Aprender,
sí. Pero ¿Cómo? |
|
|
Meirieu, Philippe
Octaedro, 1992
L'autor
ens proposa d'una manera didàctica les seves teories sobre
l'aprenentatge. L'obra té dues parts diferenciades però
alhora relacionades. En la primera s'analitza l'aprenentatge en
base a dues preguntes: Podem aprendre? i, Què és aprendre?
La segona part està enfocada a gestionar l'aprenentatge:
la relació pedagògica, el camí didàctic
i les estratègies de l'aprenentatge. Els diferents apartats
contenen exemples i propostes didàctiques. L'autor suggereix
la reflexió a través de la pràctica educativa,
i proposa un anàlisi sistemàtic i profund del fet
de l'aprenentatge. Aborda a la vegada la relació pedagògica,
la racionalització didàctica i les estratègies
individuals de l'aprenentatge.
Format:
escrit; llibre
Signatura: 371.3 MEI
Registre: 6558
|
|
Com
veure la TV? Material didàctic per a infants i joves, 3. La
publicitat |
|
|
Ferrés Prats, Joan
Consell de l'Audiovisual de Catalunya; [Barcelona], 2005; [2a edició actualitzada]
Amb
aquesta guia i el DVD es pretén dotar professorat i alumnat
d'eines per a una interpretació crítica dels espots.
La guia està estructurada en 10 apartats: El destinatari
de la publicitat; Publicitat, necessitats i desitjos; El benefici
del projecte; L'estratègia creativa de la publicitat; El
tractament narratiu i formal als espots publicitaris; Els valors
en la publicitat; Publicitat institucional; Les campanyes electorals;
Tècniques de publicitat indirecta i Publicitat i art. Cada
un d'aquests apartats proposa uns continguts i unes activitats per
treballar les imatges seleccionades. Hi ha activitats destinades
a alumnes de primària i activitats destinades a alumnes de
secundària; distinció només orientativa que
caldrà adaptar a les necessitats i possibilitats de cada
situació escolar. També hi ha orientacions per al
professorat. Al DVD hi ha, fonamentalment, 3 tipus de materials:
una selecció d'espots per treballar cadascuna de les dimensions
del fenomen publicitari, fragments de programes de televisió
i fragments de films amb l'objectiu d'exemplificar una tècnica
de publicitat indirecta.
Format:
escrit; llibre; enregistrament vídeo; dvd
Signatura: 791.4(07) FER
Registre: 5695
|
|
El
diálogo y la construcción compartida del saber |
|
|
Pomar, Maribel
Octaedro-EUB, 2001
Treball
d'investigació sobre l'aprenentatge dialògic i compartit.
És un seguiment de la vida cotidiana d'una aula de 5è
curs de primària, durant un curs acadèmic. L'aula
pertany a una escola on es treballa, des de fa al menys deu anys,en
la línia de l'aprenentatge cooperatiu i dialògic,
on la recerca compartida en totes les àrees és la
forma habitual de treball. L'autora transcriu converses de classe
que mostren el diàleg com a medi de transformació
i expressió del coneixement. Els diversos capítols
inclouen teoria i pràctica sobre: activitats d'aprenentatge,
la investigació a l'aula, el paper del professorat, la raonabilitat,
l'aprenentatge d'estratègies comunicatives, el respecte a
la diversitat d'idees, la implicació afectiva i cognitiva,
etc.
Format:
escrit; llibre
Signatura: 371.3 POM
Registre: 6561
|
|
Enfocament globalitzador
i pensament complex. Una resposta per a la comprensió i intervenció
en la realitat |
|
|
Zabala Videiella, Antoni
Graó, 1999
Segons
l'autor, les decisions sobre organització dels continguts i
sobre metodologia didàctica són estrictament decisions
sobre mitjans per assolir unes finalitats: formar ciutadans i ciutadanes
capaços d'intervenir des d'una pespectiva democràtica,
en la realitat i modificar-la; ciutadans i ciutadanes amb estratègies
i actituds que els permetran afrontar problemes i trobar-los solució.
L'adopció de l'enfocament globalitzador facilita que els esforços
que s'esmercen al llarg de l'escolaritat s'orientin envers aquesta
direcció. Això implica comprendre i intervenir en una
realitat que és complexa i que exigeix inexcusablement disposar
d'un pensament complex. No és, doncs, una moda o un acte de
fe, sinò un instrument útil perquè la pràctica
educativa esdevingui en un veritable context d'aprenentatge i socilaització
per als nois i noies. Finalment descriu els següents mètodes
globalitats: Els centres d'interès de Decroly, el mètode
de projectes de Kilpatrick, el mètode de la recerca del medi
i els projectes de treball global.Format:
Format:
escrit; llibre
Signatura: 371.3 ZAB
Registre: 6557 |
Diseño y desarrollo de unidades didàcticas en la escuela primaria |
|
 |
Tann, C. Sarah; Armitage, M.; Barrett, J.; Catling, S.; Gethins, E.; Hayes, R.; Johnson, J.; Long, S.; Ruff, T.; [col·laboradors]
Morata; Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciéncia; [Madrid], 1990
Aquest llibre examina el paper del treball amb unitats didàctiques globals, en els termes del debat actual sobre el currículum de l'educació primària, referint-se, sobretot, a "l'equilibri", "continuïtat", "progressió" i "diferenciació". Presenta estudis de casos en els que l'alumnat i el professorat actuen en col·laboració a l'hora d'escollir, desenvolupar i supervisar cada tòpic; d'aquesta manera s'amplien les oportunitats per a l'obtenció de destreses i actituds addicionals, i (el que és més important) els i les alumnes aprenen a avaluar el seu propi aprenentatge. A banda de la visió teòrica al llibre s'hi poden trobar exemples pràctics del treball per tòpics amb nens i nenes de totes les edats compreses a l'ensenyament primari; formes d'analitzar el treball per tòpics amb la finalitat d'establir una coherència entre les finalitats educatives i la pràctica; un apèndix amb exemples per a: plantejar objectius, realitzar planificacions de les lliçons, analitzar i supervisar el tòpic i el progrés de l'aprenentatge individual.
Format: escrit; llibre
Signatura: 371.3 TAN
Registre: 6556
|
|
Investigar
y aprender. Cómo organizar un proyecto |
|
|
Martin Garcia, Xus
ICE-Horsori, 2006
Aquest
llibre recull i analitza l'experiència de treball per projectes
que ha realitzat un grup de 4t de primària. La primera part
presenta el relat etnogràfic de l'experiència on es
mostra la diversitat d'elements educatius que es posen en joc mentre
nenes i nens investiguen amb l'ajuda del mestre: planificar el treball,
intercanviar coneixements, adquirir habilitats, col·laborar
amb altres alumnes, negociar interessos i arribar a acords. La segona
part es centra en els nivells d'intervenció i les maneres
d'aprendre que es donen durant el projecte. Es plantegen qüestions
com el camí que l'alumnat ha de recórrer en el procés
d'aprenentatge, les maneres d'organitzar el treball, les interaccions
entre alumnat i ensenyant per tal d'afavorir el coneixement, i el
clima que es crea a l'aula.
Format: escrit; llibre
Signatura: 371.3 MAR
Registre: 6560
|
La
escuela del laboratorio: más allá del proyecto y del
currículo
|
|
|
Frabboni, Franco
Editorial Popular , 2005
L'obra
entra en el debat pedagògic nacional per la confrontació
de les polítiques educatives plantejades per les lleis educatives
nacionals aprovades en el 2000 (govern PSOE) i el 2003 (govern PP).
Aquesta darrera suposa un pas enrera en finançar l'escola
privada i subordinar el sistema educatiu a les exigències
del mercat de treball. L'escola actual necessita d'etapes diacròniques
de progressiva i sistemàtica modernització dels dispositius
estructurals i culturals propis. "L'escola de laboratoris",
n'és un d'aquests dispositius. Obra estructurada en sis capítols.
En el primer presenta dos manifests per a l'educació del
segle XXI: els deu reptes de la formació i les deu fletxes
-orientacions- d'una escola per al Tercer Mileni. El segon presenta
el "trident" d'una escola nova: l'escola del projecte,
l'escola del currículum i l'escola dels laboratoris. Dedica
el tercer i quart capítols a presentar la pedagogia i la
didàctica dels laboratoris, tot definint les seves característiques
metodològiques: la seva polifuncionalitat, el plurilingüisme,
la interdisciplinarietat, la projectivitat i el crèdit escolar.
La tipologia del laboratoris és desenvolupada en el capítol
cinquè. El sisè parla de la formació dels docents,
tant la inicial, com les noves vessants del treball en xarxa.
Format:
escrit; llibre
Signatura: 371.3 FRA
Registre: 6568
|
|
Proyectos de
trabajo. Una escuela diferente
|
|
|
Domínguez Chillón, Gloria
La Muralla, 2004; [2a edició]
L'autora
s'identifica amb l'ideari educatiu de les teories de Barnes, tot
defensant que l'escola ha d'integrar els interessos dels alumnes
i els ha de cedir protagonisme. Per dur a terme la metodologia dels
projectes de treball, algunes de les tasques fonamentals del professorat
han de ser: fomentar l'autoconfiança, la seguretat, la disponibilitat
al risc i l'autoavaluació reflexiva i crítica. El
docent ha d'esdevenir investigador de la seva pràctica professional
per tal d'afavorir el seu creixement personal i laboral. El llibre
conjumina la experiència pràctica amb la fonamentació
teòrica on explicita el marc teòric i justifica la
seva validesa basada en un ensenyament per a la comprensió
i l'autonomia personal. La segona part del llibre presenta 10 projectes
de treball, recollits als llargs dels anys de docència de
l'autora com a mestra d'Educació infantil. En cadascú
d'ells es mostra com van sorgir, els mecanismes per desvetllar l'interès
i la curiositat de l'alumnat, els criteris de selecció i
organització dels aspectes a investigar, com l'alumnat es
van implicar en la recerca de la informació, la relació
amb les famílies i l'entorn, els mecanismes comunicatius
i avaluatius de tot el procés. Acaba en un capítol
de conclusions on es sintetitza els aspectes més destacables
de l'obra.
Format:escrit;
llibre
Signatura:371.3 DOM
Registre:6570
|
Saber docente y práctica
cotidiana: un estudio etnográfico
|
|
|
Salgueiro Caldeira, Ana María
Octaedro , 1998; [maig]
El
llibre mostra, mitjançant un ampli i detallat estudi de casos
- basat en un any de treball de camp amb una professora de l'escola
pública Rosa dels Vents- el paper de la biografia personal
i professional en la construcció del saber i l'elaboració
d'estratègies que permeten anar donant respostes als problemes
de la vida quotidiana dins les aules. L'exhaustiva recollida de
dades ha permès a l'autora d'escriure un relat on es mostren
a modus d'històries entrecreuades amb les veus d'altres col·legues,
les famílies i l'alumnat, exemples de com una mestra organitza
el currículum a partir de projectes de treball, gestiona
el temps i l'espai, reflexiona sobre la pròpia història
docent, interpreta l'aprenentatge de l'alumnat, aborda les qüestions
de gènere, reflexiona sobre la pròpia biografia com
a docent i projecta al futur la seva mirada professional. L'obra
és una reivindicació de la pràctica quotidiana
dels professionals de l'ensenyament com a font inesgotable del saber
i com a testimoni de la qualitat de l'escola pública.
Format:escrit;
llibre
Signatura:371.3 SAL
Registre:6569
|
Un diario de
clase no del todo pedagógico
|
|
|
Díez Navarro, Carmen
Ediciones de la Torre; Rosa Sensat, 1999; [segona edició]
Proposta
d'organització a la etapa d'educació infantil per
a treballar a partir de projectes, els quals provenen de la convivència
i inquietuds dels mateixos alumnes. L'infant es converteix en el
protagonista i agent del seu propi aprenentatge.
Format:escrit; llibre
Signatura:372.21 DIE
Registre:6559
|
Veig tot el món!
Créixer junts tot fent projectes
|
|
|
Majoral, Sílvia
A.M. Rosa Sensat, 2004
Mostra
el propi procés d'aprenentatge de fer de mestra, amb certeses
i incerteses, en la manera de relacionar-se amb els nens i les nenes
i amb la descoberta de les seves curiositats, pensaments i desigs.
És un aprenentatge que contrasta teoria i pràctica,
que qüestiona i es qüestiona, que sistematitza i que experimenta.
Pretén apropar-se, amb imaginació i intel·ligència,
a la complexitat viva i dinàmica de l'escola. Hi ha un recull
dels projectes realitzats amb els nens del parvulari de l'escola
municipal Parc del Guinardó de Barcelona.
Format:escrit;
llibre
Signatura:372.21 MAJ
Registre:6562
|
|
|