ANGEL ORENSANZ

Despertar del Paisatge
(1992)
Aeroport Terminal B

Ocell de velocitat (1976)
Accés Aeroport

Guitarra (1979)
Accés a l'Aeroport

Angel Orensanz . Larues (Osca), 1940

L'any 1954 inicià els estudis a l'Escola de la Llotja de Barcelona i cinc anys després entrà a l'Escola Superior de Belles Arts. Un cop finalitzats els estudis a Catalunya, decidí marxar a París (1965), on treballà amb Etienne Martín i Cèsar a l'Escola de Belles Arts. A finals dels seixanta, amplià les seves estades al sud francès, Suïssa, i després visqué durant un temps a Bèlgica. L'any 1978 es creà a Sabiñánigo (Osca) el Museu Angel Orensanz i d'Arts Populars de Serrablo, on a part de l'obra de l'autor es fa un recull etnogràfic de les tradicions i la vida quotidiana de la regió pirenaica. L'autor, instal·lat des de 1983 a Nova York, comprà l'any 1986 una antiga sinagoga, erigida el 1849 per la primera comunitat alemanya jueva de la ciutat, on s'establí la prestigiosa Angel Orensanz Foundation i on durant anys s'emmarcaren mostres i exposicions de diverses disciplines artístiques. A principi de la dècada dels 90 viatjà al Japó on va fer escultures en espais oberts. L'any 1992 desenvolupà un ambiciós projecte que pretenia connectar les ciutats de Nova York i Tòquio, amb la transformació d'espais interiors i exteriors, monuments i àrees de vida quotidiana, introduint-hi elements que trencaven el seu sentit literal. Les apostes arriscades de l'escultor, multidisciplinàries en molts casos, donaren com a resultat més destacable la creació de la seva performance "Shattered Tent" durant els anys 1999 i 2000. Aquesta es presentà per diferents ciutats com Estrasburg, Gènova, Brussel·les i Nova York, i consistia en un autobús "Peace Bus" on es representaven obres que denunciaven la guerra i l'opressió de pobles, com Kosovo, Timor o Txetxènia. L'obra fou reconeguda amb el prestigiós premi "Lorenzo il Magnifico" a la Biennal Internacional de Florència, i tenia un marcat caràcter de manifest antimilitarista. L'any 2002 presentà a Nova York una exposició que recollia la seva obra feta a Itàlia durant més d'una dècada.