Material per al professorat

Recursos instructius
[Llista]

Tests de càlcul mental

Es proposen diversos blocs d'exercicis per resoldre'ls mentalment al llarg dels crèdits. A la guia general d'activitats i seqüències de treball s'hi proposa un "moment" per a cada bloc. Però, de fet, poden utilitzar-se quan es consideri més convenient.

Proposta tècnica

Els alumnes necessiten un full on apuntar les respostes. El professor/a indica quants nombres cal apuntar per posar les respostes adequadament. Quan els alumnes estan en silenci, llegeix els exercicis un a un. Desprès es corregeixen en un color diferent o el professor se'ls enduu (ja que els alumnes tendeixen a arreglar-ho com si estigués bé). Els tests estan pensats per realitzar-se en blocs de 10 minuts aproximadament. Cal, per tant, ajustar el temps de les respostes ja que ens hem basat en l'experiència real que coneixem.

Regles de joc

Es llegeix oralment dues vegades a poc a poc. Els alumnes han de saber que es fa així, i no podran demanar cap dada oblidada o no ben copsada en cap moment. No es pot apuntar cap dada. Tot es fa «de memòria». Cal no oblidar escriure les unitats del resultat segons el que demana el problema.
  • Quan es té la resposta, s'apunta al full al costat del número de l'exercici, s'alça la mà i es gira el full. S'espera en silenci.
    Si no se sap respondre o s'ha oblidat alguna dada, es fa una ratlla per no equivocar-se en la col·locació de l'exercici següent.
  • Es deixa un temps breu per respondre i veure que una bona part ha alçat la mà. Aleshores es llegeix l'exercici següent.
Proposem per a cada crèdit 13 sèries de problemes. Les tres darreres tenen globalment un grau de dificultat més gran, i s'indica per mitjà d'asteriscs.