumferència i el nombre pi com a raó entre semiperímetre i radi.

Material necessari: Una roda (R17). Cartolina.

Introducció: Cal fer una visió històrica del nombre pi com a introducció.

Gestió: Seria important "fabricar" el roda-metre i usar-lo a l'edifici.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar el tema d'aproximacions numèriques i precisió.

Altres recursos:
    Roda d'1 m comercialitzada.


Unitat 38: Ciutats reduïdes (**)

Objectiu: Treballar les escales en representacions gràfiques.

Material necessari: Regles graduats, mapa ampliat.

Introducció: Cada equip de quatre ha de tenir un mapa ampliat i regles graduats.

Gestió: Treballar les escales en d'altres situacions (plànols d'habitatges...) i veure quan és convenient una escala.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el fet reducció-ampliació a nivell d'escala numèrica.

Altres recursos:
    Mapes fets a escala, canviador automàtic d'escala. (R1)


Unitat 39: De les cordes a la cana de destre (*)

Objectiu: Saber comparar per mitjà d'una mesura, fer canvis (múltiples i submúltiples d'unitats) i treballar el sistema mètric decimal.

Material necessari:

Introducció: Distribuir les qüestions per petits equips.

Gestió: Seria bo tenir un mural a classe sobre el sistema mètric decimal.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar la intuïció sobre les mides de les coses (!).

Altres recursos:
    Objectes de mides especials.
    Instruments de mesura.


Unitat 40: No hi arribo! (**)

Objectiu: Saber mesurar amb instruments i llegir les mesures amb el màxim possible de precisió.

Material necessari: Instruments de mesura graduats. Línies numèriques (R2).

Introducció: Presentar els diferents instruments i plantejar el problema.

Gestió: Cal unificar al final les idees d'aproximació, graduació, origen, unitats i múltiples.

S'ha de tenir en compte que: És possible fer exercicis equivalents en qualsevol magnitud mesurable.

Altres recursos:
    Instruments de mesura directa amb graduació.


Unitat 41: Moneda estrangera (*)

Objectiu: Practicar operacions amb decimals i la regla de tres.

Material necessari:

Introducció: Dividir la classe en equips i plantejar les activitats.

Gestió: Discussió final sobre l'aritmètica amb decimals.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar els decimals significatius i l'error previsible en arrodonir.

Altres recursos:
    Informació sobre monedes als diaris.


Unitat 42: Faneques i terres (*)

Objectiu: Determinar maneres diferents de calcular l'àrea de superfícies planes i utilitzar les unitats apropiades.

Material necessari: Fulls de paper blanc i mil·limetrats transparents. Monedes.

Introducció: Es presenta un quadre de comprovació de mesures a fi que l'alumne/a identifiqui el significat del procés de mesura.

Gestió: Cal treballar primer individualment i posar èmfasi en què cada alumne/a expliqui amb claredat el procés que ha fet; posteriorment es posa en comú.

S'ha de tenir en compte que: Cal assegurar-se que comprenen el significat d'unitat i la seva conversió en un sistema.

Altres recursos:
    Document de superfícies amb la indicació de les àrees.
    Trames (R16).
    Peces de mosaic (R23).


Unitat 43: Coeficient d'edificabilitat (**)

Objectiu: Saber calcular el volum d'objectes prismàtics combinats.

Material necessari: Fulls de paper mil·limetrat. (R5)

Introducció: S'explica el significat del pla urbanístic d'un municipi i es proposa fer diferents càlculs de volums construïbles permesos.

Gestió: S'ha d'insistir en que cada alumne/a expliqui com ha fet els càlculs i per què; i, a més a més, saber ser crític amb els resultats corresponents.

S'ha de tenir en compte que: Cal assegurar-se que cada alumne/a recordi el càlcul d'àrees de figures planes i el volum de sòlids prismàtics.

Altres recursos:
    Documents i plànols urbanístics del municipi. (R1).


Unitat 44: Guarda la línia (**)

Objectiu: Treballar volum i capacitat fent èmfasi en mesures del sistema mètric decimal.

Material necessari: Plastilina, centicubs, ampolles.

Introducció: Presentar exemples de volums usuals.

Gestió: Els problemes es poden discutir en grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar els mètodes directes i indirectes de mesurar volums i capacitats.

Altres recursos:
    Instruments de mesura de volum (provetes, etc.)
    Descomposicions (R18).


Unitat 45: Dibuix i dades (*)

Objectiu: Treballar pictogrames i diagrames de vectors elaborats a partir de taules i aprendre'n la lectura i la confecció.

Material necessari:

Introducció: Treball en equips de quatre.

Gestió: Fer els diagrames dels problemes a la pissarra i discutir-los.

S'ha de tenir en compte que: Cal analitzar els avantatges i els inconvenients de cada tipus de representació de dades i veure la informació que es perd.

Altres recursos:
    Diaris i revistes amb gràfiques estadístiques.


Unitat 46: Barres i punts (*)

Objectiu: Elaborar diagrames de barres i gràfics cartesians a partir de dades tabulades; aprendre a llegir i traduir situacions numèriques i funcionals.

Material necessari:

Introducció: Individual.

Gestió: Serà bo anar creant un mural a l'aula de representacions gràfiques estadístiques.

S'ha de tenir en compte que: Cal discutir la conveniència de qualsevol representació, virtuts i defectes.

Altres recursos:
    Diaris i revistes amb dades estadístiques i/o gràfics.
    Referència cartesiana (R20).


Unitat 47: Interpretant expressions amb lletres (***)

Objectiu: Interpretar fórmules algebraiques senzilles en situacions reals.
Observar fórmules equivalents corresponents a canvis d'unitat.

Material necessari: Jocs algebraics (R19).

Introducció: Individual.

Gestió: El professor/a explica la situació real i s'enfronta als alumnes individualment amb la resolució de les preguntes en 10 minuts cada cop. Discussió col·lectiva sobre cada tema. Reflexió acurada sobre l'equivalència de fórmules.

S'ha de tenir en compte que: És la primera vegada que es presenta el llenguatge algebraic. Hom pot utilitzar primer les activitats 94 i 95, o bé introduir l'ús de les lletres amb exercicis clàssics d'equacions. No és gens fàcil copsar que un canvi d'unitat es converteix en un canvi de fórmula. La discussió col·lectiva ha de corroborar-ho. Cal promoure l'equivalència d'expressions més que la resolució de les equacions.

Altres recursos:
    Balança d'equilibris per constatar la transposició de termes manipulativament.
    Problemes clàssics de traslladar llenguatge habitual en equació.


Unitat 48: El misteri dels graons (*)

Objectiu: Passar de taules de dades empíriques a gràfiques de funcions i a funcions numèriques que permetin entendre millor el fenomen retratat confusament en la taula.

Material necessari: Paper mil·limetrat (R5).

Introducció: Per parelles.

Gestió: Fer els problemes en grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal matisar el tema de la continuïtat de les gràfiques com una forma de visualitzar una distribució de punts aïllats provinents de les dades tabulades.

Altres recursos:
    Programari sobre funcions del Shell Centre.
    Referència cartesiana (R20).


Unitat 49: Bigues de fusta (*)

Objectiu: Descobrir dependències lineals i proporcionalitat a partir de gràfics de funcions provinents de taules.

Material necessari:

Introducció: Per parelles.

Gestió: Gràfiques grans a la pissarra cap el final.

S'ha de tenir en compte que: Cal discutir el problema del pendent i del seu significat.

Altres recursos:
    Material del Shell Centre per a funcions.
    Quadrícules (R5).
    Referència cartesiana (R20).


Unitat 50: Parla de gràfiques (*)

Objectiu: Aprendre a verbalitzar-visualitzar funcions.

Material necessari: Paper mil·limetrat (R5, R20).

Introducció: Per parelles.

Gestió: Fer exemples addicionals en quantitat. Val la pena que l'habilitat de verbalització i visualització de funcions quedi ben desenvolupada.

S'ha de tenir en compte que: És un tema clau la interpretació d'allò que una gràfica conté.

Altres recursos:
    Material del Shell Centre per a funcions (programari i vídeo). Vegeu la bibliografia.

 

[25 anteriors] [25 següents]