Enrera

2
3
4

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els Minuts Lumière i la proposta de Cinema en curs.

Per què la proposta del cinema a l’escola?

Per acostar els alumnes a l’art cinematogràfic i als valors que li són inherents:

• treball en equip.
  • constància.
  • capacitat d’espera.
  • imaginació.
  • sensibilitat.

Fent cinema, els alumnes aprenen a mirar la realitat amb atenció, a pensar com donar forma a les idees, a compartir decisions i a explicar les tries pròpies, en definitiva, descobreixen una nova manera de relacionar-se amb el món i amb els altres.

La pràctica cinematogràfica, que és alhora una experiència individual i compartida, requereix una veritable col·laboració i fa necessària la confiança en els companys, convida al diàleg i a l’escolta, estimula una mirada atenta sobre el món i sobre aquells amb qui el compartim. Un veritable treball en equip.

Quan realitzen els films, els alumnes han d’elaborar un guió, planificar un rodatge, assumir tasques, transmetre i comunicar idees, escoltar i dialogar amb els altres. El resultat no només és el film final, sinó també i sobretot els aprenentatges del procés.

Què són els Minuts Lumière?

Els Minuts Lumière són la pràctica inicial de tots els tallers de Cinema en curs

Els Minuts Lumière s’inspiren en les vistes documentals dels germans Lumière, filmades ara ja fa més d’un segle, en els orígens del cinema. Filmaven el món per primera vegada, mai ningú ho havia fet abans.

Els Lumière i els seus operadors disposaven de menys d’un minut (17 metres de pel·lícula) i d’una càmera fixa. L’operador començava a fer rodar la maneta en el moment en què volia iniciar el film i ja no s’aturava fins que s’acabava el rotllo de la pel·lícula.

Al llarg de la història del cinema, els films Lumière s’han considerat com a model per aprendre a filmar el món i també com a font d’inspiració.

Els Minuts Lumière són plans d’un minut de durada realitzats a partir d’unes condicions:

• La càmera estava fixa.
  • Només es podia fer una presa.
  • Durant la filmació no es podia modificar cap paràmetre (enquadrament, enfocament, diafragma, balanç de blancs...).
  • Passaven coses.

En els seus films es pot veure fins a quin punt havien estudiat on col·locar la càmera i el moment exacte de filmar per tenir el màxim de probabilitats de què passessin coses.

Sense saber-ho ja tenien present els principals elements que són necessaris per la creació d’un pla:

• La tria del lloc.
  • La tria de la distància i de l’angle amb què filmar-lo.
  • L’enquadrament.
  • La tria del moment en què volien començar a filmar.
  • L’atzar, l’imprevist, allò que pot succeir durant el rodatge.

Els Minuts Lumière com a treball a l’escola van ser ideats a França per l’equip de Le Cinéma, cent ans de jeunesse en l’any de la seva creació, que coincidia amb la celebració del centenari del naixement del cinema.

Cinema en curs

A Catalunya, el taller de Cinema en curs reprèn aquesta idea i la proposa de pràctica inicial dels tallers a les escoles que participen en el projecte.

Cinema en curs és un projecte pilot que introdueix la creació cinematogràfica a les escoles i instituts com a experiència artística que pot jugar un paper fonamental en la formació i el desenvolupament de nens i joves. Aquesta iniciativa està organitzada per l’associació A Bao A Qu i és possible gràcies al conveni de col·laboració amb els Departaments de Cultura i d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El curs 2007-2008 es duu a terme la tercera edició de Cinema en curs, en què participen dotze centres públics d’ensenyament primari i secundari de Catalunya.

Mirem la proposta...

Dóna una ullada a la pàgina web de Cinema en curs per veure amb més detall aquesta proposta de treball audiovisual a l'escola.
(http://www.cinemaencurs.org)

de les comarques gironines. Curs 2007-2008