reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

 
Antoni Bassas 18/11/2002. ANTONI BASSAS.
Periodista. Realitzador del Matí de Catalunya Ràdio.
El Matí de Catalunya Ràdio

  ... els mitjans no col·laboren, més aviat deseduquen perquè són de lliure accés a qualsevol edat i cremen etapes de coneixement que molts telespectadors joves encara no han superat. Dit això, com que les televisions necessiten audiència per finançar-se, van a buscar continguts fàcilment assimilables per a la majoria de la població. El resultat és una programació pobre en intel·ligència i rica en manipulació i mal gust
       
Un record dels seus temps d'escola?
- La representació que vàrem fer al teatre de l' escola (La Salle de Gràcia, a Barcelona ) de "El Tragaluz" de Buero Vallejo, a tercer de BUP: un treball que ens va ajudar molt a madurar.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Posem-ne dos: el professor de literatura de segon de BUP, Santiago Temprado, que al començament de la classe ens convidava a sortir a llegir el que haguéssim escrit sobre qualsevol qüestió. Així vaig descobrir que tenia capacitat per interessar els altres amb la meva manera de descriure el món. I l' altre, el professor d'història de tercer de BUP, José Luís Ariza, que saltant-se el programa, va decidir destinar una avaluació sencera a la República i una altra a la Guerra civil, i fent-nos-ho estudiar amb llibres tipus primer de carrera. Va interessar tota la classe i va fer que per sempre més tinguéssim les coses clares de la història de Catalunya i d'Espanya al segle XX.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Posem-ne un: Manuel Carrasco i Formiguera. Quan va esclatar la Guerra civil va haver d' escapar-se de Catalunya per que els "rojos" els volien matar per la seva condició de catòlic. I un cop fora, els nacionals el van capturar i jutjar per la seva condició de catalanista. Va ser afusellat a Burgos el 1938.
Un home que no hi cabia a cap de les dues Espanyes, i que va mantenir les seves conviccions fins al final.

Un encert de l'educació actual?
- La immersió en català, l'estudi d' idiomes des de ben petits, l'aprenen-tatge sense la por constant al càstig.

….I una mancança?

- Més recursos humans i materials.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La vocació d'ensenyar. Un mestre no hauria d'anar a l' escola com el que va a la fàbrica a fer hores.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- No crec que en conjunt, els pares i mares hagin desertat. Jo només conec pares i mares angoixats per com educar els fills, com transmetre valors, i com més grans són els nois i noies, més augmenta la preocupació. A aquests pares i mares el que els passa és que estan desorientats, però en cap cas han dimitit de les seves funcions.
Després hi ha un altre grup de pares que per raons de separacions conjugals o precarietat o exigència laboral, no veuen gaires hores els fills entre setmana. El resultat és que al nen o la nena l'educa la televisió, la cangur o la iaia. Són pares que no han sabut o pogut trobar un equilibri.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Molt difícil: però encaminar-los cap a una formació professional.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?

- No la conec.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Si el professor està disposat a deixar la seva classe magistral per passar a preparar estratègies d'aprofitament d'aquestes tecnologies, el resultat pot ser molt útil pel noi i la noia.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Educant en el gust a llegir, a descobrir, a no viatjar pel món com una maleta, a aprofundir en els idiomes...

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?

- No, els mitjans no col·laboren, més aviat deseduquen perquè són de lliure accés a qualsevol edat i cremen etapes de coneixement que molts telespectadors joves encara no han superat. Dit això, com que les televisions necessiten audiència per finançar-se, van a buscar continguts fàcilment assimilables per a la majoria de la població. El resultat és una programació pobre en intel·ligència i rica en manipulació i mal gust. En aquestes condicions, i mentre les televisions públiques no facin un tomb (permeteu-me assenyalar les excepcions de TV3, Canal 33 i la 2 de TVE), no espereu que la televisió eduqui en res. Però compte en carregar a la televisió tots els mals de la nostra societat. A les cases, entre pares i fills és on es juga la veritable partida de l' educació: qui sap apagar la tele, ha començat a guanyar-la.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?

- Donada la dificultat de preparar el futur, millor preparar l'alumnat. Preparar-lo per ser feliç a través de l'assumpció de responsabilitats.

Un llibre?
- "El desconcert de l' educació", de Salvador Cardús.

Una cançó?
- "Penny Lane" de The Beatles.

Una pel·lícula?
- L'apartament, de Billy Wilder (de les més actuals, "Nueve Reinas").

Un paisatge?
- Barcelona vista des del Tibidabo.

Un desig per a l'escola del futur?
- Més vocacions docents i més recursos públics.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Donada la dificultat de preparar el futur, millor preparar l'alumnat. Preparar-lo per ser feliç a través de l'assumpció de responsabilitats.

Un llibre?
- "El desconcert de l' educació", de Salvador Cardús.

Una cançó?
- "Penny Lane" de The Beatles.

Una pel·lícula?
- "L'apartament" (1960) de Billy Wilder; i, de les més actuals, "Nueve Reinas" (2002) de Fabian Bielinsky.

Un paisatge? (natural, urbà, monumental....)
- Barcelona vista des del Tibidabo.

Un desig per a l'escola del futur?
- Més vocacions docents i més recursos públics.

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ