reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Joan Majó 19/09/2002. JOAN MAJÓ. President de l'European Institute for the Media.
  La no utilització de la televisió per a tasques educatives i l'haver

Un record dels seus temps d'escola?
- L'atmosfera de postguerra ambientada en un col·legi religiós i combinada amb una rigorosa disciplina, amb una gran eficàcia en la transmissió i la qualitat dels continguts.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- En la meva etapa d'estudiant universitari d'Enginyeria, tinc un especial record d'Enric Ras, catedràtic d'electricitat. Aquest professor vinculava perfectament en les seves classes l'activitat acadèmica amb l'experiència professional i empresarial.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.

- No he tendit mai ha tenir predilecció per aquells personatges que no he conegut directament, sempre m'he mostrat escèptic de les imatges que m'han donat i les versions que m'han arribat. La història no sempre és un reflex de la realitat i els personatges ens poden arribar de forma esbiaixada. Ara bé, a l'hora d'inclinar-me per una de les persones que sí que he tingut la possibilitat de conèixer, esmentaria Joan XXIII.

Un encert de l'educació actual?
- L'intent d'anar introduint el concepte que el procés educatiu ha de ser individual i no col·lectiu. El procés d'aprenentatge de cada persona és únic i en conseqüència el resultat també.

….I una mancança?
- Voler fer un canvi educatiu sense donar prou recursos als educadors que els hi permeti innovar a l'aula i formar-se adequadament.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- L'escola, per una banda, ha de transmetre uns coneixements per a la vida, donar unes habilitats necessàries i, per l'altra, ha de formar en els valors cívics que fonamenten la convivència.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Si, pel que he percebut de molta de les experiències viscudes per part de la gent de les escoles.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?

- Em resulta difícil pronunciar-me des d'un punt de vista tècnic. Però, pel capbaix, s'haurien de garantir que les principals competències bàsiques fossin assolides per la immensa majoria dels alumnes.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?

- De fet, es pot reprendre el fil del comentari que he fet sobre una de les mancances de l'actual sistema educatiu. Sense els recursos suficients és complicat poder garantir-ne l'eficàcia. D'alguna manera els centres de recursos pedagògics són serveis educatius sense tots els "recursos" necessaris per donar unes prestacions de qualitat.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?

- Són una eina extraordinària per millorar els processos educatius i permetre que aquests processos tinguin un caràcter més personal. També en la formació continuada del professorat poden esdevenir cabdals aportant la plataforma idònia per activitats no presencials.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Fent que la gent s'adoni que els coneixements que hom adquireix tenen caducitat i que s'han d'anar renovant. El principal repte rau en canalitzar aquests coneixements i democratitzar-los per posar-los a l'abast del màxim nombre possible de ciutadans.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?

- La no utilització de la televisió per a tasques educatives i l'haver permès que la televisió s'utilitzi gairebé de forma exclusiva per al lleure és un dels errors més grans de tots els governs europeus del darrer mig segle.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?

- L'escola s'ha d'ocupar de contribuir a preparar l'alumnat pel futur. No li podem pas responsabilitzar de res més. Amb tot, sí que les instàncies pertinents han de fer el possible per tal que es donin les condicions favorables pel futur dels ciutadans que hores d'ara estan en plena fase d'escolarització.

Un llibre?
- "L'atzar i la necessitat" de Jacques Monod, premi Nobel de Medicina l'any 1965.

Una cançó?
- Una de les cançons que més he cantat a la meva vida és "Et maintenant" de Gilbert Bécaud.

Una pel·lícula?
- Philadelphia (1993) de Jonathan Demme.

Un paisatge?

- Hi ha poques coses tan maques com la catedral de Chartres, vista de lluny, amb la panoràmica dels camps de blat.

Un desig per a l'escola del futur?

- Que de veritat pugui ser pionera entenent i anticipant els canvis de la societat perquè així podrà preparar a la gent que hi ha de viure.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04