reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Joaquim Arenas 02/12/2002. JOAQUIM ARENAS.
Pedagog i escriptor. Cap del Servei d'Ensenyament del Català
Servei d'Ensenyament del Català

Un record dels seus temps d'escola?
- Tenia dotze anys. En un mural per penjar escrits de temàtica diversa, el meu full fou retirat i trepitjat per un professor en veure que era escrit en català. Sempre ha estat aquest fet un record de doble vessant: una memòria dels temps més negres i un propòsit ferm de lluitar per una causa justa.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Tot i que el vaig tractar poc temps, el senyor Alexandre Galí. Sabia el que volia per als nostres nois i noies, per a la nostra escola i per al nostre poble. Era un savi en molts camps i un gran renovador de la didàctica de la llengua.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Jaume I, el nostre rei. Per la seva valentia, per ser el creador dels Països Catalans, per no abdicar de les seves responsabilitats.

Un encert de l'educació actual?
- L'enfocament educatiu en consideració a l'individu i les seves possibilitats. Oblidar que cada persona forma la col·lectivitat és, al meu entendre, no saber què vol dir educar.

….I una mancança?
- Catalunya és un país petit. Els Països Catalans, considerant la seva globalitat ho són també, en canvi el seu sistema educatiu és gegantí pel nombre d'escoles i instituts i pel d'ensenyants. Crec que hi ha, en aquest marc, una manca de cohesió, a nivell de cada país. I potser també a nivell de molts centres educatius.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?

- Ens ho diu la pedagogia més actual, formar ciutadans per a un poble.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?

- La família és una cèl·lula de la societat, i la societat sembla haver renunciat a educar els ciutadans. A Catalunya hi ha hagut models educatius globals, tota l'acció de les escoles populars de l'Ajuntament de Barcelona, van ser un model en aquest sentit.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?

- L'educació curricular sovint no encaixa amb certes tipologies de l'alumnat. Cal cercar vies perquè l'aprenentatge eviti desigualtats. Fer passar tots els alumnes pel mateix camí produiria aquesta situació. L'actual sistema educatiu (LOGSE) va encetar una via en aquest sentit.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?

- Han fet una gran tasca. Seria una llàstima que es convertissin en una oficina administrativa. Si per anar bé tot mestre ha de tenir quelcom de genialitat, els centres de recursos n'haurien de ser un reflex de genialitat. Molts ho han estat i ho són.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?

- Un paper cabdal. Patim el risc, si no són d'ús normal al centre educatiu i de pràctica comuna en totes les disciplines, de fer ciutadans discriminats. L'era de la informació ja fa temps que ha començat, és la gran revolució, superior a la industrial. La responsabilitat del centre educatiu en aquest aspecte és gran si vol fugir de ser un factor discriminador.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Hi ha dos vessants a considerar des del meu punt de mira. En els ensenyaments formals (reglats) cal fomentar una formació que promogui la pregunta constant, és a dir, la necessitat, el desig de saber més i més i convidi al dubte.
Per altra part, la societat i les administracions han de fornir els mitjans a fi que el ciutadà pugui trobar elements per a continuar l'educació per a la vida. No oblidem que Decroly, ja deia que l'escola és un espai de vida. La mateixa vida social ha de ser l'escola permanent.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?

- Els mèdia han esdevingut una escola paral·lela. En general la televisió no educa. Es prioritza l'índex d'audiència a la formació continuada de la ciutadania, la ràdio és tota una altra qüestió. No entenc perquè la distracció i el gaudi hagin d'estar renyits amb els continguts televisius que ajudin a fer una societat més feliç, obra per sí essencialment educativa.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Totes dues coses. Ens cal preparar els nois i les noies perquè tinguin un futur millor, si el món, el país per al qual els preparem no és més bo, aleshores el fracàs de l'educació és total.

Un llibre?
- "Els "Assaigs" de Francis Bacon. Els vaig descobrir estudiant la llengua de Josep Carner, que en va fer la traducció. Són un bon manual per viure amb un mínim d'intel·ligència.

Una cançó?
- "Al vent" d'en Raimon. És un cant a la rebel·lia i un desafiament a la conformitat.

Una pel·lícula?
- "El manantial de la donzella" del suec Ingmar Bergman (1959). És una cinta que m'impressionà pel seu bagatge existencial, on l'amor, la mort i la transcendència hi planen a mans d'un gran mestre.

Un paisatge?
- El Grand Canyon del Colorado. És una meravella natural colpidora i et fa conscient de la petitesa humana. De casa mateix, el Montseny, no debades Guerau de Liost l'anomena la Muntanya d'Ametistes.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04