reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

 
Joan Pere Le Bihan

04/11/2002. JOAN PERE LE BIHAN.
Director General de La Bressola
Accés al web de La Bressola

  Em vaig educar en una escola primària de la barriada nord de Marsella (Provença) a finals dels cinquanta, tinc record d'una escola amb unes relacions molt violents, de vegades de caire racista, s'havien format dues comunitats: els "blancs" i els àrabs. Sovint hi havia enfrontaments a pedregades a la sortida de l'escola entre els dos grups
       
Un record dels seus temps d'escola?
- Em vaig educar en una escola primària de la barriada nord de Marsella (Provença) a finals dels cinquanta, tinc record d'una escola amb unes relacions molt violents, de vegades de caire racista, s'havien format dues comunitats: els "blancs" i els àrabs. Sovint hi havia enfrontaments a pedregades a la sortida de l'escola entre els dos grups. No puc dir que sigui un bon record. Em sembla que el que he fet aquests darrers 24 anys estava destinat a evitar que puguin existir escoles així.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- El gran psicolingüista Jean PETIT, professor de les universitats de Reims (França) i Constança (Alemanya). És probablement una de les persones més competents al món quan se tracta d'analitzar els processos d'aprenentatge primerenc d'una segona llengua.(És autor, entre altres llibres, de "Au secours, je suis monolingue et francophone" a les premses universitàries de Reims).

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Encara que pugui semblar estrany, tenint en compte la lluita que duc en defensa de la llengua catalana, tinc especial predilecció pel General De Gaulle, pel paper històric i determinant que va jugar en defensa del seu país davant la invasió nazi, per la descolonització de l'Àfrica que va dur a terme i , finalment, pel referèndum (perdut) sobre regionalització. Quan el va presentar va fer una part del seu discurs en bretó, fet únic des de la fundació de la República francesa. Quan els polítics de França encara dubten de la necessitat de signar la "Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries " del Consell d'Europa, aquest fet és d'agrair!

Un encert de l'educació actual?

- Malgrat els esforços d'un gran nombre de mestres, en general hi ha pocs encerts. Potser perquè l'abisme entre societat i escola s'eixampla cada vegada més, o potser perquè els polítics no tenen realment mitjans per aplicar un pla de conjunt per permeti de sistematitzar els encerts que es tenen.

….I una mancança?
- Moltes, és clar. A l'estat francès, la situació que evocava de la meva infantesa s'ha agreujat, i molt! Tothom reconeix ara el fracàs de la integració que ha produït la delinqüència sovint incontrolable que coneix França.
Tinc el sentiment que, malauradament, Catalunya Sud segueix el mateix camí. No hi ha igualtat perquè no tots els nins i nines arriben amb les mateixes bases culturals i les escoles no tenen mitjans, ni humans, ni organitzatius, ni materials per compensar aquestes desigualtats.
Els alumnes no surten de les escoles amb uns valors bàsics comuns.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- No deixar cap alumne de banda, integrar-los tots en una dinàmica de creixement personal i col·lectiu.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- En general sí. Ho he pogut comprovar al llarg d'aquests 24 anys. A l'estat francès més que a Catalunya Sud. Moltes famílies, no totes, tenen sovint tendència a viure dels subsidis de l'estat, esperant que ho faci tot. Molts veuen l'escola com una institució que ha de fer la feina que no fan a casa.
Però hem de treballar amb els alumnes que tenim i no canviarem les famílies.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?

- Potser caldria modificar l'escolarit-zació obligatòria: Primer caldria acabar amb la supremacia del treball intel·lectual sobre el manual i poder engrescar els nins i nines amb activitats que els puguin interessar. Com s'explica que un alumne es mostri rebec amb la geometria i que, més endavant pugui llegir plànols i construir parets com a bon paleta?.
Per altra banda, a l'estat francès, el que fou tristament Ministre d'educació, J.P. Chevènement, va posar com a objectiu que 80% de l'alumnat pogués tenir accés a la universitat(1984). Evidentment ha estat un fracàs total i ha creat generacions de desarrelats: Molts no poden entrar a la universitat i la preparació que tenen no els permet de tenir accés a les empreses que sovint protesten perquè els manca mà d'obra!

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Des de Catalunya Nord hem tingut alguns contactes, sempre molt agradables, amb els Centres de Girona i de Cerdanya però de moment massa escassos. Els caldria multiplicar.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Al meu entendre no han de ser una assignatura a part. S'han d'integrar normalment a la vida de la classe. Per això evidentment, s'han de tenir recursos i d'altra banda els mestres s'han de poder reciclar per posar-les realment a l'abast dels nins i nines.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Aquest és un tema més polític que educatiu: depèn sobretot de la capacitat de les empreses a oferir-la i, en el cas de les persones que perden llur feina, de la capacitat de l'estat, a nivell social, de proposar formacions complementàries de les que ja tenen. S'haurà d'organitzar puix que avui sabem que, normalment, la gent no podrà seguir amb el mateix ofici durant tota una vida.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- En positiu i en negatiu. És evident que tots anem aprenent del que veiem a la televisió, sempre surt qualque referència nova o qualque experiència de la qual podem treure'n profit. Per altra banda cultiven una actitud passiva que no és gens favorable al desenvolupament de la persona humana. Què faríem si tinguéssim bons programes 24 hores sobre 24?

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Cruel dilema! Quan el món no pot fer respectar els acords de Kyoto i que es continua posant el planeta en perill, és difícil de pensar que podem preparar el futur per a l'alumnat. Hem de provar de fer les dues coses i posar el conjunt dels alumnes en situació de desenvolupar-se en el món que trobaran i preparar-los perquè siguin prou forts davant dels reptes que els esperen.

Un llibre?
- "Les mans brutes" de Jean Paul Sartre.

Una cançó?
- "Abril 74" de Lluís Llach.

Una pel·lícula?
- "Un lugar en el mundo." (1992) d'Adolfo Aristarain

Un paisatge?
- La Serra de Tramuntana a Mallorca amb els pobles que s'hi troben.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que tingui la possibilitat de donar als nins i nines unes arrels prou fortes com perquè puguin recórrer en món tranquil·lament tot i respectant els altres. Per acabar voldria fer esment del que és la meua tasca principal: gestionar i crear escoles catalanes a Catalunya Nord. Com sabeu aquestes terres varen ser annexionades pel rei de França l'any 1659 i a partir del 2 d'abril del 1700 s'hi va establir una repressió lingüística gairebé sense precedents. Encara que avui se'ns permeti de fer escoles, cal recordar que l'any 1992 varen afegir a la Constitució francesa l'article 2 que estipula que : "la llengua de la República és el francès".
Per això, tenint en compte les condicions difícils en què se desenvolupa la nostra feina, vull agrair als més de 170 ajuntaments catalans, a la Diputació de Girona, al Govern Balear i a la Generalitat de Catalunya, l'ajut que ens donen per mor de crear més escoles i permetre a un nombre creixent d'alumnes de retrobar una escolarització catalana amb una immersió lingüística eficaç.
 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ