Enrera

1
2
3

L'objectiu d'aquesta pràctica és l'ús i la creació de plantilles amb possibilitats TAC. Es considera vàlida una plantilla quan aporta la possibilitat de treballar amb els alumnes una sèrie de documents amb formats preassignats de manera que n'obtenen resultats finals que es poden catalogar, classificar o col·leccionar amb un format idèntic,

D'altra banda la creació de plantilles amb els alumnes els permet conèixer les possibilitats del programari i augmenta la seva competència digital.

Imagineu, per exemple, que l'alumne crea una plantilla per a fer el seu propi diari personal, dins del qual elabora una fitxa per a cada dia. Quines característiques tindria aquest document? Com s'enregistrarien i amb quin nom els diversos documents? Com podria fer-lo públic o privat?... Tots aquests elements formarien part de la plantilla. El diari personal seria només un document basat en aquesta plantilla.
Per a altres formats de text com receptes de cuina, redaccions o petits contes, poesies, sopes de lletres, encreuats, targes de presentació, calendaris... podem utilitzar les plantilles. Tots aquests models de documents tenen una sèrie d'opcions predefinides, amb el Writer l'autor pren decisions sobre tots els aspectes relacionats amb el format perquè ell mateix en genera les plantilles. En certa manera treballa la competència d'aprendre a aprendre.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica
Ara fareu una plantilla d'exemple amb l'OpenOffice. Partim dels aspectes fonamentals en el document: el format de la pàgina i els estils de text.

Configuració de la pàgina

Aneu al menú de format de pàgina i a la pestanya pàgina escollim quina orientació volem: horitzontal o vertical. A dins del mateix menú hi trobareu la pestanya contorns (vores) que us permetrà establir un marge visible a la pàgina i també la distància del contingut respecte d'aquest marge.

Observeu l'exemple i la possiblitiat de sincronitzar la distància entre els contorns i el text de la pàgina.

Aneu testejant les opcions que dóna cada pestanya i que donaran com a resultat un format de plantilla.

En aquesta pràctica seleccionarem quins aspectes considerem fonamentals pel format final segons el tipus de document que volem elaborar. Normalment, són elements fonamentals el format de la pàgina, els marges i altres espais que tinguin efectes sobre el resultat final imprès.

Estils i formatació

En aquest apartat haurem de definir els estils i formats que estaran disponibles en la plantilla que estem elaborant.

Les característiques bàsiques (de paràgraf, de caràcter, de marc...) referides a la font de lletra, la mida, el color, la posició... es concentren en uns formats establerts prèviament i que ajuden a donar unitat gràfica als treballs impresos.

Aquests elements els trobem en una finestra que s'anomena estils i formatació i es poden aplicar durant la redacció de document o a posteriori. Cadascun dels dos procediments dóna el mateix resultat.
En el cas d'optar per definir-los abans d'escriure, es dóna importància a cada element posant per exemple, els títols amb lletres més grans, en negreta, de color... per a destacar-los com a més importants.
És possible també treballar a posteriori. Podríem donar el text ja escrit i que els alumnes distingeixin què i a quin formats s'han de definir. Segurament el nivell més adequat per treballar-ho és al cicle superior.

Premeu la tecla F11 i observeu que us sortirà una llista amb els estils disponibles, també és accessible des del menú Format | Estils i formatació.

Crear un estil: Fixeu-vos amb la icona de la dreta que permet generar altres estils basats en un dels que hi ha per defecte.

Modificar un estil: Amb el botó dret del ratolí podem modificar els estils predefinits o els que hàgim creat prèviament.

Creeu per exemple un estil que es digui títol 2 basat en l'estil títol 1 i que tingui les seves mateixes característiques i una lletra de 18 punts.

Observeu, dins de cada pestanya, tot el que es pot configurar mitjançant el botó dret en cada estil

Un cop teniu definit el format de pàgina i els estils a utilitzar enregistreu el document com a plantilla de l'OpenOffice. Escolliu que el voleu Desar com a plantilla. Aneu a Fitxer | Anomena i desa i li doneu un nom a la nova plantilla.
El lloc on la desem és clau per tal que després es pugui utilitzar. Si es tracta d'un document de treball col·lectiu l'haureu de desar en un lloc de la xarxa disponible per a tots els aparells, si l'enregistreu com a local només la podran utilitzar des d'aquell ordinador.

Aquest apartat estableix un enllaç a la pràctica 2 d'aquest mòdul. En aquesta pràctica veurem diferents maneres de treballar amb les plantilles per la xarxa.

Atenció !

Voldria comentar que tot el que apareix en aquesta pràctica es pot treballar amb la majoria de processadors de text. El fet de fer-ho amb programari lliure assegura la legalitat del treball a l'hora que els alumnes poden utilitzar domèsticament el programari sense vulnerar cap llei sobre la propietat intel·lectual.

Cal fer veure als alumnes la potència que té una plantilla com a esquema contenidor de continguts modelats. Seguir un model pot donar unitat i coherència formal als treballs i els ha de servir per a ser més ordenats i per a millorar la presentació dels seus treballs a l'hora que els ajudi a l'estructuració mental dels continguts.

Sobre el tema de la privacitat dels documents, exposat al punt 1 vegeu les opcions del menú Fitxer | Anomena i desa amb contrasenya.

Un cop un treball està acabat podem demanar als alumnes que el desin també en format PDF la qual cosa redueix les possibilitats d'editar-lo. Per arribar a aquí el treball ha de tenir unes característiques de perfecció -ortogràfica i formal- molt elevades i per tant els estem exigint rigorositat.