
|
Unitat 51: Mots i mates
|
(*)
|
Objectiu: Saber codificar i descodificar missatges amb lletres i nombres.
Material necessari:
Introducció: Presentar diferents missatges incomplets per a completar.
Gestió: Cal fer que el treball de codificar i descodificar constitueix en si una veritable activitat matemàtica.
S'ha de tenir en compte que:
Altres recursos:
Col·lecció de nombres encreuats.
Unitat 52: Estimats codis
|
(*)
|
Objectiu: Interpretar missatges donats per codis gràfics.
Material necessari: Recopilació de codis gràfics socials.
Introducció: Es presenta una manera de codificar gràficament els nombres.
Gestió: Cal insistir en la importància de saber descodificar diferents missatges.
S'ha de tenir en compte que: Hem d'utilitzar els missatges propis dels mitjans de comunicació social.
Altres recursos:
Recull de codis d'envasos de productes de consum i també els propis de l'educació vial, educació especial, etc.
Mapes (R1).
Unitat 53: Quadrant i cubicant
|
(*)
|
Objectiu: Saber trobar el valor de multiplicacions ràpides.
Material necessari: Taules de nombres (R4).
Introducció: Es presenta un joc amb un quadre de nombres.
Gestió: Cal memoritzar alguns nombres quadrats i cubs.
S'ha de tenir en compte que: Cal practicar la rapidesa mental de multiplicacions.
Altres recursos:
Unitat 54: A veure qui ho encerta
|
(*)
|
Objectiu: Dominar el càlcul mental ràpid.
Material necessari: Llistes d'operacions entre nombres.
Introducció: Presentació de maneres diferents d'escriure nombres.
Gestió: Domini i pràctiques de tècniques de càlcul.
S'ha de tenir en compte que:
Altres recursos:
Col·lecció de textos de nombres per encertar o preguntar. Targetes d'operacions (R3).
Unitat 55: Els babilonis anaven de 60 en 60
|
(*)
|
Objectiu: Representar i interpretar dades en el sistema sexagesimal.
Material necessari: Transportador (R6), regle i compàs.
Introducció: Presentar diferents representacions sexagesimals i comparar-les entre si.
Gestió: Cal que els alumnes facin les operacions corresponents de representació i interpretació entre els sistemes decimal i sexagesimal.
S'ha de tenir en compte que: Cal posar èmfasi en el valor posicional del sistema sexagesimal.
Altres recursos:
Calendaris de civilitzacions antigues (asteques, maies, etc.).
Unitat 56: Volar en 3D
|
(**)
|
Objectiu: Saber identificar quin és el criteri angular per acoblar poliedres.
Material necessari: Llistons i nusos d'encaix.
Introducció: Presentar una seqüenciació constructiva. Fer construir un model i analitzar-ne la geometria.
Gestió: Cal que els alumnes facin les seves construccions en parelles, i observin i discuteixin sobre diferents característiques geomètriques dels models construïts.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir que la condició per formar una retícula és que la suma dels angles de les cares adjacents sigui 360°.
Altres recursos:
Retalls de tela per construir veles.
Unitat 57: Convèncer
|
(**)
|
Objectiu: Activar i fer conscient el procés de demostració.
Material necessari: Il·lustracions gràfiques de la fitxa corresponent.
Introducció: Presentar diferents col·leccions de triangles per afavorir el convenciment de la propietat angular.
Gestió: Seguir el procés d'observar, construir, explicar, mesurar, convèncer, etc.
S'ha de tenir en compte que: Cal identificar els diferents nivells d'apreciació i correcció en l'aprenentatge del procés d'argumentació i validació matemàtica.
Altres recursos:
Tires per construir diferents triangles.
Unitat 58: Els «trianpens», els «bitrians» i els polígons
|
(***)
|
Objectiu: Entendre i formular definicions en termes geomètrics.
Material necessari: Els esquemes de la unitat.
Introducció: Presentar una llista positius/negatius d'actituds per identificar la definició de l'objecte en qüestió.
Gestió: Seguir el model del procés cognitiu per entendre, formular i elaborar una definició.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar les propietats de tot procés cognitiu.
Altres recursos:
Unitat 59: Figures misterioses
|
(*)
|
Objectiu: Descriure raonadament figures determinades per condicions.
Material necessari: Les pròpies il·lustracions de la fitxa.
Introducció: Es presenta un joc de condicions amagades que es destapen d'acord amb el que exigeixi cada jugada.
Gestió: Cal insistir en les argumentacions de les condicions que determinen una figura.
S'ha de tenir en compte que: Cal determinar les condicions mínimes i suplementàries.
Altres recursos:
Canyes i nusos.
Unitat 60: Els 40 principals
|
(**)
|
Objectiu: Saber representar de manera diferent resultats expressats en decimals i en percentatge.
Material necessari: Els gràfics de la unitat.
Introducció: Proposar un qüestionari de valoració i fer-ne representar els resultats.
Gestió: Cal insistir en l'equivalència entre les diferents representacions lineals, per sectors, segments, etc.
S'ha de tenir en compte que: Cal tractar adequadament la idea de nombre tant per cent com a fracció centesimal.
Altres recursos:
Línies numèriques (R1).
Transportador (R6).
Unitat 61: Una per a mi, una per a tu, una per a mi
|
(**)
|
Objectiu: Saber ordenar repartiments proporcionals.
Material necessari: Els esquemes gràfics de la unitat.
Introducció: Es presenta la situació tradicional de repartiments entre amos i masovers.
Gestió: Es comparen les proporcions reduint el tant per cent. Després es calcula fàcilment quant correspon a cadascú.
S'ha de tenir en compte que: Cal explicar bé el significat del tant per cent en repartiment proporcional.
Altres recursos:
Unitat 62: Herències embolicades
|
(**)
|
Objectiu: Saber traduir gràficament l'enunciat corresponent d'un repartiment proporcional.
Material necessari:
Introducció: Es presenta la història d'herències embolicades per analitzar-ne els repartiments.
Gestió: Es potencia la resolució gràfica de problemes de repartiment proporcional.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la determinació de coeficients (com a parts o factors associats a repartiments desiguals) en la representació d'una situació proporcional.
Altres recursos:
Trames i cartes.
Unitat 63: Preus i percentatges
|
(**)
|
Objectiu: Entendre el significat dels percentatges d'augment i disminució.
Material necessari: Tauler model, daus, calculadora, fitxes de colors (R22).
Introducció: Es presenta el càlcul de percentatge mitjançant un joc de daus.
Gestió: Es treballen situacions de descompte a fi de practicar la disminució de tant per cent.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en els càlculs directes i indirectes del tant per cent.
Altres recursos:
Unitat 64: Pisos, mapes i quadrícules
|
(**)
|
Objectiu: Saber minimitzar el perímetre per superfícies rectangulars d'àrees.
Material necessari: Paper quadriculat (R5).
Introducció: Es presenta la situació de minimitzar el contorn de pisos de superfície constant.
Gestió: Es treballa l'aproximació en el càlcul d'àrees de figures per excés i per defecte.
S'ha de tenir en compte que: Poden variar les característiques de les figures (angles, àrees, etc.) en variar l'escala de representació.
Altres recursos:
Unitat 65: Conservem i canviem
|
(*)
|
Objectiu: Descobrir la fórmula de l'àrea del cercle.
Material necessari: Cartolina, regle, compàs, calculadora, cordill o tires de serpentines.
Introducció: S'observa com en retallar peces de cartolina es conserva l'àrea canviant la forma del cercle.
Gestió: S'aplica la descoberta anterior per descobrir la fórmula de l'àrea del cercle.
S'ha de tenir en compte que: S'ha d'insistir en el significat de la constant de proporcionalitat que representa el número.
Altres recursos:
Roda per rodar (R17).
Unitat 66: Pizzes rodones i quadrades
|
(*)
|
Objectiu: Saber expressar i calcular resultats mitjançant càlculs algèbrics.
Material necessari: Paper mil·limetrat (R5), compàs.
Introducció: A partir d'un anunci publicitari sobre pizzes quadrades, es fa la comparació d'àrees entre cercles i quadrats.
Gestió: S'introdueix el llenguatge algèbric com a mitjà per fer càlculs sobre àrees, tants per cent i poder prendre decisions.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en els aspectes de traducció i interpretació dels llenguatges algèbrics. Relacions amb jocs (R21).
Altres recursos:
Unitat 67: Una visita fractal
|
(***)
|
Objectiu: Entendre la idea de procediment recurrent.
Material necessari: Trames quadriculades i triangulars, paper mil·limetrat.
Introducció: Es presenta una seqüència recurrent d'imatges fractals i es fa descobrir quin és el procés d'iteració.
Gestió: S'utilitzen els procediments del llenguatge logo per expressar la recurrència de la figura fractal.
S'ha de tenir en compte que: La idea de semblança comporta una especial dificultat, la qual cosa aconsella de treballar amb molta cura i precisió.
Altres recursos:
Col·lecció de peces de metacrilat de les seqüències fractals o bé les imatges gràfiques corresponents.
Unitat 68: Molts i pocs a la Mediterrània
|
(**)
|
Objectiu: Saber utilitzar les tècniques d'arrodoniment i aproximació.
Material necessari: Les taules de gràfics de la unitat.
Introducció: Es presenta un quadre amb diverses informacions quantitatives per extreure'n conclusions.
Gestió: Es donen instruccions precises per aprendre a fer aproximacions i arrodoniments.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el significat dels ordres de magnitud.
Altres recursos:
Unitat 69: Fórmules i funcions
|
(**)
|
Objectiu: Saber interpretar una fórmula algèbrica com l'expressió de la dependència entre les seves variables.
Material necessari: Fulls quadriculats (R5).
Introducció: S'explica la manera d'interpretar una fórmula sobre el perímetre o l'àrea com una funció entre les variables que indiqui les dimensions respectives.
Gestió: Es treballen les traduccions directes e inverses entre el llenguatge gràfic i algèbric de les fórmules.
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar especialment la identificació de les variables donada una fórmula.
Altres recursos:
Unitat 70: El fabricant de cons
|
(**)
|
Objectiu: Establir funcions a partir de relacions entre els paràmetres de figures geomètriques.
Material necessari: Regle, compàs, transportador, tisores, pega.
Introducció: Es demana que construeixin cons de diferents amplituds i altures, i fer-ne les relacions.
Gestió: Es donen fórmules diferents que expressen relacions entre paràmetres de figures geomètriques i s'estableixen les funcions corresponents.
S'ha de tenir en compte que: Les relacions algebraiques amb més de 2 variables són difícils. Cal insistir a fixar-ne alguna variant les altres.
Altres recursos:
Objectiu: Saber entendre la generació geomètrica de formes cilíndriques.
Material necessari: Fulls rectangulars i pega (R5).
Introducció: A partir d'un full de paper es fan construir diferents cilindres i es demana d'estimar-ne les capacitats.
Gestió: Se segueix el procés metodològic de fer construir, observar i desplegar cilindres.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir a estimar les capacitats dels cilindres en funció de les seves dimensions.
Altres recursos:
Col·lecció de pots d'envasos comercials.
Unitat 72: Gràfiques per a una funció
|
(*)
|
Objectiu: Saber representar una mateixa funció en diferents eixos de referència.
Material necessari: Papers quadriculats de diferents unitats (R5).
Introducció: Es presenta una mateixa funció lineal representada en eixos de referència de diferents unitats.
Gestió: Treball simultani de construcció i interpretació de gràfics i eixos de referència.
S'ha de tenir en compte que: S'ha de treballar el significat de les informacions representades per punts en un sistema de referència.
Altres recursos:
Unitat 73: Les funcions ballen la bamba
|
(**)
|
Objectiu: Predir el comportament d'una gràfica al canviar el signe o sumar una constant a la funció.
Material necessari: Paper quadriculat (R5).
Introducció: S'introdueixen gràfiques de situacions de tant per cent sobre descomptes i interessos, i s'analitza com en varia el comportament en afegir o disminuir un paràmetre constant.
Gestió: Es parteix de l'observació sobre el comportament global de gràfiques lineals i afins de cara a identificar el significat dels paràmetres en la fórmula com a "moviments" de la gràfica. A la segona part es reprodueix el procés per a la funció quadràtica.
S'ha de tenir en compte que:
Altres recursos:
Unitat 74: Més car, més bo
|
(*)
|
Objectiu: Saber fer gràfiques funcionals de base estadística per estudiar dependències entre variables avaluables.
Material necessari: Paper mil·limetrat.
Introducció: Treball individual.
Gestió: Discussió comuna final. Discutir altres exemples interessants de dependència i d'independència.
S'ha de tenir en compte que:
Altres recursos:
Unitat 75: He vist una suma
|
(***)
|
Objectiu: Saber visualitzar les gràfiques en diferents operacions binàries ( +, ·, mín, mcd, etc.).
Material necessari: Regletes, cubs, bases quadriculades.
Introducció: Es donen les instruccions per representar en uns eixos tridimensionals els resultats d'una operació en funció dels operadors.
Gestió: Seguir instruccions per construir i interpretar gràfiques tridimensionals que representen operacions.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el tractament de les dificultats de visualitzar eixos de referència tridimensional.
Altres recursos:
|