reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Albert Serrat 24/01/2003. ALBERT SERRAT. Formador de formadors. Màster en PNL i expert en dinàmica de grups.

Un record dels seus temps d'escola?
- Una classe amb 10 alumnes compartint una taula gran en una habitació petita i poc il·luminada. Fèiem el 3er de l'antic Batxillerat a l'Acadèmia Mercurio de Barcelona. Després anàvem a examinar-nos lliures a l'IES Milà i Fontanals. M'agradava estudiar però les condicions eren molt pitjors que les actuals.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?

- Freinet i el seu projecte d'escola activa. Era tan diferent a les classes magistrals que jo suportava dia darrera dia. Unes insinuacions innovadores, aire fresc a l'escola que jo havia viscut com a alumne.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.

- Charles Darwin, com a científic de carisma especial. El seu pare volia que fos pastor protestant i ell va voler ser científic com el seu avi. Va intentar ser metge però no podia suportar les operacions. Finalment es va fer naturista i va zalpar amb un vaixell a recórrer el món durant 5 anys. El primer dia embarcat ja es va marejar. Anys després publicaria "L'origen de les espècies". Un crack vaja!

Un encert de l'educació actual?

- Tots els esforços que es fan per fer una bona atenció a la diversitat i tots els avenços en aquesta línia. Això és solidaritat i gratuïtat ben entesa.

….I una mancança?

- La manca de recursos humans per poder atendre l'atenció a la diversitat encara millor.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?

- Motivar els alumnes amb la mateixa motivació que ens agradaria que tinguessin els professors dels nostres fills. El professorat amb il·lusió per satisfer les necessitats dels alumnes és l'element més important, sens dubte.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?

- No la considero certa perquè jo he preguntat a moltes, però a moltes famílies, això mateix i, en un cent per cent m'ha dit el contrari. Jo considero, més aviat, que la gran majoria de les famílies fan tot el que saben i poden per satisfer les necessitats (de tot tipus) dels seus fills. I crec que totes les persones tenim els nostres propis valors. I que actuem coherentment amb ells. Si les meves necessitats primàries no estiguessin satisfetes molt probablement no tindria la cultura com a valor. I això és el que passa en alguns casos.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- El que hauríem d'aconseguir, de forma ineludible, és que tot l'alumnat acabés l'ESO. amb la creença "puc aprendre moltes coses". Això em sembla molt més important que saber la capital d'un país llunyà i exòtic. Aconseguida aquella creença, diversificar els Cicles Formatius. Resumint continuar formant-lo.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- He tingut força relació amb diversos CRP i em sembla que porten a terme una tasca de dinamització i suport molt necessària. Són imprescindibles, i molt especialment en zones on les ofertes formatives i d'obtenció de recursos és complicada.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- L'obtenció i l'intercanvi d'informacions per a l'alumnat i professorat. I més concretament en el cas del professorat estimular el canvi de xip de classes orientades a la transmissió d'informacions a classes on la recerca, el descobriment i la conseqüent motivació ha de ser el primordial.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- L'alumne que té la creença de "puc aprendre moltes coses" té al seu abast mitjans per aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer. En canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença "l'escola no està feta per a mi" tindrà moltes més dificultats.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?

- La veritat, i em sap greu dir-ho, és que molt poc. Mentre l'audiència sigui el seu "deu" poques variacions hi haurà. És vital més canals públics on la seva finalitat única sigui l'educació.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Preparar l'alumnat pels canvis. Fer del canvi un estímul i no una font de pors. La "resistència al canvi" hauria de ser substituïda per "la il·lusió del canvi".

Un llibre?
- Un clàssic imprescindible pels educadors: La Intel·ligència Emocional. Daniel Goleman. Ed. Kairós (1996).

Una cançó?
- "La canción más bonita del mundo" de Joaquín Sabina i que es troba en el seu darrer CD "Dímelo en la calle".

Una pel·lícula?
- "La vida es bella" de Roberto Benigni (1998). Un exemple de fer tot el que saps i pots per a la felicitat i seguretat del teu fill. Genial!.

Un paisatge?
- Caminar per una fageda del Montseny a meitat d'octubre. Submergir-te en la màgia d'una fageda solitària és un plaer que et transporta al més enllà.
.
Un desig per a l'escola del futur?

- Que arribin a assolir-se els dos desigs fonamentals de tota escola: Satisfer les necessitats dels joves i créixer constantment en la millora de la qualitat.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04