reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Carme-Laura Gil

2/09/2002. CARME LAURA GIL I MIRÓ. Consellera d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Un record dels seus temps d'escola?
- Quan vaig comprendre el significat de les paraules - recordo que va ser amb "diluvi universal" i "gelat"- i també la impossibilitat de tenir resposta a la pregunta: perquè la taula té el nom de "taula"?. Era molt petita, però també ara i molt sovint segueixo fent-me preguntes que no troben resposta.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- No cap. En la meva tasca educadora he après de les respostes -encerts i errors- i de les preguntes dels meus alumnes.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.

- Les dones i homes sense nom de la història del meu país que ens han construït i llegat el nostre patrimoni comú.

Un encert de l'educació actual?
- La "inclusivitat"; l'ambició generosa i equitativa que no hi hagi persones excloses de l'educació.

….I una mancança?
- La dificultat de cohesionar l'educació escolar amb la formació en general.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La d'eliminar l'exclusió, és a dir, l'objectiu irrenunciable de l'escola és la de donar a tot l'alumnat les eines necessàries (competències bàsiques) per al seu progrés individual i personal.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?

- Entenc, més aviat, que la família ha canviat quant a les relacions interpersonals i que aquest fet influeix en la percepció pròpia de la seva funció educadora.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Donar-li els sabers fonamentals per a poder tenir les competències necessàries per al seu progrés personal, oferint-li formació especialitzada per a facilitar-li amb èxit l'ingrés al món laboral i consolidar-li la seva autoestima.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?

- Els centres de recursos pedagògics han estat i són una eina imprescindible per a la contínua conquesta de la qualitat educativa. I crec que tenen un paper molt important en la modernització del sistema, com un avançament per a acollir noves realitats.

Quin paper han de jugar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a l'escola?

- Les TIC són una eina d'aprenentatge fonamental i alhora el seu domini formapart de les competències bàsiques que tot alumne ha d'adquirir a l'escola.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Encenent en cada nen i nena, quan entra per primer cop a l'escola, l'espurna de la curiositat per a saber, de l'autoestima en aconseguir-ho i, quan són més grans, obrint-los a les escoles les finestres de més coneixement com una manera de ser millor persona i ciutadans i ciutadanes.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Ben segur que hi col·laboren però, sovint, de manera divergent a com des de l'escola entenem l'educació.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- No és possible saber com serà el futur però si que ho és preparar l'alumnat per viure-hi, créixer i construir-lo col·lectivament de manera solidària, crítica i competent.

Un llibre?
- "Les noces de Cadme i Harmonia" de Roberto Calasso.

Una cançó?
- "El cant dels ocells". Popular catalana.

Una pel·lícula?
- Dues: "El servent" (1963) de Joseph Losey i "Mort a Venècia" (1971) de Luchino Visconti.

Un paisatge? (natural, urbà, monumental...)
- Sant Pere de Roda.

Un desig per a l'escola del futur?

- Una escola sense exclusió.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04