
|
|
Unitat 55: Conjecturar i provar
|
(**)
|
Objectiu: Seguir i prendre consciència del procés de conjecturar i provar diferents relacions geomètriques.
Material necessari:
Introducció: Es planteja una situació problemàtica orientada cap a l'exploració geomètrica formulació de conjectures.
Gestió: Seguir el procés interactiu entre els raonaments inductius i deductius de diferents situacions problemàtiques.
S'ha de tenir en compte que: Ser conscient de la necessitat de provar una conjectura.
Altres recursos: Programes d'ordinador: «Cabri-Géomètre», «Geometric Suppose».
|
Unitat 56: Combinatòria combinada
|
(***)
|
Objectiu: Treballar problemes de combinatòria i distingir quin tipus de càlcul cal fer en cada cas (variacions amb repetició o sense, combinacions, permutacions).
Material necessari:
Introducció: Cal refrescar a través del primer exercici les definicions ja treballades dels càlculs combinatoris.
Gestió: Cal treballar individualment els problemes però fer posada en comú al final.
S'ha de tenir en compte que: És important refermar les fórmules de càlcul combinatori, la importància de l'ordre en cada cas i la presència de repeticions o no.
Altres recursos:
|
Unitat 57: El joc d'escales i tobogans
|
(*)
|
Objectiu: Treballar el càlcul de probabilitat d'esdeveniments compostos en el cas d'independència o incompatibilitat.
Material necessari: Ruleta, dau i tauler com els dibuixats a la unitat.
Introducció: Jugar diverses vegades al joc.
Gestió: Fer càlculs lligats al joc un cop conegut aquest.
S'ha de tenir en compte que: És important remarcar els casos d'independència en el sentit probabilístic i els casos de disjunció, i distingir les dues situacions.
Altres recursos: Jocs d'atzar diversos.
|
Unitat 58: Si avui plou demà és dissabte
|
(**)
|
Objectiu: Introduir la idea de probabilitat condicionada i independència d'esdeveniments.
Material necessari:
Introducció: Es començarà calculant a nivell de grup-classe les probabilitats dels esdeveniments llistats en l'activitat «informacions privilegiades».
Gestió: Cal portar a terme una discussió extensa sobre independència probabilistica i incompatibilitat.
S'ha de tenir en compte que: Cal que tothom faci el suport i el «practica».
Altres recursos:
|
Unitat 59: Sorpreses inverses
|
(***)
|
Objectiu: Treballar la proporcionalitat inversa i la funció f(x) = 1/x veient els problemes on cal aplicar aquesta funció.
Material necessari: Calculadora.
Introducció: Llistat de problemes on la funció inversa l/x juga un paper fonamental.
Gestió: Discussió col·lectiva sobre el problema de les fotocòpies.
S'ha de tenir en compte que: Aclarir el caràcter involutiu de la funció 1/x (1/(1/x)=x) i diferenciar el cas de «funcions inverses».
Altres recursos:
|
Unitat 60: De productes a sumes
|
(***)
|
Objectiu: Introduir-se en la funció logaritme (i exponencial), els seus usos i les formes de calcular-ne valors.
Material necessari: Calculadora, taules de logaritmes.
Introducció: Seria bo fer prèviament una breu presentació històrica sobre el problema de computar productes, potències i divisions.
Gestió: Es pot induir la descoberta de les propietats de la funció logaritme a través d'exemples computats amb calculadora.
S'ha de tenir en compte que: Cal fer notar l'interès del logaritme i l'exponencial avui dia per la seva presència en multitud de models més enllà de l'interès computacional que els originà fa anys.
Altres recursos:
|
Unitat 61: L'aeroport conjunt
|
(***)
|
Objectiu: Enfrontar-se a una situació d'optimització geomètrica des de múltiples perspectives.
Material necessari: Dispositiu «ad hoc».
Introducció: Es presenta un problema d'optimització de costos i es suggereix el seu tractament des de múltiples perspectives i connexions.
Gestió: Seguir el procés: experimentació, exploració, descobriment, formulació, comprovació, expressió formal i extensió.
S'ha de tenir en compte que: Cal saber connectar i integrar diferents coneixements matemàtics.
Altres recursos: Programa d'ordinador «Cabri-Géomètre» i «Inventar».
|
Unitat 62: Navegues o voles?
|
(*)
|
Objectiu: Expressar formes d'orientació mitjançant angles i vectors. Determinar posicions i orientacions de punts.
Material necessari: Mapes nàutics, de vol, de costes.
Introducció: Es presenta el problema de la navegació com a motivació per treballar l'orientació angular i la posició vectorial de trajectòries de punts.
Gestió: Reproduir a classe les activitats de pràctica i tècnica professional dels pilots de navegació.
S'ha de tenir en compte que: Interpretació de mapes tècnics i professionals.
Altres recursos: Visita a la cabina de comandament d'un vaixell i/o d'un avió.
|
Unitat 63: Pilotes de tennis
|
(*)
|
Objectiu: Deduir el volum d'una esfera.
Material necessari: Envasos o il·lustracions de pilotes de tennis.
Introducció: Es simula la situació de ser un professional d'un equip de disseny d'embalatge de pilotes de tennis.
Gestió: Simulació, descobriment guiat, expressió i aplicació de fórmules per resoldre problemes tècnics.
S'ha de tenir en compte que: El treball amb les expressions algèbriques que combinen les fórmules del volum de l'esfera.
Altres recursos:
|
Unitat 64: Puzzles i aproximacions
|
(**)
|
Objectiu: Identificar irracionals com a solucions de situacions de mesura. Construir un mètode iteratiu que permeti obtenir aproximacions d'irracionals amb decimals i fraccions.
Material necessari: Puzzle de Lloyd (model en gran de la fitxa 64a).
Introducció: Presentació col·lectiva del puzzle.
Gestió: Treball en grupets de quatre.
S'ha de tenir en compte que: No tothom ha d'arribar a identificar la iteració.
Altres recursos: Calculadora programable.
|
Unitat 65: Aixecament de cotes
|
(*)
|
Objectiu: Introducció i aplicació de la noció de tangent, cosinus i sinus per determinar mesures indirectes.
Material necessari: 2 regles graduats de 50 cm (PROP). Calculadora científica.
Introducció: Es motiva la unitat amb el problema de determinar les altures respecte al nivell del mar de diferents punts terrestres.
Gestió: A partir de la presentació de l'instrument «PROP» es dedueix la tangent de l'angle d'elevació com a raó de proporcionalitat. A continuació s'aplica a diverses mesures d'altura. l finalment s'estudien les altres raons trigonomètriques: sinus i cosinus.
S'ha de tenir en compte que: Identificar la tangent com a raó de proporcionalitat i les seves diferents expressions: tant per cent, decimal, fracció...
Altres recursos:
|
Unitat 66: El radi de la Terra
|
(**)
|
Objectiu: Treballar la proporcionalitat directa i algunes aplicacions del teorema de Tales. Conèixer alguns càlculs històrics del radi de la Terra. Mètode d'Eratòstenes i Femel. Mesura indirecta.
Material necessari: Mapes amb meridians i paral·lels.
Introducció: Presentació general històrica col·lectiva.
Gestió: Treball en grups de dos.
S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el treball d'ombres si no s'ha realitzat abans. Aprofitar per fer mesures indirectes.
Altres recursos:
|
Unitat 67: Túnels i canals
|
(***)
|
Objectiu: Aplicar els teoremes de Tales i de Pitàgores. Resoldre problemes de mesura de distàncies inaccessibles per mètodes geomètrics. Fer càlculs de proporcionalitat associats a semblances de triangles. Aproximar amb mesures indirectes. Conseqüències històriques del teorema de Pitàgores a l'època grega. Treballs d'Hipòcrates.
Material necessari: Paper i tisores. Paper quadriculat. Regle i compàs.
Introducció: Treball en grups de quatre.
Gestió: Treball de grup. Conclusions o mural col·lectiu.
S'ha de tenir en compte que: Valorar els errors d'aproximació quan es fan mesures indirectes a ull.
Altres recursos:
|
Unitat 68: Supermix
|
(***)
|
Objectiu: Practicar diverses formes de resolució de problemes. Màxim comú divisor i mínim comú múltiple. Aplicar mètodes algèbrics coneguts. Proporcionalitat.
Material necessari:
Introducció: Treball individual.
Gestió: Comentari col·lectiu posterior als resultats obtinguts.
S'ha de tenir en compte que: Hi ha problemes de dificultats molt diverses.
Altres recursos:
|
Unitat 69: Sempre n'hi ha més
|
(***)
|
Objectiu: Adquirir una primera intuïció de l'infinit. Cercar lleis generals a partir de situacions particulars. Operar amb fraccions i decimals.
Material necessari:
Introducció: Presentació col·lectiva.
Gestió: Treball individual.
S'ha de tenir en compte que: Es presentaran dificultats progressives en la intuïció de la infinitud. És millor no saltar-se cap activitat.
Altres recursos:
|
Unitat 70: Punts i ratlles
|
(*)
|
Objectiu: Fer una introducció als grafs com una forma simplificada de donar informacions interessants.
Material necessari:
Introducció: Presentar exemples suggestius de grafs i els seus usos en la societat actual.
Gestió: Serà bo fer la totalitat de problemes, suport i «practica» a nivell individual.
S'ha de tenir en compte que: Cada cop és més important saber «llegir» grafs en informacions molt diverses i veure les seves limitacions.
Altres recursos: Mapes, anuncis, gràfics.
|
Unitat 71: Calaix de problemes
|
(**)
|
Objectiu: Practicar la resolució de problemes sense informació prèvia sobre el mètode o estratègia que cal emprar.
Material necessari: Imaginació.
Introducció: Els problemes poden fer-se quan sembla oportú. No es tracta d'una col·lecció estructurada.
Gestió: Les resolucions de problemes en equip acostumen a ser interessants.
S'ha de tenir en compte que: Aquests tipus de problemes són suggestius i estimulen les capacitats resolutories i l'interès. Cal fer-ne sempre de tant en tant.
Altres recursos: Llibres de Martin Gardner o Bolt.
|