Java amb BlueJ 


Carles Romero, Àngel Solans amb la col·laboració de Santiago Manrique i Toni Gomà   

     

Abans d'escriure aquestes línies, ens hem permés fer una consulta ràpida a infojobs, un portal d'Internet amb ofertes de treball. Buscant a la secció "Tecnologia - Programació" hem consultat el número d'ofertes laborals per llenguatges. Els resultats han estat els següents: 375 llocs de treball per a programadors Java, 136 de Visual Basic, 133 de la plataforma .NET, 100 experts en C++ o 42 programadors Delphi. Si considerem orientatiu jutjar un llenguatge de programació pel seu mercat de treball, l'èxit de Java és incontestable. Segurament molt per damunt de les expectatives dels que el varen crear fa una mica més d'una dècada.

El llenguatge Java s'ha anat infiltrant poc a poc en gairebé qualsevol entorn tecnològic on puguem trobar programes informàtics. Des de dispositius amb pocs recursos, com els telèfons mòbils a enormes servidors passant per la robòtica, la programació de webs, etc. S'utilitza perquè és un llenguatge molt segur, robust i eficient i, a més, funciona molt bé en xarxa i pot córrer sobre pràcticament qualsevol processador del mercat.

 
     
 
 
 

Una animació feta amb Java
per visualitzar-la amb el teu navegador

 
     
 

Per aquesta raó l'Àrea TIC va considerar molt interessant incloure el Java en la seva oferta de materials per a l'autoaprenentatge de la programació. Ara bé, precisament per facilitar-ne la versatilitat, la interfície de treball de la versió inicial del programa és àrida i poc visual... però és possible trobar a la xarxa entorns de treball, programari lliure com el propi Java, que faciliten l'elaboració d'aplicacions dissenyades amb el llenguatge de programació que ara estàs començant a estudiar.

Per desenvolupar aquesta introducció s'ha triat l'entorn , que permet presentar el Java d'una manera molt didàctica.

 
     
 

L'organització dels materials que presentem s'ha fet en mòduls, cadascun dels quals consta de diverses pràctiques guiades, a què es pot accedir amb les icones que trobareu a la part superior de totes les propostes de treball, la introducció de cada mòdul i les mateixes pràctiques.

Els mòduls tenen els objectius següents:

  • Mòdul 1. Prendre el primer contacte amb el llenguatge de programació Java i l'entorn de treball .
  • Mòdul 2. Entendre què representen les classes, com s'han d'escriure i amb quines peces estan fetes (camps, constructors i mètodes)
  • Mòdul 3. Presentar els recursos del Java per a l'enmagatzemament i manipulació de llargues sèries de dades.
  • Mòdul 4. Acabar una primera visió de les funcionalitats del Java, amb referències a la documentació i depuració dels programes i altres aspectes que conclouen amb una primera visió dels famosos applets o miniaplicacions que funcionen amb els navegadors.
  • Mòdul 5. Exposar els principis de l'orientació a objectes del llenguatge i continuar avançant en l'aprenentatge general de Java amb la gestió d'excepcions i la lectura/escriptura de fitxers.
  • Mòdul 6. Exposar com pots construir aplicacions Java que incorporin una Interfície Gràfica d'Usuari (GUI: Graphics User Interface), és a dir un conjunt de finestres i controls gràfics (icones, botons, etc.) destinats a que l'usuari pugui interactuar amb l'aplicació, més enllà d'escriure comandes i llegir missatges a la finestra de comanaments, l'única via d'interacció que has fet servir fins ara.
  • Mòdul 7. Primers passos per a convertir el teu ordinador en un servidor de pàgines web capaç d'executar programari Java i pàgines web dinàmiques de la tecnologia JSP en connexió a bases de dades.
  • Mòdul 8. En aquest mòdul posaràs en funcionament tot el que ja saps, i podràs construir tota una aplicació completa: el Joc de la Vida.