Enrera

Treball amb plantilles: Marcs i altres elements
  Pràctica
1
2
3

L'objectiu d'aquesta pràctica és el treball amb marcs i les seves possibilitats d'ancoratge i protecció per a la generació de plantilles de document, una mena d'introducció a l'autoedició amb OpenOffice.

Qualsevol alumne amb plantilles elaborades pot ser capaç d'escriure i confegir una pàgina d'una revista escolar, una notícia, una recepta de cuina... amb qualitats formals pràcticament professionals. Per a fer-ho podeu donar-li la plantilla acabada o bé pot generar-la ell mateix amb la vostra ajuda.

En aquesta pràctica començareu per incloure els elements bàsics que són els marcs i treballareu amb les seves característiques posicionals, dimensionals i de reacció davant el treball amb el Writer.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica
Amb la mateixa plantilla de la pràctica 1 aneu a afegir elements estàtics dins la pàgina. En primer lloc treballareu amb marcs. Un marc serà una àrea de la pàgina que pot contenir tota mena d'informació però que podem blocar a una posició de manera que totes les pàgines generades amb aquella plantilla tingui

Afegim els marcs a la pàgina

Comencem per afegir una marc que ens servirà per a contenir el títol. Anem a fer quelcom semblant a una revista senzilla. En primer lloc anem al menú Insereix | Marc i afegim un marc de 17 x 2,5 cm. De moment, si voleu podeu donar-li contorns negres d'1 punt de gruix.

Veureu que el marc ha quedat a la part superior de la pàgina. Ara aneu a veure quines característiques li podem donar per fer-lo estàtic i evitar també que en modifiquin accidentalment les mesures. Es tracta d'accedir amb el marc seleccionat -que quedin il·luminats els sis quadrets verds- amb el botó dret l'opció Marc cliquem la pestanya d'Opcions i seleccionem Mida i Posició. Des d'aquest moment el marc queda fix en la seva posició i ningú no l'en pot moure.

Per a millorar-ne l'aspecte podeu, per exemple canviar el fons per un de color gris fosc i escollir dins el marc un tipus de lletra verdana de 54 punts, negreta de color blanc on digui "Les Notícies" i centrar el text. Quan sortim del marc, ho desem com a plantilla. Els alumnes quan l'utilitzin podran posar títols centrats, blancs i ben posats. D'altra banda, si es tractés d'una revista estariem obligats a protegir també els continguts del marc, ho trobareu a la pestanya Opcions. Observeu la segënt imatge.

Un cop hem definit aquest marc en podem definir d'altres com a contenidors de textos, amb una o més columnes i com a contenidors d'imatges, en aquest cas cal mantenir les proporcions de les imatges fotogràfiques. Recordeu que les fotografies digitals solen estar capturades amb formats proporcionats normalment 3:4.

Proveu de crear un marc per a fotos immediatament després del títol. Observeu un exemple del resultat que pot donar una plantilla utilitzada amb nens descarregant l'arxiu des del disquet.

Atenció !

Aquest apartat estableix un enllaç a la pràctica 3 d'aquest mòdul. En aquesta pràctica veurem diferents maneres de treballar amb les plantilles per la xarxa.

Amunt