Previ Superior Següent Material per a l'alumne/a
ACTIVITAT 4:
LLARG I CURT. SILENCI!

Per fer els exercicis 1 i 2 desactiveu el compàs.

  1. Escriviu totes les figures (negra, corxera...) que us permet el programa i els seus silencis corresponents). Escolteu-les i copieu-les ordenades de més duració a menys.

    Músic Amb el programa "Músic": utilitzant les tecles +, -, i la Barra d'espais

  2. Torneu a escriure l'exercici, però ara escrivint al costat de cada figura el seu silenci corresponent. Escolteu-ho i comproveu que els silencis duren el mateix que les figures.

    Activeu el compàs i canvieu-lo a 4/4.

    Músic Amb el programa "Músic": Activeu el compàs amb la tecla 0 (zero) i canvieu-lo a 4/4 amb la tecla C.

  3. Quantes rodones podeu escriure en un compàs de 4/4?, i blanques?, i negres?, i corxeres?, i semicorxeres?. Com a conclusió, completeu la relació d'equivalències següent:

  4. Copieu aquest fragment a la pantalla:

    Torneu a escriure el mateix fragment, però doblant el valor de cadascuna de les figures.

    Escriviu-lo un altre cop de manera que cadascuna de les figures tingui la meitat de valor.

    Músic Amb el programa "Músic": Si us equivoqueu apareix una línia discontínua en lloc de la línia divisòria.

  5. Copieu aquesta peça popular anglesa la pantalla i a la llibreta:

    Merrily we roll along

    Feu-la sonar.

    Canvieu-li el temps a Lento i escolteu-la. Escolteu-la també amb diferents tempos : Andante, Presto, Largo i Allegro. Ordeneu aquestes quatre indicacions de temps de menys a més velocitat.

    Canvieu el compàs a 2/4. Quina diferència observeu a les línies divisòries?

    Músic Amb el programa "Músic": Canvieu-li el temps (tecla T). Canvieu el compàs (tecla C).

  6. Escriviu 10 combinacions diferents de figures les quals completin un compàs de 2/4. (podeu utilitzar notes i silencis). Escolteu els ritmes resultants. Exemple:

  7. Completeu els compassos següents amb una sola figura. (blanca, negra o corxera):

  8. Poseu les línies divisòries en aquest fragment. Després comproveu si ho heu fet bé copiant-lo a la pantalla de l'ordinador.

    Músic Recordeu que si heu fet alguna errada apareixerà una línia discontínua.

    Desactiveu el compàs. Aquesta és la línia melòdica de la cançó Cucu, cucu Introduïu-la a l'ordinador i escolteu-la. A continuació busqueu els valors més adients per a cada nota i silenci i després, el compàs i el moviment.

  9. Quantes negres caben en un compàs de 3/4?, i corxeres?

    Quantes blanques caben en un compàs de 3/2?, i negres? i en un compàs de 2/2?, i en un de 4/2?

    Quantes corxeres caben en un compàs de 2/8?, i negres?, i en un de 4/8?

  10. Copieu en la pantalla aquest fragment de l'Himne a l'Alegria i seguidament feu les correccions de valors que calgui perquè soni bé. (N'hi ha tres de malament).

  11. Copieu aquest fragment a la pantalla. Escriviu una segona veu utilitzant notes de la mateixa altura, però de duració diferent. Escolteu les dues veus a la vegada. Per exemple, on hi ha un do blanca hi poseu quatre corxeres.

    Músic Canvieu a la veu 2 (tecla V). Canvieu a PC-POLI o ADLIB-FM (tecla *)

  12. Escriviu a l'ordinador una melodia de vuit compassos en 4/4 utilitzant solament rodones i blanques. Copieu-la.

    Canvieu a la veu2. Escriviu la mateixa melodia, però canviant els valors de les notes sense modificar les alçades. Utilitzeu negres, corxeres i semicorxeres.

    Músic Canvieu a la veu 2 (tecla V)

    Exemple:

    Escolteu les dues veus a la vegada.

    Proveu de repetir el mateix amb una 3ªveu.

    Músic Canvieu a PC-POLI o ADlLIB-FM. Proveu de repetir el mateix amb la veu 3.

    Proveu de fer un canvi d'estructura rítmica: observeu com sonaria la cançó anomenada YELLOW amb l'estructura rítmica de IMAGINE (figures, compàs i temps). Per fer-ho, carregueu primer la peça YELLOW, premeu la tecla X i seleccioneu la cançó IMAGINE. Escriviu el que heu observat a la llibreta.

    (Si no coneixeu les dues cançons, comenceu per escoltar-les amb el vostre programa de música).

 

 


Descripció de l'activitat

Projecte RTEE Fem música amb l'ordinador Informació