|  
                          
                          Un record dels seus temps d'escola? 
                          - 
                           Quan era petit que sempre em 
                          tacava molt. I per això em renyaven. De més 
                          gran, vaig escriure una obra en vers contra el "profe" 
                          principal i em van expulsar quinze dies del col·le. 
                           
                          Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més? 
                          - 
                          Encara 
                          que sembli una bestiesa, Jesús de Natzaret. Jo 
                          era un nen devot de col·legi religiós... 
                          i m'entusiasmaven les paràboles evangèliques. 
                        Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció 
                          - Pau Vila, el geògraf. Va començar treballant 
                          en circumstàncies dificilíssimes, va continuar 
                          creant l'Escola Horaciana i va haver-se de formar tot 
                          sol... Un altre personatge: Francesc Layret. 
                         
                        Un encert de l'educació 
                          actual? 
                          - Que tothom hi pugui accedir i que moltes persones, 
                          moltíssimes, puguin continuar estudiant. 
                        I, una mancança? 
                          - La lectura en veu alta, les representacions teatrals. 
                          En general: no s'educa prou en l'art de la dialèctica. 
                          No s'ensenya ni a parlar correctament - no s'educa la 
                          sintaxi - ni a escriure. 
                         
                        Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable? 
                          - L'educació en l'horitzontalitat: 
                          són importants els nostres companys, més 
                          que no pas els mestres. 
                        Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills? 
                          - Sí, moltíssimes famílies han 
                          desertat. Apel·len a l'escola i a la societat 
                          però mimen massa els fills o les filles. 
                         
                        Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit? 
                          - Una iniciació pràctica en un ofici. 
                          Molts anys d'experiència en formació professional 
                          em demostren que molts alumnes, mediocres en estudis 
                          teòrics, es reanimen treballant. 
                        Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics? 
                          - Són un bon suport per 
                          als mestres i professors. És important que tinguin 
                          present, però, la lluita directa que a diari 
                          tenen els docents "contra" la classe. 
                        Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola? 
                          - Han de ser com la pràctica 
                          de caminar o de rentar-se les dents; o com abans la 
                          cal·ligrafia.  
                        Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"? 
                          - La vida s'encarrega de fer-te'l 
                          possible: la majoria hauran de canviar de feina. I, 
                          potser, de país. 
                           
                        Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població? 
                          - No, ben al contrari. Porten 
                          a l'ús d'un llenguatge simplificador i altament 
                          estúpid. I converteixen l'art dur de raonar en 
                          un espectacle de baixa intensitat. I avorrit! 
                         Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes? 
                          - Francament, no entenc la pregunta. 
                          Potser perquè mai no he tingut pretensions de 
                          preparar "cap" futur. Preparar un futur on 
                          tots i totes puguin ser de veritat alumnes? 
                         Un 
                          llibre? 
                          - La lectura com a paisatge. Poetes 
                          com Pere Quart o Horaci. Novel·les com Madame 
                          Bovary o Els miserables. Pensadors com Maquiavel, 
                          Epicur o Joan Fuster. Autors teatrals com Txèkov 
                          o David Mamet. 
                         Una 
                          cançó? 
                          - Les d'Ovidi Montllor. O, Georges 
                          Brassens. 
                        Una 
                          pel.lícula? 
                          - Totes les dels Germans Marx. 
                         Un 
                          paisatge? 
                          - La Mola de Formentera. Els capvespres 
                          de Madrid, des d'on els contemplava Goya. 
                        Un 
                          desig per a l'escola del futur? 
                          - Que no porti els seus ensenyants 
                          ni al cinisme ni a la desesperació. v 
                         |