reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

 
Roser Batlle 09/01/2003. ROSER BATLLE. Vicepresidenta de la Fundació Catalana de l'Esplai.
Accés al web de la Fundació Catalana de l'Esplai
  Cada centre educatiu hauria de ser un projecte vinculant per als mestres i professors, hauria d'estar ben liderat i hauria d'orientar la seva tasca amb els nois i noies sota el respecte als Drets Humans i als Drets dels Infants
       
Un record dels seus temps d'escola?
- Vaig anar a una escola de monges molt tradicional i els millors records van associats a la intensa vida de grup amb les companyes de classe, amb les quals ens seguim veient, trenta i tants anys després, un cop l'any. Per exemple, recordo algunes bretolades, com la de tancar una monja dins d'un armari i amagar la clau... o també alguns moments extraordinaris, com el de les colònies escolars, que vam fer una sola vegada, als setze anys, al final del que llavors era el sisè de Batxillerat.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Sense dubtes, n'hi ha dos: Makarenko i Freinet i, a un altre nivell, Milani, de l'escola de Barbiana o, quasi per contrast, A.S. Neill i les seves psicofantasies a Summerhill.
De la lectura del "Poema pedagògic" de Makarenko en guardo un record inesborrable. Jo tenia 18 anys i m'havia ficat de ple en el primer centre d'esplai de funcionament diari de Catalunya, el Club Infantil Juvenil Bellvitge. Makarenko va marcar a tot l'equip de monitors una filosofia educativa que ara sembla massa dura, austera i exigent, però que en el seu moment era revolucionària. Molts projectes i plantejaments, com ara els camps de treball, determinades accions socials al barri, o la mateixa vivència de les actituds de servei als altres, tenien molt de "makarenkianes".
La veritat és que la inspiració llibertària, en el sentit "terapèutic" de la paraula (Neill, Rogers, Maslow, Lapassade...), bastant de moda als anys setanta, em va durar molt poc. Eren els darrers anys de la dictadura i tot era una mica massa heavy (el barri, la desescolarització, les bandes de delinqüents...) com per prendre, educativament parlant, aquell "long and winding road" de les pedagogies permissives.
Tanmateix, ara ho relativitzo tot molt més, m'he tornat eclèctica.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Doncs encara que sembli un tòpic, m'encanta Verdaguer. Trobo que és una figura interessantíssima. La novel·la d'Isabel Clara Simó, "El mossèn", sobre la figura de Verdaguer, em va fascinar i, durant un temps, vaig estar buscant la llegenda del Canigó explicada a infants. No l'he trobada. Però és un conte de fades preciós, cruel i nostàlgic.
També m'atrapen els aventurers com Alí Bey o Marco Polo. I m'agradaria haver conegut en vida a persones una mica visionàries, com ara Jules Verne, Narcís Monturiol...

Un encert de l'educació actual?
- En general, crec que s'ha generalitzat la idea que la formació ha de ser permanent, que la societat demana una posada a punt permanent i que el capital més important de la persona és la seva educació.
Quant a l'educació formal, ha estat un encert haver estès la obligatorietat fins els 16 anys. Ja veurem que passarà ara amb la Llei de Qualitat, però.
També ha estat un encert el fet de generalitzar els mètodes actius d'aprenentatge en l'etapa de l'educació primària. Quant a l'educació familiar, crec que és un encert intentar que la confiança i el respecte caracteritzin les relacions intergeneracionals.
Quant a l'educació en el lleure, crec que l'encert és precisament que es comenci a reconèixer socialment com un element imprescindible.

….I una mancança?
- Que l'educació encara sigui entesa sovint com a un tema de segon ordre i els que s'hi dediquen no tenen la consideració social que es mereixen. Els mestres i les mestres, per exemple, haurien de comptar-se entre els professionals més ben pagats i respectats.
Quant a l'educació formal, crec que pateix una certa funcionarització o burocratització, i les famílies, en general, actuen més en qualitat de clients-consumidors d'un servei que en clau de ciutadans corresponsables. Si se'm permet la utopia, per a mi seria ideal que el centre educatiu també fos vinculant per a les famílies, que la inscripció a l'escola fos també del pares i mares, i no únicament dels fills. També crec que l'escola està massa tancada en si mateixa.
Quant a l'educació familiar, crec que pateix una manca de conciliació d'horaris. Per a les mares, que malauradament suporten la major part del pes de les tasques doméstiques, aquesta disfunció d'horaris és particularment irritant: sembla que no hi ha manera de fer compatible la feina amb la dedicació als fills.
Quant a l'educació en el lleure, crec que la principal mancança té a veure amb què encara és un terreny educatiu poc consolidat, amb poca formació, poca visibilitat social i pocs recursos materials.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- Cada centre educatiu hauria de ser un projecte vinculant per als mestres i professors, hauria d'estar ben liderat i hauria d'orientar la seva tasca amb els nois i noies sota el respecte als Drets Humans i als Drets dels Infants. En cap cas l'escola hauria de renunciar a educar en valors i a construir, des de l'educació, la societat més justa i acollidora possible. Res d'això és possible sense la noció de projecte i la noció d'equip humà compromès amb aquest projecte.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?

- Algunes famílies poden haver desertat, més aviat a causa de la desorientació que no pas a causa de la indiferència. No oblidem que la nostra és una societat encara molt mediterrània, molt protectora en relació als fills. El que s'ha generalitzat és una actitud còmoda de "consumidor", de cedir fàcilment a la llei del mínim esforç.
Altres famílies, però, viuen amb responsabilitat i fins i tot angoixa una funció educativa que a vegades les ultrapassa, perquè no saben com reaccionar, amb respostes noves, als problemes vells, de tota la vida: els nens que ho demanen tot, l'escalada de consum, les tempestes emocionals dels adolescents, les drogues, la precocitat...

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?

- Retornar-los la confiança, fent que se sentin útils; no segregar-los ni reduir-los en guetos; augmentar la formació dels educadors i augmentar el nombre d'educadors i persones adultes (familiars, voluntaris, monitors...) al voltant dels infants amb dificultats. Però, des de la confiança recuperada, cal exigir-los els nivells mínims i situar-los en peu d'igualtat. Que l'atenció a la diversitat no es perverteixi en un instrument a favor de la necessària igualtat d'oportunitats.
De tota manera, crec que cal replantejar què s'ensenya en l'escolarització obligatòria. Poso un exemple: no crec que sigui necessari, a l'ESO, empollar fonètica: les fricatives, labials, oclusives.... Jo ho deixaria per als nivells en què l'alumnat ja ha orientat els seus estudis, en aquest cas, cap al Batxilletat humanístic. Recordo que aquestes coses jo les vaig estudiar a primer de carrera. Per contra, crec que a la classe de Llengua s'ha d'ensenyar a parlar, particularment a parlar en públic o amb persones desconegudes; s'ha d'ensenyar a llegir el diari i a comentar notícies, s'ha d'ensenyar a escriure bé; i s'ha de potenciar una lectura, que, d'entrada, atrapi i apassioni. No vull dir amb això que la causa del fracàs escolar sigui exclusivament un currículum inadaptat, però alguna influència té.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?

- Molt bona, són uns serveis educatius molt necessaris. Però, perdoneu si no és correcte el que dic: des de fora semblen una mica endogàmics.. Em refereixo a que els centres de recursos pedagògics poden arribar a ser mediateques on se suposa que hom pot anar per trobar-hi recursos. I això és molt interessant per si mateix, però potser insuficient.
El problema és que molts recursos no són estrictament "intel·lectuals", es troben "fora" i s'aconsegueixen de manera relacional, coneixent què passa al poble, quines forces es mouen, que fa el centre excursionista, que fa l'esplai, que fa el capellà de la parròquia, què fa la colla de castellers. Conèixer tot el que es cou al poble o a la comarca és imprescindible per poder connectar i donar a conèixer les experiències i els projectes entre sí, detectar mancances i superposicions...

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?

- Han de jugar un paper instrumental bàsic. M'imagino els ordinadors integrats a cada aula, com a instruments de consulta, de creació i de relació amb nois i noies d'altres escoles, particularment, les més llunyanes. Moltes ONG incorporen les noves tecnologies com a una gran oportunitat per comunicar-se i per entendre el món. Per a mi aquesta seria la funció social i educativa més important de les tecnologies de la informació a l'escola.
Per exemple, nosaltres estem impulsant un programa de promoció de la salut i prevenció de drogodependències a Primària, que es diu L'Aventura de la Vida. Doncs bé, resulta que el mateix programa l'estan treballant alhora nens i nenes de disset països d'Amèrica Llatina, amb els quals ens podem comunicar en castellà perfectament. L'impacte i repercussió d'una interrelació a través de la web del programa o del correu electrònic de les escoles implicades, pot ser extraordinari, pot reforçar moltíssim el sentit dels aprenentatges.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Cal crear opinió pública favorable a aquest concepte, tot valorant molt més l'educació, com a tema neuràlgic. Tornant al tema de la conciliació d'horaris, és imprescindible racionalitzar els temps i fer horaris més europeus i més flexibles, que alliberin més hores per al propi desenvolupament i formació. Com a somni (que no ho hauria de ser) crec que s'hauria de generalitzar la pràctica d'anys sabàtics, per a l'estudi i la posada al dia, però no cada vint-i-cinc anys, sinó cada cinc. També caldria plantejar-se la formació obligatòria de mares i pares, paral·lela al procés dels nois i noies a l'escola.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Sí, i, en la mateixa mesura, també contribueixen a la deseducació. Gràcies a la televisió és possible una divulgació extraordinària del que passa arreu del món, i això és, en sí mateix, molt positiu. A més a més, la televisió ha contribuït a vegades a assolir actituds més generoses, per exemple normalitzant la imatge social d'alguns col·lectius, com ara la de les persones homosexuals.
Però la televisió té una estructura addictiva i exerceix una funció notarial del què és i no és important. I, a més a més, multiplica d'una manera atractiva missatges que poden ser deseducatius. Per tant, és contradictòria i certament difícil de conduir educativament. Ara bé, forma part de les nostres vides i hem d'aprendre a controlar-la i relativitzar-la com a tantes altres coses.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses, però ambdues amb una visió decididament política, en el sentit més ampli del terme. Hem de tenir clar quina societat volem i quina no volem. Quins valors volem educar i quins haurem de contrarrestar. Hem de preparar l'alumnat perquè sigui capaç de construir un futur més just per a tothom, un planeta més sostenible, una societat més democràtica i més acollidora. I hem de preparar un futur capaç d'acollir la diversitat d'alumnat, la riquesa de la diferència, en el marc de la igualtat d'oportunitats.

Un llibre?
- No puc dir-ne només un; n'he de dir uns quants. En general, però, m'agraden les novel·les d'aventures, d'intriga, històriques o de ciència ficció. Quan agafo un d'aquests llibres, el visc com una pel·lícula i fins i tot m'imagino els actors: "Els pilars de la Terra", de Ken Follet; la sèrie del "Clan del oso cavernario", de Jean Auel; les novel·les d'Isaac Assimov (particularment, "Anochecer"), "El Metge", de Noah Cole; els llibres del Pérez Reverte, com per exemple "La piel del tambor"; "El viatge de Baldasare", d'Amin Malouf.... Ara estic llegint un llibre d'Amy Tan que també m'està atrapant molt: "Los cien sentidos secretos".
Acostumo a llegir més d'un llibre alhora. Un de ficció i un altre de temes que m'interessen, com l'alpinisme o temes de salut.

Una cançó?
- "Bridge over trouble water", de Simon and Garfunkel. En general, m'agrada tot el d'aquest duo, així com la música dels Beatles, Dire Straits, Mike Oldfield, Enia, Elton John, Phil Collins o Elvis Presley.

Una pel·lícula?
- Em costa decidir-me per una, n'he de dir més, tot i que de moltes no en recordo el director. Hi ha pel·lícules que les veuria cent cops: Arde Mississipi, Ghost, Màrius et Jeanette, Hable con ella, El imperio del Sol, El color púrpura...
Malauradament, sóc poc gourmet: hi ha pel·lícules francament dolentes que m'agraden molt, com ara Máximo riesgo o Vertical limit, simplement perquè retraten aventures d'alta muntanya i això sempre em sedueix. I també hi ha pel·lícules que reconec excel·lents i que, per contra, no m'atreuen, com ara Mort a Venecia o Novecento.

Un paisatge?
- Tinc quatre paisatges naturals que m'atrapen i diria que em "fagociten": Sant Maurici, el Montsec, el Pedraforca i la serra de Guara. Qualsevol d'aquests paisatges formen part de mi mateixa i, quan hi estic en ells, habitualment de vacances, sento que sóc "a casa". En realitat, són aquests paisatges els que "em tenen" a mi, i no a l'inrevés.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que esdevingui una escola acollidora per a tothom, que sigui l'escola de la igualtat d'oportunitats, oberta a la corresponsabilitat de la família, de l'esplai, dels poders públics i del conjunt d'agents educadors. Per tant, que sigui l'escola de la qualitat i dels valors humans.
 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ