Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Descripció de les activitats
[Orientacions]
 
Bon dia mates
Unitat 55: Conjecturar i provar (**)

Objectiu: Seguir i prendre consciència del procés de conjecturar i provar diferents relacions geomètriques.

Material necessari:

Introducció: Es planteja una situació problemàtica orientada cap a l'exploració geomètrica formulació de conjectures.

Gestió: Seguir el procés interactiu entre els raonaments inductius i deductius de diferents situacions problemàtiques.

S'ha de tenir en compte que: Ser conscient de la necessitat de provar una conjectura.

Altres recursos: Programes d'ordinador: «Cabri-Géomètre», «Geometric Suppose».




Unitat 56: Combinatòria combinada (***)

Objectiu: Treballar problemes de combinatòria i distingir quin tipus de càlcul cal fer en cada cas (variacions amb repetició o sense, combinacions, permutacions).

Material necessari:

Introducció: Cal refrescar a través del primer exercici les definicions ja treballades dels càlculs combinatoris.

Gestió: Cal treballar individualment els problemes però fer posada en comú al final.

S'ha de tenir en compte que: És important refermar les fórmules de càlcul combinatori, la importància de l'ordre en cada cas i la presència de repeticions o no.

Altres recursos:




Unitat 57: El joc d'escales i tobogans (*)

Objectiu: Treballar el càlcul de probabilitat d'esdeveniments compostos en el cas d'independència o incompatibilitat.

Material necessari: Ruleta, dau i tauler com els dibuixats a la unitat.

Introducció: Jugar diverses vegades al joc.

Gestió: Fer càlculs lligats al joc un cop conegut aquest.

S'ha de tenir en compte que: És important remarcar els casos d'independència en el sentit probabilístic i els casos de disjunció, i distingir les dues situacions.

Altres recursos: Jocs d'atzar diversos.




Unitat 58: Si avui plou demà és dissabte (**)

Objectiu: Introduir la idea de probabilitat condicionada i independència d'esdeveniments.

Material necessari:

Introducció: Es començarà calculant a nivell de grup-classe les probabilitats dels esdeveniments llistats en l'activitat «informacions privilegiades».

Gestió: Cal portar a terme una discussió extensa sobre independència probabilistica i incompatibilitat.

S'ha de tenir en compte que: Cal que tothom faci el suport i el «practica».

Altres recursos:




Unitat 59: Sorpreses inverses (***)

Objectiu: Treballar la proporcionalitat inversa i la funció f(x) = 1/x veient els problemes on cal aplicar aquesta funció.

Material necessari: Calculadora.

Introducció: Llistat de problemes on la funció inversa l/x juga un paper fonamental.

Gestió: Discussió col·lectiva sobre el problema de les fotocòpies.

S'ha de tenir en compte que: Aclarir el caràcter involutiu de la funció 1/x (1/(1/x)=x) i diferenciar el cas de «funcions inverses».

Altres recursos:




Unitat 60: De productes a sumes (***)

Objectiu: Introduir-se en la funció logaritme (i exponencial), els seus usos i les formes de calcular-ne valors.

Material necessari: Calculadora, taules de logaritmes.

Introducció: Seria bo fer prèviament una breu presentació històrica sobre el problema de computar productes, potències i divisions.

Gestió: Es pot induir la descoberta de les propietats de la funció logaritme a través d'exemples computats amb calculadora.

S'ha de tenir en compte que: Cal fer notar l'interès del logaritme i l'exponencial avui dia per la seva presència en multitud de models més enllà de l'interès computacional que els originà fa anys.

Altres recursos:




Unitat 61: L'aeroport conjunt (***)

Objectiu: Enfrontar-se a una situació d'optimització geomètrica des de múltiples perspectives.

Material necessari: Dispositiu «ad hoc».

Introducció: Es presenta un problema d'optimització de costos i es suggereix el seu tractament des de múltiples perspectives i connexions.

Gestió: Seguir el procés: experimentació, exploració, descobriment, formulació, comprovació, expressió formal i extensió.

S'ha de tenir en compte que: Cal saber connectar i integrar diferents coneixements matemàtics.

Altres recursos: Programa d'ordinador «Cabri-Géomètre» i «Inventar».




Unitat 62: Navegues o voles? (*)

Objectiu: Expressar formes d'orientació mitjançant angles i vectors. Determinar posicions i orientacions de punts.

Material necessari: Mapes nàutics, de vol, de costes.

Introducció: Es presenta el problema de la navegació com a motivació per treballar l'orientació angular i la posició vectorial de trajectòries de punts.

Gestió: Reproduir a classe les activitats de pràctica i tècnica professional dels pilots de navegació.

S'ha de tenir en compte que: Interpretació de mapes tècnics i professionals.

Altres recursos: Visita a la cabina de comandament d'un vaixell i/o d'un avió.




Unitat 63: Pilotes de tennis (*)

Objectiu: Deduir el volum d'una esfera.

Material necessari: Envasos o il·lustracions de pilotes de tennis.

Introducció: Es simula la situació de ser un professional d'un equip de disseny d'embalatge de pilotes de tennis.

Gestió: Simulació, descobriment guiat, expressió i aplicació de fórmules per resoldre problemes tècnics.

S'ha de tenir en compte que: El treball amb les expressions algèbriques que combinen les fórmules del volum de l'esfera.

Altres recursos:




Unitat 64: Puzzles i aproximacions (**)

Objectiu: Identificar irracionals com a solucions de situacions de mesura. Construir un mètode iteratiu que permeti obtenir aproximacions d'irracionals amb decimals i fraccions.

Material necessari: Puzzle de Lloyd (model en gran de la fitxa 64a).

Introducció: Presentació col·lectiva del puzzle.

Gestió: Treball en grupets de quatre.

S'ha de tenir en compte que: No tothom ha d'arribar a identificar la iteració.

Altres recursos: Calculadora programable.




Unitat 65: Aixecament de cotes (*)

Objectiu: Introducció i aplicació de la noció de tangent, cosinus i sinus per determinar mesures indirectes.

Material necessari: 2 regles graduats de 50 cm (PROP). Calculadora científica.

Introducció: Es motiva la unitat amb el problema de determinar les altures respecte al nivell del mar de diferents punts terrestres.

Gestió: A partir de la presentació de l'instrument «PROP» es dedueix la tangent de l'angle d'elevació com a raó de proporcionalitat. A continuació s'aplica a diverses mesures d'altura. l finalment s'estudien les altres raons trigonomètriques: sinus i cosinus.

S'ha de tenir en compte que: Identificar la tangent com a raó de proporcionalitat i les seves diferents expressions: tant per cent, decimal, fracció...

Altres recursos:




Unitat 66: El radi de la Terra (**)

Objectiu: Treballar la proporcionalitat directa i algunes aplicacions del teorema de Tales. Conèixer alguns càlculs històrics del radi de la Terra. Mètode d'Eratòstenes i Femel. Mesura indirecta.

Material necessari: Mapes amb meridians i paral·lels.

Introducció: Presentació general històrica col·lectiva.

Gestió: Treball en grups de dos.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el treball d'ombres si no s'ha realitzat abans. Aprofitar per fer mesures indirectes.

Altres recursos:




Unitat 67: Túnels i canals (***)

Objectiu: Aplicar els teoremes de Tales i de Pitàgores. Resoldre problemes de mesura de distàncies inaccessibles per mètodes geomètrics. Fer càlculs de proporcionalitat associats a semblances de triangles. Aproximar amb mesures indirectes. Conseqüències històriques del teorema de Pitàgores a l'època grega. Treballs d'Hipòcrates.

Material necessari: Paper i tisores. Paper quadriculat. Regle i compàs.

Introducció: Treball en grups de quatre.

Gestió: Treball de grup. Conclusions o mural col·lectiu.

S'ha de tenir en compte que: Valorar els errors d'aproximació quan es fan mesures indirectes a ull.

Altres recursos:




Unitat 68: Supermix (***)

Objectiu: Practicar diverses formes de resolució de problemes. Màxim comú divisor i mínim comú múltiple. Aplicar mètodes algèbrics coneguts. Proporcionalitat.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Comentari col·lectiu posterior als resultats obtinguts.

S'ha de tenir en compte que: Hi ha problemes de dificultats molt diverses.

Altres recursos:




Unitat 69: Sempre n'hi ha més (***)

Objectiu: Adquirir una primera intuïció de l'infinit. Cercar lleis generals a partir de situacions particulars. Operar amb fraccions i decimals.

Material necessari:

Introducció: Presentació col·lectiva.

Gestió: Treball individual.

S'ha de tenir en compte que: Es presentaran dificultats progressives en la intuïció de la infinitud. És millor no saltar-se cap activitat.

Altres recursos:




Unitat 70: Punts i ratlles (*)

Objectiu: Fer una introducció als grafs com una forma simplificada de donar informacions interessants.

Material necessari:

Introducció: Presentar exemples suggestius de grafs i els seus usos en la societat actual.

Gestió: Serà bo fer la totalitat de problemes, suport i «practica» a nivell individual.

S'ha de tenir en compte que: Cada cop és més important saber «llegir» grafs en informacions molt diverses i veure les seves limitacions.

Altres recursos: Mapes, anuncis, gràfics.




Unitat 71: Calaix de problemes (**)

Objectiu: Practicar la resolució de problemes sense informació prèvia sobre el mètode o estratègia que cal emprar.

Material necessari: Imaginació.

Introducció: Els problemes poden fer-se quan sembla oportú. No es tracta d'una col·lecció estructurada.

Gestió: Les resolucions de problemes en equip acostumen a ser interessants.

S'ha de tenir en compte que: Aquests tipus de problemes són suggestius i estimulen les capacitats resolutories i l'interès. Cal fer-ne sempre de tant en tant.

Altres recursos: Llibres de Martin Gardner o Bolt.

 

[18 anteriors]