Introducció a l'Access  

Consultes (I)  

 
Presentació  

Objectius de l'activitat

Els objectius d'aquesta activitat és introduir l'alumne en la creació de consultes senzilles a partir de l'explicació detinguda dels passos a seguir en la seva elaboració i dels diferents elements que componen el disseny d'una consulta:

   
Activitat 1 :
   

Definició de consulta

Una consulta ens permet seleccionar i visualitzar una part de la informació del total sobre la que s'està realitzant. Quan es crea una consulta el que s'està fent és:

  • Indicar sobre quin bloc d'informació es farà la selecció
  • Indicar quina és la informació d'aquest bloc que ens interessa
El bloc d'informació generalment és una taula.

Per exemple si tenim una taula amb informació sobre tots els països del món (nom del país, capital, continent, població, superfície...) i volem únicament veure el nom els països d'Europa:

  • El bloc d'informació sobre el que es farà la consulta és la taula "Països del món"
  • La informació que ens interessa és el nom dels països que pertanyen al continent europeu.
  • Aquesta consulta es guardarà amb un nom, per exemple "Països europeus" per poder realitzar aquesta consulta cada cop que ens interessi sense haver de tornar a indicar els elements anteriors.

Sobre aquesta mateixa taula podríem definir multitud de consultes.

És important tenir present que el que es guarda a la consulta és l'indicat abans: el nom de l'origen de la informació i la pregunta que servirà a ACCESS per extreure la selecció que ens interessa. Això vol dir que la informació únicament està emmagatzemada a les taules i si la taula origen ha sofert modificacions en el seu contingut pot provocar lògicament modificacions en el resultat de la consulta.

Tipus de consultes

Les consultes a més a més de permetre seleccionar informació (aquesta seria la funció i el tipus de consulta per defecte utilitzat per ACCESS) per poder ser visualitzada ens permeten realitzar altres operacions com són:

  • Eliminar els registres d'una taula que acompleixin un criteri determinat
  • Modificar el valor dels camps d'una taula
  • Agregar informació d'una taula a una altra
  • Crear una taula a partir d'un subconjunt de la informació d'una altra
  • Crear una taula de referències creuades
  • Crear consultes d'agrupació que ens permetin fer càlculs amb registres que tinguin elements en comú

Aquest tipus de consultes seràn desenvolupades a les següent unitats didàctiques i a les corresponents ampliacions.

Parts de la finestra del disseny d'una consulta

 

Per veure una presentació on s'indiquen els apartats de la finestra del disseny fes clic sobre
 

La part superior de la finestra conté la taula o taules origen de la informació.

La part inferior es subdivideix en files on cadascuna d'elles té la següent funció:

  • Fila Campo: mostra el nom dels camps que contenen la informació que es vol seleccionar i/o mostrar.
  • Fila Tabla: mostra el de la taula a la que pertany el camp.
  • Fila Orden: permet indicar si es vol ordenar o no la informació de forma ascendent o descendent.
  • Fila Mostrar: si està activat el quadre el contingut del camp es mostrarà.
  • Fila Criterios: és a aquesta fila on s'escriuran els valors que han de tenir els registres en el camp indicat perquè es mostrin a la consulta.
  • Fila o: igual que la fila de Criterios també serveix per escriure els valors que han de tenir els camps però, en aquest cas únicament s'escriurà un valor si a la mateixa columna ja s'ha escrit un valor a la fila Criterios.

Passos per crear una consulta

Per realitzar aquesta activitat farem servir la informació d'una Base de Dades ja creada per nosaltres que trobaràs a substàncies.mdb. Concretament treballaràs amb l'única taula que aquesta conté: "Substàncies pures".

 

Si vols veure tot el procés en forma d'animació només has de fer un clic sobre aquesta icona.
 

Obre la base de dades "substàncies", a la finestra de la base de dades selecciona l'objecte i a continuació fes clic sobre .

Sortirà aquesta finestra i polsaràs directament sobre el botó Aceptar ...

Selecciona la taula "Substàncies pures" i prem el botó Agregar.

Tanca la finestra de selecció de taules.

Ara seleccionarem els camps que contenen la informació que volem veure al resultat de la consulta. Si volem realitzar una consulta que ens mostri únicament el nom de les substàncies que tenim a la taula i el seu Estat natural farem el següent:Selecciona els camps Substàncies i Estat.

Per seleccionar els camps a la finestra del disseny de la consulta faràs doble clic sobre ells. Fes primer doble clic sobre Substància i a continuació sobre Estat. Tindràs finalment aquesta situació:

També pots seleccionar els camps fent un clic sobre la casella de la Fila Campo i després de la llista que apareix un clic sobre el camp que vulguis.

Ja tens la consulta creada!. Ara guardaràs la consulta amb el nom "Estat de les Substàncies". Per realitzar aquesta feina has de clicar sobre el botó de tancar finestra . A continuació quan et pregunti si vols guardar la consulta respon que Sí i a la següent finestra escriu el nom de la consulta.

Quan tanquis la finestra obtindràs aquesta situació:

Ara ja tens la consulta guardada i s'emmagatzemarà a la llista de consultes perquè la puguis executar quan vulguis. Per executar la consulta faràs un clic sobre el nom de la consulta i després un clic sobre el botó Abrir, o directament un doble clic sobre el nom de la consulta.

Obre la consulta i obtindràs el següent:

Modificació de la consulta

Moltes vegades tenim una consulta creada i guardada però volem modificar-la parcialment per aconseguir un altre resultat.

Per exemple, volem modificar la consulta perquè el resultat surti ordenat alfabèticament pel camp substància. Per fer això faràs el següent:

Primer seleccionaràs la consulta que vols modificar : "Estat de les substàncies" , fent un clic sobre ella i després faràs un clic sobre el botó . D'aquesta manera aniràs a la finestra del disseny de la consulta.

Per aconseguir que el resultat surti ordenat pel valor d'un camp hauràs de seleccionar a la fila Orden del camp Substància el valor Ascendente.

Per veure el resultat de la consulta abans de guardar-la només has de fer un clic sobre el botó "ejecutar" que trobaràs a la barra d'eines de la finestra del disseny de la consulta. D'aquesta forma pots verificar abans de guardar la consulta que la selecció d'informació és l'adequada.

Prem el botó i veuràs que el resultat de la consulta és:

Per tornar a la finestra de disseny has de fer clic sobre el botó que trobaràs a la barra de eines "Hoja de datos de la consulta" que es mostra per defecte quan s'està a la finestra del resultat d'una consulta.

Tanca la consulta i guarda els canvis que has fet.

Activitat 2:
   
 

Objectius de l'activitat

Dintre del procés de creació de consultes i una vegada l'alumne ja coneix els elements que integren la pantalla de disseny de consulta, el següent concepte a introduir és:

 

Durant aquesta segona pràctica entrarem en un dels apartats més importants de la creació de consultes com és la definició del criteri de selecció.

El criteri de selecció, com ja hem dit abans, s'escriurà a la fila Criterios del camp sobre el que recaurà el filtre. Per exemple si volem crear una consulta que mostri únicament les substàncies que estiguin en estat sòlid, el criteri s'escriurà a la columna del camp Estat. Per comprovar el seu funcionament realitza el següent sobre la mateixa base de dades de la primera activitat:

Crea una nova consulta seleccionant l'única taula disponible a la base de dades.

Selecciona els camps Substància i Estat.

Escriu, com mostra la imatge, el valor "sòlid" a la fila criteri del camp Estat.

Executa la consulta i veuràs aquest resultat:

Com pots veure hem aconseguit mostrar únicament les substàncies sòlides. Seria interessant que no es mostres el valor de la columna Estat ja que és igual en tots els registres. Per fer això torna al disseny de la consulta i fes un clic sobre el quadre de la fila Mostrar del camp Estat.

Torna a executar la consulta, ara veus com no es mostra el valor del camp Estat. En aquest cas el camp Estat és necessari a la consulta perquè és el camp utilitzat per escriure el criteri de selecció.

Torna al disseny

Guarda la consulta amb el nom "Substàncies sòlides"

Crea la consulta "Substàncies gasoses"

Surt d'ACCESS

 

 
   
Activitat d'ampliacióMés activitats!!!