reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Miquel Martí 10/02/2003. MIQUEL MARTÍ. Coordinador estatal del Pla d'Escoles Associades a la UNESCO.
Accés al web del Centre Unesco de Catalunya. Informacions de les escoles associades

Un record dels seus temps d'escola?
- A l'any 1950 amb 10 anys, el professor de Ciències Naturals, una persona entranyable, m'acompanyà a casa per explicar-me una cosa que jo no havia entès a classe..Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?- Lorenzo Milani, el mestre de Barbiana. Vaig visitar la seva escola entre 1963 i 1967. Vaig traduir "Carta a una mestra" al català (1969) i vaig escriure la seva biografia, "El mestre de Barbiana" (1972). He intentat seguir el seus principis en l'educació dels més desfavorits: No suspendre ningú, escola a temps complet i donar als alumnes un objectiu que valgui la pena: canviar la societat.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.

- Jesús de Natzaret, sense mediacions eclesiàstiques. El seu missatge és convincent i val la pena seguir-lo.

Un encert de l'educació actual?
- Assegurar l'ensenyament obligatori fins als 16 anys. L'aplicació de metodologies actives, socioafectives i la importància de l'educació en valors

.….I una mancança?
- La falta del suport econòmic necessari per a una escola pública de qualitat, garantida a tothom.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?

- Engrescar l'alumnat en l'aventura educativa compartida.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Sí. Les famílies dediquen poc temps a tasques educatives (incloses les referents a organitzacions de pares i mares)

.Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?

- Oferir uns espais no formals, on ells mateixos puguin organitzar la seva educació (amb moltes opcions possibles i sortides professionals).

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Excel·lent (els que jo conec). Ajuden a consolidar els projectes educatius de les escoles i ofereixen els recursos necessaris.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- No han de tenir una preponderància per elles mateixes, sinò en funció dels projectes de l'escola (educació en valors, comprensió i cooperació internacionals, intercanvis, etc).

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?

- Desenvolupant l'element educatiu en els diversos àmbits de la societat: ciutat educadora, empresa educadora, etc.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?

- No. Els periodistes diuen que ells no són mestres. Per tant a l'escola li pertoca dotar els alumnes de les eines per afrontar críticament el fenomen de la TV i dels altres mitjans de comunicació, per tal que siguin mínimament educatius.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- El futur no està predeterminat (al menys així ho vull creure) i per tant la tasca educativa consisteix essencialment en fer possible un futur millor, tot anant-lo construint: un futur més just, més solidari, més tot.

Un llibre?

- "Un tal Jesús", de Juan Ignacio i María López Vigil (Logue, Salamanca 1982).És una relectura de l'evangeli, actualitzada en la perspectiva de la teologia de l'alliberament d'Amèrica Llatina.

Una cançó?
- "Itaca", de Lluís Llach. Reflexa la meva experiència de rodamón i de tornar al born.

Una pel·lícula?
- "Ladrón de bicicletas", de Vittorio de Sica (1949). Va despertar la meva consciència social.

Un paisatge?
- El Partenó d'Atenes, a les vuit del matí, amb la sortida del sol i tot sol, connectant amb les meves arrels culturals.Un desig per a l'escola del futur?- Una escola pública intercultural, solidària i de qualitat, sense lleis de qualitat.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04