
|
Unitat 76: En una bresca de mel
|
(**)
|
Objectiu: Aproximar-se a una descripció geomètrica d'unes formes reals a la natura, abordant un problema concret de mesura i empaquetament.
Material necessari: Bresca de mel, llapis cilíndrics i hexagonals, gomes elàstiques, cartolina platejada, instruments usuals de mesura i dibuix.
Introducció: Explicació sobre la bresca de mel. Per parelles es treballen les altres activitats.
Gestió: Pot plantejar-se una visió interdisciplinària sobre la mel i els seus tipus (classificació).
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la idea d'aproximació al cercle per mitjà de polígons regulars i als cilindres per mitjà dels prismes
Altres recursos:
Mosaics regulars i semiregulars.
«La Mel» (opuscle) de l'Institut Català del Consum.
Transportadors (R6).
Trames (R16).
Unitat 77: Formes en tensió
|
(***)
|
Objectiu: Presentar geomètricament el tema de la pressió-compressió-rigidesa tan present en la realitat.
Material necessari: Gomes elàstiques. Palets per fer formes en tensió.
Introducció: Presentació prèvia del material, formant algunes estructures rígides i d'altres de movibles.
Gestió: Es pot aprofitar per revisar alguns poliedres.
S'ha de tenir en compte que: És important reivindicar «l'energia» inherent a certes estructures movibles.
Altres recursos:
Manual sobre «Tensegrity».
Transportador (R6).
Unitat 78: El meu amic l'antípoda
|
(**)
|
Objectiu: Saber la divisió en 8 octants de l'espai per tres plans, la simetria en una esfera i els plans de simetria en cossos tridimensionals.
Material necessari: Mirallets rectangulars, cinta adhesiva, tisores, discs de cartolina, peces triangulars.
Introducció: Fer el model per equips.
Gestió: Convé presentar altres models de cossos on descobrir plans de simetria.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el caràcter involutiu de la simetria, les direccions a l'espai.
Mirar la situació al pla i a l'espai, i veure'n les peculiaritats.
Altres recursos:
Models de poliedres transparents.
Unitat 79: Disney, Tibidabo, Port Aventura
|
(*)
|
Objectiu: Saber fer càlculs aproximats i apreciar l'error comès i els ordres de magnitud convenients.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Afegir exemples d'escriptura de nombres en forma exponencial.
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar la forma exponencial d'escriure grans quantitats i el tema de l'error i el seu control.
Altres recursos:
Dades demogràfiques i econòmiques en diaris.
Unitat 80: L'univers gran i petit
|
(**)
|
Objectiu: Avaluar grans nombres i petits nombres treballant exponents positius i negatius, i per mitjà de problemes de mesura on apareguin aspectes de múltiples i submúltiples.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Seria interessant fer un mural a classe on s'ordenin fotografies d'objectes de magnitud creixent.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la necessitat de múltiples i submúltiples en el sistema mètric decimal. Treballar l'ordenació de nombres escrits en forma exponencial.
Altres recursos:
«Potencias de 10» (vegeu bibliografia).
Llibres d'Asimov sobre escales (vegeu bibliografia).
Unitat 81: Ara som 6 milions
|
(**)
|
Objectiu: Interpolar valors a partir de dades conegudes tant aritmèticament com funcionalment, treballant amb "grans nombres".
Material necessari:
Introducció: Presentar el problema d'interpolar en dades reals de tipus social o històric.
Gestió: Possible extensió cap a un treball interdisciplinari de ciències socials.
S'ha de tenir en compte que: Cal relacionar tot això tant amb el tema de grans nombres com amb el de completar gràfiques.
Altres recursos:
Material sobre demografia de l'Institut Català d'Estadística.
Unitat 82: I en el futur, què?
|
(**)
|
Objectiu: Extrapolar dades a partir d'unes dades conegudes veure quan l'extrapolació dóna xifres interessants.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Conclusions col·lectives.
S'ha de tenir en compte que: : El mateix que en la unitat anterior.
Altres recursos:
Gràfics estadístics de barres.
Objectiu: Treballar el concepte d'equiprobabilitat i de no equiprobabilitat per mitjà de jocs.
Material necessari: Fitxes de colors, papers i llapis per fer taulers, daus.
Introducció: Treball per parelles.
Gestió: Discussió global.
S'ha de tenir en compte que: Cal fer notar la importància d'avaluar la probabilitat qualitativament, ordenant situacions o veient-ne l'equivalència.
Altres recursos:
Caixa de jocs del Shell Centre.
Unitat 84: No cal tirar la moneda
|
(***)
|
Objectiu: Apropar-se al tema de la simulació com a procediment per treure conclusions sobre situacions equivalents.
Material necessari:
Introducció: Treball per parelles.
Gestió: Seria bo fer una discussió sobre simulacions que es fan en la vida real (conduir cotxes o avions, maquetes d'enginyeria i arquitectura, assaigs generals, etc.).
S'ha de tenir en compte que: No es tracta tant de treballar la possibilitat en si com la simulació com a procés per obtenir dades.
Altres recursos:
Unitat 85: Mostra la mostra
|
(*)
|
Objectiu: Treballar el concepte de mostra representativa i especialment els casos en què es tracta de mostres esbiaixades.
Material necessari:
Introducció: L'activitat 1 individual.
Gestió: L'activitat 2 i els problemes en discussió de grup.
S'ha de tenir en compte que: És molt important aclarir què és una mostra i què no ho és, i remarcar-ne també la importància en les pròpies matemàtiques.
Altres recursos:
Unitat 86: El món al revés
|
(**)
|
Objectiu: Aprendre a fer negacions i definicions per la via negativa. És una activitat que es pot tornar a proposar en el moment oportú.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Pot ser un treball conjunt amb la classe de llengua.
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar l'aspecte involutiu de la negació i el complementari conjuntista.
Altres recursos:
«Alícia en el País de les Meravelles» de Lewis Carroll.
Unitat 87: Quants n'hi caben?
|
(*)
|
Objectiu: Treballar la divisió de decimals per mitjà de problemes de mesura.
Material necessari:
Introducció: Cada activitat de les cinc primeres es fa en equips que actuen simultàniament.
Gestió: La darrera activitat de comparació i els problemes es poden treballar individualment.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la necessitat de comparar mesures usant decimals.
Altres recursos:
Joc de mesures lineals diverses.
Unitat 88: Capiculem!
|
(*)
|
Objectiu: Calcular volums de caixes i apreciar-ne la variació en alterar-se un dels costats. Relacionar-ho amb aspectes d'empaquetament i transport.
Material necessari: Seria bo tenir una col·lecció de caixes de tipus divers.
Introducció: Treball individual.
Gestió: Treball en grup sobre exemples de caixes comercials presentades pel professor/a.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la qüestió de l'empaquetament en el mínim espai.
Altres recursos:
Trencaclosques geomètrics tridimensionals i el seu empaquetament mínim.
Cubs.
Unitat 89: Hivernació cúbica i estalvi energètic
|
(**)
|
Objectiu: Aprendre el concepte de superfície mínima i veure que un mateix volum pot estar limitat per superfícies diferents.
Material necessari: Cubs encaixables.
Introducció: Treball per parelles a l'activitat 1.
Gestió: L'activitat 2 es pot fer a la classe. El professor/a presenta una bona col·lecció d'envasos i els fa embolicar com una forma d'avaluació de l'àrea.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la relació àrea-volum en els seus aspectes de maximització i minimització.
Altres recursos:
Col·leccions de policubs.
Col·leccions d'envasos diversos.
Unitat 90: Un braç de grua
|
(**)
|
Objectiu: Saber plantejar un estudi geomètric partint d'un exemple real i analitzar el tema de les estructures rígides.
Material necessari: Models de grua.
Introducció: S'ha de treballar per parelles.
Gestió: Resum final amb tot el grup.
S'ha de tenir en compte que: La rigidesa no és un concepte geomètric però és un concepte físic molt important.
Altres recursos:
Models geomètrics.
Mecano.
Unitat 91: Les pilotes de futbol
|
(**)
|
Objectiu: Estudiar poliedres a partir d'exemples reals i saber-ne apreciar i avaluar les característiques millors.
Material necessari: Una pilota de futbol i models ja fets.
Introducció: Explicació general sobre poliedres per mitjà dels models.
Gestió: Cal tocar poliedres!
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el salt pla-espai i veure les diferències entre polígons i poliedres.
Altres recursos:
Material Plott, Polidron, plantilles, desenvolupaments.
Unitat 92: Sempre Pitàgores
|
(**)
|
Objectiu: Aprendre el teorema de Pitàgores com a relació geomètrica essencial i treballar la demostració en geometria.
Material necessari:
Introducció: Presentar el problema de "sumar" dos quadrats. Donar una primera demostració visual del teorema.
Gestió: Les activitats són treballables per parelles.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar l'equivalència entre el teorema de Pitàgores i el caràcter d'ortogonalitat, fent veure la lectura en termes d'àrees del teorema (suma de quadrats).
Altres recursos:
Puzzles per demostrar el teorema de Pitàgores.
Model (R24).
Unitat 93: La senyora Mitjana
|
(*)
|
Objectiu: Saber calcular mitjanes aritmètiques i apreciar-ne el caràcter informatiu en distribucions de valors concentrats.
Material necessari:
Introducció: Introduir la mitjana aritmètica. Treball per parelles.
Gestió: Discussió globalitzadora.
S'ha de tenir en compte que: Cal aclarir el valor informatiu de la mitjana aritmètica. Fer tant càlcul aritmètic com localització geomètrica.
Altres recursos:
Unitat 94: Problema de detectius
|
(**)
|
Objectiu: Copsar les relacions i l'ús de lletres per resoldre situacions.
Material necessari:
Introducció: Presentar jocs d'endevinar nombres.
Gestió: Treball individual. Recull en grup.
S'ha de tenir en compte que: Els alumnes no veuen la importància d'utilitzar lletres.
Altres recursos:
Unitat 95: El full de càlcul
|
(***)
|
Objectiu: Representar situacions de generalizació i fòrmules amb llenguatge algebraic.
Material necessari: Framework, Lotus o similar.
Introducció: Presentar el programa i jugar a fer operacions aritmètiques. Repassar l'ús adequat dels parèntesis.
Gestió: Introduir les fòrmules a partir d'una explicació inicial. Treball amb ordinadors.
S'ha de tenir en compte que: Els alumnes només veuran un conjunt finit de casos particulars. La fórmula a cada casella té un contingut general.
Altres recursos:
Unitat 96: Qui va a la moda?
|
(*)
|
Objectiu: Entendre el que són la moda i la mediana en una distribució de valor i la seva comparació amb la mitjana.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Globalització final.
S'ha de tenir en compte que: Cal treballar bé les diferències i les coincidències entre els paràmetres moda, mediana i mitjana desenvolupar un sentit crític sobre el significat que tenen.
Altres recursos:
Textos de diaris per facilitar recomptes.
Unitat 97: Coses freqüents
|
(**)
|
Objectiu: Aprendre a formular prediccions sobre freqüències d'esdeveniments i contrastar el que s'ha previst amb les freqüències empíriques comprovades.
Material necessari: Monedes.
Introducció: Es llegirà la història d'en Ramon i la Roser. Per equips es faran els llançaments de les monedes.
Gestió: Resumir tots els resultats de la classe. Discutir la primera part de (97b) en grup.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la necessitat de contrastar les prediccions teòriques amb els resultats reals i treure'n conclusions.
Altres recursos:
Aparell de Galton per a les distribucions binomials.
Unitat 98: El freqüent és el probable?
|
(***)
|
Objectiu: Entendre la probabilitat com a límit freqüencial i treballar la simulació com a mètode per fer possible el càlcul de freqüències.
Material necessari: Daus, cartolina, tisores, goma, daus prismàtics fets amb dos daus normals enganxants (resultats possibles 1,2,3,4,5,6).
Introducció: Es proposen dos apartats per ser treballats individualment o en grups de dos.
Gestió: Al final caldrà remarcar bé els aspectes apuntats a continuació.
S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la simulació com a instrument operatori per a calcular resultats (equivalents) d'experiències. Remarcar que la probabilitat en la majoria de casos no seria avaluable si no fos a partir de la regularitat de les freqüències.
Altres recursos:
Taules de nombres a l'atzar.
Unitat 99: Com jugar si ens hi obliguen
|
(***)
|
Objectiu: Saber avaluar probabilitats en situacions simples i de forma apriorística i distingir situacions
probabilísticament no equivalents.
Material necessari: Parelles de daus iguals.
Introducció: És recomanable que inicialment es jugui per parelles al joc de multiplicar els resultats dels
dos daus.
Gestió: L'apartat de classificar els jocs (99b) es pot plantejar amb tot el grup.
S'ha de tenir en compte que: Cal deixar ben clara la definició de probabilitat com a casos favorables dividit per casos possibles.
Altres recursos:
Maleta d'en Tomas Varga per a la probabilitat. «Juegos reunidos» (col·lecció de jocs d'atzar).
Unitat 100: La mà innocent
|
(***)
|
Objectiu: Saber plantejar experiències aleatòries i veure com procediments diferents poden influir i condicionar els resultats, i desenvolupar un esperit crític sobre els experiments no deterministes.
Material necessari: Daus normals i polièdrics.
Introducció: Les cinc primeres qüestions s'han de resoldre per cinc equips. Acabades les recerques, es farà una posada en comú. Les quatre qüestions següents es poden discutir col·lectivament.
Gestió: Apuntar a la pissarra les conclusions generals a què s'arribi. Els problemes es poden discutir també en grup.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la influència que pot tenir una informació privilegiada en la decisió per optar per un resultat o un altre, i distingir el que és manipulació del que és procediment acceptable.
Altres recursos:
Enregistrament en vídeo d'un concurs televisiu per fer la «crítica probabilística» dels diferents jocs plantejats.
|